Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-11-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1176 lijn 12 (proefkoppeling) Paul Krugerlaan/Herman Kosterstraat, 1976
foto van Huub van Keulen






Jan | 2-11-2017
Nee, dat uitsteeksel was bedoeld om de kap van de andere koppeldoos achterover te laten scharnieren.
Er was wel een soort van hetze (voornamelijk door de Haagse Courant gestuurd) tegen deze uitsteeksels maar bij het ongeval met de Zwitsers zal dit niet echt een rol hebben gespeeld. Bij dit ongeval werd de auto tussen de tram en een mast gemangeld.

Ad | 2-11-2017
Ah, interessant. Was centreren misschien de functie van het uitsteeksel dat op de oorspronkelijke koppeldozen [dus nog voor de zwarte] zat?
(die werden vervangen na een dodelijk ongeluk met een Zwitseres] auto)

Jan | 2-11-2017
Dat de koppelingen met de rode en zwarte kappen niet goed op elkaar pasten kwam niet alleen door een verschillend aantal contactpennen. De koppeldozen met de rode kap waren ook voorzien van een centreerpen links (als je er recht tegenaan kijkt) en een centreergat rechts. De centreerpen verdween bij het koppelen in het gat van de andere koppeldoos.
Hierdoor werden de koppeldozen preciezer uitgelijnd.

Bij de koppeldozen met de zwarte kappen was dus geen centreergat aanwezig en als je dan toch koppelde met een rode koppeling dan bleef de centreerpen dus tegen de koppeldoos steken en drukte één of beide koppeldozen scheef en/of beschadigde enkele contactpennen.

Peter | 30-10-2017
Op https://www.flickr.com/photos/tramvliet/with/18094209294/ zijn foto`s van beide wagens met de afwijkende koppelingen te vinden

Peter | 30-10-2017
Volgens Johan Blok (in zijn `Haagse trams` uit 1993) zijn de proefkoppelingen op de 1175 en 1176 in oktober 1975 geplaatst. De 1175 kreeg aan de voorzijde en de 1176 aan de achterzijde een grotere Scharfenberg; de BSI kwam aan de voorzijde van de 1176 en de achterzijde van de 1175. Bij de grote revisie van de 1176 in januari 1977 zijn deze koppelingen overgezet op de 1174. De 1175 raakte ze kwijt bij haar revisie in juli 1978.

Haagse_Meester | 29-10-2017
@tiktak: dat was om beide dozen electrisch gescheiden te houden. De koppeldozen bevatten de electrische contacten en door er karton of een krant tussen te stoppen komen die contacten niet met elkaar in aanraking. De proefkoppelingen lijken overigens erg veel op het type wat ook bij NS wordt gebruikt. Ze zijn echter niet hetzelfde, NS gebruikt versies met pneumatische cilinders, aangezien bij de PCC geen lucht systeem aanwezig is werd alles mechanisch bediend (dwz: met de hand ) De NS koppelingen hebben ook de mogelijkheid de koppeldozen buiten dienst te stellen, zodat karton of krant niet nodig is

Tiktak | 29-10-2017
Het laatste fase dat lijn 12 door de Herman Costerstraat rijd, in 1977 ging hij rijden over de Delftselaan en de Heemstraat.

Ook zag ik regelmatig dat tussen de koppeling een krant of karton werd gedaan. Wat was hier de redenen voor ?

Ad | 29-10-2017
De andere wagen met proefkoppeling was geloof ik 1175.

De hulpkoppeling / koppeldoos met meer contacen wa trouwens nodig voor het rijden met onbemande tweede wagen

jan puts | 29-10-2017
Namen blijven bij een spellingswijziging onveranderd:
Herman Costerstraat, met een C
Maar het is een mooie website!
Bedankt!

Rinus | 28-10-2017
@Johan Kolstee. Het zal je wellicht verbazen, maar vrijwel alles staat er nog. Alleen het huizenblok links is gesneuveld. Mede ook omdat de Herman Costerstraat een andere loop heeft gekregen. De Paul Krugerlaan is, m.u.v. enige nieuwbouw op het Paul Krugerplein voor de rest hetzelfde gebleven.

@Bert de Lange: ik heb nog een keer meegemaakt dat er een poging werd gedaan om "grijs" met "rood" te koppelen. Mechanisch kwam de koppeling wel tot stand, maar die koppeldozen... paste niet echt. Dat zou trouwens bij het afslepen van een doodgemaakte PCC kunnen zijn geweest. Maar dat is zo lang geleden dat het mij niet echt helder meer voor de geest staat.

Bert de Lange | 28-10-2017
Wat ik vergeet is dat er wel andere koppeldozen met meer contacten geplaatst zijn, waarmee de hulpkoppeling (een stuk kabel met twee stekers) onder de koppelingen verviel. De hoes die over de koppeling gedaan werd, omdat er veel storingen door water en vuil tussen de contacten kwam, kon toen vervallen. Omdat de twee soorten niet tegen elkaar pasten, kregen de nieuwe contactdozen een rode kap. Dus alleen trams met rode kappen mochten samen gekoppeld worden. En natuurlijk trams met beide grijze kappen ook. Trams type 1200 hebben geen nieuwe koppeldozen gehad.

B. de Lange | 28-10-2017
De proefkoppelingen waren bedoeld voor een mogelijke vervanging van alle koppelingen. De 1176 had een zwaarder type koppeling van Scharfenberg. En voor een van BSI. Een tweede 1100 net andersom. Het nummer weet ik niet meer. Zo waren beide type koppelingen uit te testen. Maar volgens mij hebben de trams niet gekoppeld in dienst gereden. Uiteindelijk bleek een revisie goedkoper.

Markus | 28-10-2017
De hoek links daar weet ik zeker van dat die huizen weg zijn.

Johan Kolstee | 28-10-2017
Ik Ben al jaren niet meer in deze buurt geweest, welke huizen op bovenstaande foto staan er nog of is alles al gesneuveld?

Dick | 28-10-2017
Proefkoppeling waarmee eigenlijk??

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4204


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>