Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-10-2017, 15:16 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



NZH zet laatste puntjes op de i voor heropening lijn naar Scheveningen, 1947
foto van Pierre du Croix uit de collectie van Dick van der Spek


Bovenleidingmontagewagen H201 (3e) achter de A505 | Heropening van de lijn was op 2 juni 1947





Remco | 26-8-2017
Inderdaad, Rob Kievit, lijn 7 was in die periode de enige tramverbinding tussen CS en Scheveningen Kurhaus / Noorderstrand. Lijn 9 reed toen nog via het Spui en deed CS niet aan.

Nu we het toch over CS hebben, wat een vreemde situatie dat er eigenlijk twee hoofdstations in Den Haag zijn. Of anders gezegd, raar dat het centraal station niet aan de lijn Rotterdam-Amsterdam ligt en dat de trein naar Utrecht niet op HS komt. Ik heb dat altijd lastig gevonden. Het is een puzzel om de beste overstapplaats te vinden, vooral bij overstap van tram op trein.

Rob Kievit | 25-8-2017
Als ik me niet vergis, is er ook nog een tijdje een lijn 7 CS-hoog - Scheveningseweg - Scheveningen geweest, in het tijdperk van de PCC`s. Even checken...
http://honderdprocenthaags.nl/100jaarelektrischetram/7.php
ja, inderdaad, 1976-83. Voor de volledigheid.

Chris | 9-8-2017
Over de extra ritten op het hedendaagse traject Scheveningen - CS kunnen we kort zijn. In deze zomderdienst rijden er tussen de dienstwagens van lijn 9 naar Vrederust wagens een tussenslag naar CS. Dus is er steeds een vijf minutendienst. Nog te weinig op hoogzomer dagen maar toch een redelijk aanbod!

erven sleeboom | 8-8-2017
Ik heb het gevoel dat deze discussie, die elke keer de kop opsteekt als er een foto van de lokaaldienst verschijnt, nu voor de honderdste keer gevoerd wordt.
Daar gaan we weer!
Kijk `s naar de kaart van Voorburg.
Tramlijn I³, die een heel ander deel van Voorburg bediende, was geen echte concurrent voor de lokaaldienst, Er was alleen het raakvlak(je) Herenstraat-Westeinde, dat doorsneden werd door de barrière van de spoorlijn die moest worden overgestoken. Wie van de Parkweg naar het centrum van Den Haag wilde en de wandeling naar de beginhalte van lijn I³ aan de overkant van het spoor bij station Voorburg moest maken, nam liever de NZH en liep dan wel even het korte stukje Bezuidenhout-Herengracht om al snel op Poten en Spuistraat uit te komen.
Buslijn N/25 kwam op Voorburgs grondgebied evenmin als lijn I³ in aanraking met de NZH-lijn, maar er was wel enige overlap ter hoogte van de Van Arembergelaan. Het is wel veelzeggend dat de route van lijn 25 verlegd werd naar de verder weg gelegen Koningin Julianalaan zodra de lokaaldienst door HTM-lijnen 40-41-42 was vervangen.
Op de route Voorburg-Bezuidenhout deed de lokaaldienst het redelijk (evenals later buslijn 40-41-42 zolang de NZH-tram/buslijnen naar Leiden niet voor lokaal vervoer waren opengesteld), maar de totale "winst" werd gedrukt door dat lange Scheveningse traject.

aldo markus | 8-8-2017
Dank @Dick van der Spek, Ruud Poortier en trammetje voor de verhelderende aanvullingen.
Volgens mij kan er best eens iemand afstuderen op de verbinding Voorburg-Scheveningen door de jaren heen... Er spelen inderdaad heel veel facetten mee.
Extra trams CS-Scheveningen: of dat per se lijn 5 moet zijn, ook doordeweeks, weet ik niet. De frequentie op het Nootdorpse traject is ook belangrijk. Op zondag heb je veel meer `lucht` in de tram, en kun je wat schuiven.
Maar we hadden toch kort-trajecten lijn 9K (of destijds 1K). Die versterking kan nu als het nodig is ook doordeweeks. Maar doorrijden naar P&R is natuurlijk doordeweeks ook wel zinvol, zeker in vakantietijd.

Dick van der Spek | 8-8-2017
De teloorgang van de lokaaldienst was eigenlijk al direct in 1947 begonnen. Zeker het baanvak tussen de halte Be-zuidenhout en Scheveningen, behoudens voor het badgas-tenvervoer en de enkele volle tram voor het kantoorperso-neel, was weinig succesvol.
In maart 1934 opende de HTM al een tramlijn naar Voor-burg station. De bewoners van Voorburg West konden vanaf die tijd met de HTM-tram naar de Haagse binnen-stad reizen en werden praktisch voor de deur van de wa-renhuizen afgezet. Reisde men met de NZH-lokaaldienst, dan was het nog een stevige wandeling van de halte Be-zuidenhout naar de winkels in de stad. Een nieuwe aanslag op de vervoerscijfers van de NZH werd veroorzaakt door de instelling van HTM-buslijn N die vanaf 3 november 1947 van de Vreeswijkstraat naar de Laan van Nieuw Oost Einde/Potgieterlaan in Voorburg Noord ging rijden. Vanaf die tijd gingen deze inwoners met de bus want deze kwam óók voor de deur van de winkels in de Grote Markt-straat. Deze buslijn werd één van de drukste van de HTM.

Dick van der Spek | 8-8-2017
Veel bewoners van de nieuwe wijk Bezuidenhout maakten voor een dagje strandbezoek gebruik van de SS-stoomtram. De HTM zag dit succes met lede ogen aan.
Om ook te profiteren van dit badgastenvervoer stelde deze op 1 juli 1907 een zomerlijn 12 in tussen het Kurhaus, via de route van lijn 9 tot de Javabrug en vervolgens over delen van de lijnen 7 en 3 naar Overbosch, om de bewo-ners zodoende een rechtstreekse verbinding te bieden. Gedurende de maanden juli en augustus in 1907, 1908 en 1909 heeft lijn 12 gereden; het werd geen succes. Als tegenzet namelijk verlaagde de SS de tarieven, een enkele reis kostte toen 5 cent tegen 12½ cent bij de HTM, die door een overeenkomst over zonetarieven dit tarief niet kon verlagen. Hierdoor bleef het HTM-succes uit en kwam de lijn in 1910 niet meer terug. Op 15 juni 1924 probeerde de HTM het via een andere route opnieuw met een zomer-lijn 15; deze reed van Scheveningen Kurhaus naar het hart van de wijk Bezuidenhout, het Louise de Colignyplein. Deze zomereditie hield het langer uit, tot 1 september 1941 heeft deze bestaan met wisselend succes.

trammetje | 8-8-2017
@ Aldo Markus we hebben met lijn 22 ook nog een tijd van Scheveningen naar CS gereden en stonden toen op het Kon.Julianaplein naast de taxi`s

Ruud Poortier | 7-8-2017
Toch vind ik het vreemd dat er vanaf CS maar één tramlijn (9) naar Scheveningen rijdt. Bus 22 kan ook, maar dan rijd je wel een toeristische route door de stad. Heb op mooie dagen het tramperron mudjevol zien staan. Zomerlijn 5 zou als steun ook op andere dagen dan zondag kunnen rijden. Maar zulke mooie dingen gebeuren niet. Iemand enig idee of de P&R bij Hoornwijk ooit weer dichter bij de tram komt te liggen?

aldo markus | 7-8-2017
Oei, weggevallen in mijn vorige posting: lijn 5 uit de laatste alinea`s rijdt alleen op zomerse zondagen.

We moeten natuurlijk ook niet vergeten dat sinds 1966 buslijn 23 een rechtstreekse verbinding biedt tussen Voorburg en het Kurhaus die helemaal niet via het CS loopt maar wel het vervoer van de Blauwe Tram heeft overgenomen.

aldo markus | 7-8-2017
Wat is er met dit traject gebeurd: aangelegd door de NRS in 1879, overgenomen en geëlectrificeerd door NZH in 1924. En al die tijd al de concurrentie van paarden-, accu- en electrische trams van HTM-lijn 9 als parallelle verbinding.

In het Tramplan-1927 van de HTM was deze lijn opgenomen als lijn 18. Natuurlijk nooit met de bedoeling eeuwig naast lijn 9 te blijven voortbestaan. Toen de HTM in 1957 het roer op de lokaaldienst had overgenomen (eerste jaar reed NZH voor rekening HTM, vanaf 1958 bus 42 Kurhaus-Oosteinde) en gelijktijdig aan Dr. Lehner advies vroeg over toekomst lijnennet was het pleit natuurlijk beslecht: 42 zou verdwijnen.

Bijzonder was wel dat de HTM-lijnen nooit vanaf Scheveningen naar Staatsspoor hebben gereden. Na het verdwijnen van 42 in 1966 heeft HTM het wel geprobeerd met zomerlijnen (eerst 33/34, later 28), maar pas in 1976 ging er een bus 36 rijden Kurhaus-CS en vervielen die zomerlijnen. CS kreeg toen immers een veel belangrijkere positie dan het oude Staatsspoor. Toen in 1983 lijn 9 (en 1) ook langs CS(`laag`) gingen rijden verenigden zij functies van de oude HTM- en NZH-routes en kon bus 36 vervallen.. Zo is het tot op heden, waarbij lijnnummers 1 en 9 elkaar sinds 1983 weleens hebben afgewisseld en er in de zomer versterking is van een lijn 5.

Die (huidige) lijn 5 verbindt een P&R-terrein (en Nootdorp en Ypenburg) direct met het strand. Functioneel bekeken heeft deze lijn daarmee een deel van de functie van de oude Blauwe NZH-lijn overgenomen. Alleen rijdt lijn 5 dus over de sporen van lijn 9, d.w.z. aan de andere kant van het water...

Jan de Swart | 7-8-2017
Prachtig ; al die herstellingen van na de oorlog.
Jammer dat tien jaar later de afbraak al is ingezet.

Barneveld 7 augustus 2017

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5674


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>