Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 13:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1012 lijn 10 aan het begin/eindpunt Prins Mauritslaan in 1971
foto van Huub van Keulen






Joop vd Ent | 21-9-2017
Sorry moet zijn 1966 was even me eigen tijd vergeten, ben in 1965 in dienst gekomen, je heb gelijk erven.

erven sleeboom | 21-9-2017
 quote:
Voogd | 21-9-2017 Wat men nu niet heeft:
zie ik toch als een gemis.
Nostalgie naar 50 jaar geleden...
Het belang van het HS aan de lijn Amsterdam-Rotterdam is sindsdien afgenomen. Het Centraal station biedt treinaansluitingen in alle richtingen.

Voogd | 21-9-2017
Wat men nu niet heeft: een rechtstreekse verbinding langs de as Waldeck Pyrmontkade, Westeinde ziekenhuis, Grote Markt, Boekhorststraat naar het HS en toen (tot 1966) met lijn 10 wel, zie ik toch als een gemis.

Rinus | 21-9-2017
Even in reactie op de trambestuurder van lijn 10. Natuurlijk zat lijn 10 vol op alle trajecten, behoudens de tak naar Voorburg.
Die trajecten zijn dan ook niet opgeheven, maar overgenomen door andere tramlijnen.
Spitsvervoer op de tak naar Voorburg was niet voldoende om dat stuk als railverbinding in leven te houden. Mijn ervaring is dat lijn 10 de bussen akelig in de weg zat.
Jammer voor die paar doorgaande reizigers dat er geen directe verbinding meer is, maar zo werkt het nu eenmaal.

Raoul | 21-9-2017
Gaat maar uit vanaf 1961 lijn 10(2e) trekweg pr mauritslaan en daarna vanaf 1966 de combo 10(2e) met 36 tot 10(3e) Statenkwartier Voorburg station, de aftakeling van deze lijn 10(3e) begon in de jaren 70 met het centraal station ipv staatsspoor toen daar steeds meer tramlijnen op gericht werden (3, 6 en 7 om te beginnen) waardoor de verbinding naar Voorburg station vanuit de binnenstad steeds minder belangrijk werd, wel raar dat der dan toch tot in 1993 met tegen de 20 losse pcc s in de spits gereden werd, toen daar de gtl s fulltime kwamen waardoor de frekwentie gehalveerd werd in de spits werd lijn 10 logisch nog onaantrekkelijker, de routewijziging vanaf 2003 waarbij t een spitslijn werd die overal met andere tramlijnen samen reed en t enige andere stuk Haagweg Rijswijk naar Voorburg station met bus 23 samen dan kan je waarsch zeggen bij mekaar opgeteld dat lijn 10 slachtoffer was van oorzaken vanaf midden jaren 70, daarna kwa geld/bezuiniging de frekwentieverlaging vanaf 1993 door de gtl plus om dezelfde geld/bezuinigings redenen vanaf 2003 door zijn route wijziging, op t spoor naar zijn definitieve einde in december 2011 (naar Voorburg station) en t restant in januari 2013 is gezet

erven sleeboom | 20-9-2017
 quote:
Joop vd Ent | 20-9-2017 heb zelf als bestuurder vanaf 1971 lijn 10 gereden, Trekweg via Draaistraat, HS en de Boekhortsstraat, Westeindeziekenhuis,
Vergis je je niet? Bedoel je misschien vanaf 1961 in plaats van 1971? Die route was er al sinds 1966 niet meer en de sporen in de Draaistraat en de Boekhorststraat waren in 1971 allang weg... dus hoe kun je die dan gereden hebben?

Joop vd Ent | 20-9-2017
Wat een onzin word hier over lijn 10 geschreven, heb zelf als bestuurder vanaf 1971 lijn 10 gereden, Trekweg via Draaistraat, HS en de Boekhortsstraat, Westeindeziekenhuis,
L.v. Meerdervoort waar de controle Arts van de HTM zat, naar Statekwartier, geloof me maar volle bakken en korte rijtijd, logisch had je weinig passagiers in Voorburg met drie haltes, toch s`morgens en s`avonds veel mensen voor overstap van of naar Delft, heb er dienst op gedaan het laatst dat lijn 10 in remise Zichtenburg was gevestigd, dat was een duur kosten plaatje, betreft looptijd aflossen N.W. Buitensingel .
Dat die lijn 10 met legen wagens reed is kolder van ondeskundige, ja in de avond uren maar dat deden alle lijnen, maar dat lag niet aan Voorburg.

erven sleeboom | 19-9-2017
 quote:
Altijd
Altijd leuk (probeerde ik te zeggen)

erven sleeboom | 19-9-2017
Altijd om met de kaart van Den Haag te spelen en allerlei tramroutes te verzinnen. Echt iets voor hobbyisten. Maar ik denk niet dat vervoersplanners zo te werk gaan.

Ad | 19-9-2017
Toen de Geestbrug vernieuwd moest worden, wilde HTM eigenlijk het traject naar Voorburg Station opheffen. Omdat het een interlokale lijn betrof, was toestemming van de minister van Verkeer en Waterstaat nodig. Die werd geweigerd (Drees jr, DS70). Maar in 1970 was het dus al een zwak traject. De bussen hadden en hebben gewoon logischere routes dan de winkelhaak die lijn 10 maakte: 24 + 23 gaf een betere interwijk verbinding, de Binckhorst bus [toen 20) was directer naar HS.

Ruud van Aarle | 19-9-2017
Vertel een Nico, waarom zou het fijn zijn als er weer een tram naar station Voorburg gaat rijden?

Er rijdt al een hele batterij bussen langs station Voorburg. Dat lijkt me meer dan genoeg.

Rinus | 19-9-2017
Jammer, lijn 10 reed in Voorburg vrijwel leeg. Voor de rest is de voorgestelde route alleen een verdubbeling van reeds bestaande tramlijnen. lijkt me mooi als iemand daar het nut van kan aantonen.

Nico | 19-9-2017
Jammer dat lijn 10 er niet meer is. Het zou fijn als er weer een tram naar station Voorburg gaat rijden. Misschien een nieuwe lijn vanaf Scheveningen Noorderstrand via lijn 1 tot Prins Willemstraat, dan via lijn 11 naar Statenlaan en dan naar het centrum via Koningin Emma kade, Prinsengracht, JanHendrikstraat, Gravenstraat, Hofweg,Spui en dan via HS, Leeghwaterplein, Jan van der Heydenstraat, Rijswijkseweg en dan via Geestbrug naar voorburg Station

Ad | 19-9-2017
Dit is het oude eindpunt van lijn 10. Het tweede spoor werd oorspronkelijk gebruikt om aanhangwagens (van lijn 1 naar Staatsspoor, tot 1959). Tegenwoordig is het eindpunt [nu lijn 18] op de Statenlaan en ligt hier maar één spoor, in gras.

De serie 1000 moest in 1971 nog z`n grote revisie krijgen [alleen de 1004 was denk ik al geda] en zou het tot 1982 uithouden. In 1971 kwamen ze [eerst een stuk of, later allemaal) terug in remise Scheveningen. Toen lijn 10 in verband met de vernieuwing van de Geestbrug tijdelijk naar Delft reed, waren ze vooral op de tussendiensten tot `s Gravenmade te zien.

hansje | 19-9-2017
En links een Fiat 850 en een kinderwagen
Deze locatie herken ik niet,ben ik nooit geweest.
Ik dacht dat de eerste serie pcc`s toen al weg was.

MikeV | 18-9-2017
1 eend + 1 eend = 2 eenden

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    4438


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>