Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-11-2017, 20:52 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Buitenlijner 61, lijn I³ naar Voorburg op de Turfmarkt
foto uit de collectie van Joop Bleyie






c. campagne | 25-10-2017
@rob kievit. Het moet inderdaad winter 62-63 zijn. De 61 heeft op de zijruit boven de Willem II-reclame een plakreclame voor Histor, die in deze periode op de wagens aanwezig was.
Het vervangen van Limburgse motorwagens op I3 door de buitenlijners 51-80 kwam regelmatig voor. Na de opheffing van I2 (Den Haag-Wassenaar-Leiden) kreeg `s Gravenmade de beschikking over negen Limburgse motorwagens, ruim voldoende voor de vier diensten op lijn I3. Het is echter de strenge winter van 62/63 waarin de Limburgse motorwagens het met name in januari 1963 in grote getale af lieten weten (oa. door bevriezing van de luchtleidingen). De inzet van de 61 zal daar mee te maken hebben.
Doetinchem, 25-10-2017.

Rob Kievit | 24-10-2017
Weinig te zien, en toch een interessante foto:
Aan de geparkeerde auto`s te zien is het ongeveer 1962. Geen wandelaars of reizigers, en geen Delftse tram op het linkerspoor, dus is het misschien een zondag? Het lijkt me een heldere winterdag, gezien de lage zonnestand. Op de achtergrond is een bus te zien, een Kromhout van de HTM, of kwam de Citosa hier ook?
En natuurlijk: waarom een `oude` buitenlijner terwijl er doorgaans Limburgers op de Voorburgse lijn reden?

Rob Heus | 19-10-2017
I = Intercommunaal.

Als zo tussen 1900 en 1950 in stukken van de Rijksoverheid over `communale` tramwegen geschreven wordt, dan gaat het over tramwegen die binnen de gemeentegrens blijven. Lopen de tramwegen door meer dan één gemeente, dan schrijft men over `intercommunale` tramwegen.
La commune is Frans voor: de gemeente.

In navolging van de Rijksoverheid heeft de HTM en later de GBHTM de lijnen naar Delft, naar Wassenaar - Leiden en naar Voorburg intercommunale lijnen genoemd. Vandaar de hoofdletter I in de lijnnummers. In de spreektaal hoor je meestal: buitenlijnen.

Het woord intercommunaal is in onbruik geraakt. Tegenwoordig zeggen we intergemeentelijk. Het gebruik van het woord lokaal voor plaatselijk is niet altijd duidelijk.

De lokaaldienst is interlokaal
De NZH kent op zijn uitgebreide tramwegnet delen waar plaatselijk extra tramdiensten gereden worden. De NZH heeft het over ‘locaaldiensten’. Ik noem Den Haag (Scheveningen) - Voorburg en Leiden Rijndijk - Oegstgeest. Deze lokaaldiensten lopen tussen twee plaatsen en zijn daarmee feitelijk interlokaal.
De tram Den Haag - Leiden van de NZH wordt interlokaal genoemd. In de spreektaal wordt dit woord interlokaal ook gebruikt voor de buitenlijnen van de HTM. In die zin heeft GJ de Groot helemaal gelijk.

De lokaalspoortrein is interlokaal
We kennen het woord lokaal uit locaalspoorwegen, destijds met een `c`. Vanuit landelijk (nationaal) standpunt bezien betekent ‘locaal’ plaatselijk en dat is in dit verband veelal: regionaal.
Een locaalspoorweg loopt dus door of langs verschillende plaatsen en is daarmee feitelijk interlokaal.
Het wordt nu wel ingewikkeld: het lokaaltje is interlokaal!

En met een landelijke weg kan iets nationaals bedoeld worden, maar ook iets heel landelijks.

Lokaal telefoneren
Een telefoongesprek binnen de eigen plaats (volgens de P.T.T. een district) heet een stadsgesprek. Daarvoor geldt het lokaal tarief. Het `draaien` van een netnummer is daarvoor niet nodig / kan zelfs technisch niet.
Een gesprek naar een andere plaats heet een interlokaal gesprek. Eerst moet het netnummer van die andere plaats gedraaid worden en dan het abonneenummer in die plaats. Het tarief is interlokaal.

Den Haag, Rijswijk en Voorburg zitten telefoontechnisch in hetzelfde district. Het gesprek is tegen lokaal tarief.
Wassenaar heeft een eigen netnummer. Bellen naar Wassenaar is voor Hagenaars dus interlokaal evenals het bellen naar Delft.
Ga je met de tram naar Wassenaar of Delft dan is dat dus ook interlokaal.

Ten slotte
Twee of drie betekenissen voor hetzelfde woord lokaal, kan misverstanden oproepen.
Voor tramwegen neemt de Rijksoverheid de gemeentegrens als leidraad en spreekt van communale en van intercommunale tramwegen.
Het gebruik van het woord intercommunaal wordt ook wel vermeden door het te hebben over: tramwegen waarop het Tramwegreglement van toepassing is.

B. Alberda | 17-10-2017
Voor dat kleine reizigersaantal een vrije trambaan aanleggen voor een enorm geldbedrag (kosten voor wiens rekening?) en ook nog geluidsoverlast door de vele bochten? Nee dank u, hou de aardgasbussen maar en vervang t.z.t. door elektrisch zoals Hermes gebruikt in Eindhoven.

erven sleeboom | 17-10-2017
Bedreigen de aardgasbussen van de halfuurdienst van lijn 43 zozeer het milieu dat er weer een tram moet komen?
Vertroebelt nostalgie de blik?

Nico | 17-10-2017
Het is nog steeds jammer dat de lijn naar Leiden er niet meer is. Nu rijdt bus 43 van Connexion grotendeels het traject. Maar een tramverbinding zou nu gezien het milieu er weer moeten komen. Een verbinding vanaf Scheveningen zou wenselijk zijn

Kees | 16-10-2017
Bedankt voor de reacties het is mij nu duidelijk. Vroeger ging ik met mijn moeder vaak met de tram naar de Rijswijkseweg halte Broeksloot kade meen ik. Vanaf de mient met lijn 5 tot eindpunt naar mijn mening het gebouw van kunst en wetenschappen. Dan lopend naar. De Delftenaar het staat mij zo bij dat ditde naam van de tram was. Maar kan er ook compleet naast zitten.

GJ de Groot | 16-10-2017
@Kees
I = Interlokaal
Laatste routes voor opheffing:
I 1 - Den Haag Turfmarkt - Delft station
I 2 - Den Haag Turfmarkt - Leiden Haarlemmerstraat
I 3 - Den Haag Turfmarkt - Voorburg station
I 4 - Den Haag Turfmarkt - Wassenaar De Lus, later: Maaldrift (versterkingslijn van I 2)
I 5 - Den Haag HS - Wassenaar Maaldrift (forensentram)
Alles te vinden op deze website onder het kopje `tram` (zie links en marge).

Jan de Swart | 16-10-2017
Kees;
De lijnen I1 reed op Delft en I3 reed op Voorburg; lijn I2 reed op Leiden; I4 reed op Wassenaar en I5 was een spitsuur dienst tussen Wassenaar en Den Haag Hollands Spoor
De lijnen I2, I4 en I5 reden hun laatste ritten op 9 november 1961; lijn I3 reed zijn laatste rit in oktober 1963 en lijn I1 reed zijn laatste rit op 31 december 1964, waarna het oude buitenlijnmaterieel nog tot en met 8 januari 1965 getooid was met het lijnnummer 37.
Op 9januari 1965 namen de PCC`s van de serie 1200 he heft over.
Hierna was het behalve voor de 57, 58, 90 en 118 over en uit voor het oude buitenlijnmaterieel

Barneveld 16 oktober 2017

eppo | 16-10-2017
Lijn I1: Den Haag - Delft, later lijn 37, later de huidige lijn 1;
Lijn I2: Den Haag - Wassenaar, later doorgetrokken naar Leiden
Lijn I3: Den Haag - Rijswijk, later doorgetrokken naar Voorburg, later lijn 36, later lijn 10
Lijn I4 (geen officiële benaming): Den Haag - Wassenaar (Den Deyl of remise Maaldrift) als extra diensten op lijn I2.

Kees | 16-10-2017
Lijn 1/3. ? Was er dan ook een lijn 1/2? Wie ka mij dit uitleggen?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4867


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>