Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 16:33 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Mw. 146, 41 en 85 - vanaf Stuyvesantplein alle kanten op in 1936
foto van Jan Bonthuis uit de collectie van Piet van Gaart


mw. 146 lijn 15 naar Kurhaus, mw. 41 met 600-er lijn 6 naar Escamplaan en mw. 85 lijn 4 naar Hollands Spoor





Hans Klomp | 27-12-2016
In het materieelboek van Van Donselaar staat op blz. 143 een foto van Emr 45 opgetuigd als Eenmanwagen. Ook hier een bordje boven de deur. Is dit nu een andere constructie/bevestigingswijze dan bij de latere Eenmanwagens?

Hans Klomp | 22-12-2016
Inzake de "uitstulping"; daar bedoelde ik mee niet het bordje zelf maar het kleine frame waarop/aan dit bordje bevestigd kon worden. Vele Eenmanwagens hebben dit frame nog lang gehouden. Zie hiervoor bijvoorbeeld de foto van Emr 94 op de Erasmusweg uit 1952, die staat bij het materieeloverzicht op deze website bij de Ombouwers.

erven sleeboom | 18-12-2016
Oh... is dat alles... niks uitstulping dus. Geen wonder dat de 41 dat bordje niet meer heeft.

Emile Bruggeman | 18-12-2016
Even een aanvulling: de "uitstulping" waar over gepraat wordt, is het bordje "ingang" en "verboden ingang". Als de wagen niet als eenmanwagen werd gebruikt, werden de bordjes omgedraaid, zodat de tekst niet zichtbaar was. Kijk maar eens naar de museumombouwer 77. deze heeft deze bordjes.

aldo markus | 18-12-2016
@Ad
Je hebt gelijk maar 7/37 kwamen niet in het Bezuidenhout. De 17 was in grote lijnen opvolger van 41, maar ging juist over Laan v.N.O.IndiŽ rijden (ipv 1e V.d.Boschstraat) om ook die omgeving op Javabrug aangesloten te houden.

Ad | 17-12-2016
Een kleine correctie: de opvolger van tram 7 was spitsbus 7 (vruchtenbuurt -malieveld), later nog een paar jaar 37 [toen het nummer 7 weer voor een tram nodig was. Spitsbus 17 kwam wel in de buurt, was een restantje van de HTM opvolgers van de NZH lokaaldienst.

aldo markus | 17-12-2016
Ook ik kende deze foto nog niet. Juweeltje.

Als je bedenkt waar al die lijnen heen gingen:
Lijn 4 via Stuyvesantstraat door Bezuidenhout naar Bezuidenhoutseweg/SS, Kalvermarkt en HS,
Lijn 6 via Jul.v.Stolbergl., L.v.N.O.IndiŽ naar Bezuidenhoutseweg/SS, Kalvermarkt, Hobbemaplein en Transvaal naar Escamplaan (tot Soestdijksekade),
Zomerlijn 15 (koersbord blauw/rood) via Stuyvesantstraat door Bezuidenhout (dus anders dan 7) naar Boslaan, J.v.Nassaustraat, Javabrug en route lijn 9 naar Kurhaus.

Te bedenken dat op dat moment op korte afstand ook nog de volgende lijnen reden:
Lijn 7 vanaf ZHESM-station L.v.N.O.IndiŽ via die Laan (dus anders dan 15) en Bezuidenhoutseweg naar Boslaan, J.v.Nassaustraat, Javastraat, Groothertoginnelaan naar Valkenboschplein,
Lijn 13 vanaf Marlot/Leidscheweg via Bezuidenhoutseweg/SS, Kalvermarkt, Hobbemaplein naar Hoefkade.

Vanuit deze omgeving waren heel veel Haagse buurten dus zonder overstap te bereiken! Hoe is het deze lijnen verder vergaan?

De lijnen 4 en 13 zouden in 1937 hun eindpunten (en routes vanaf) Stuyvesantplein en Marlot/Leidscheweg ruilen.
Zomerlijn 15 reed voor het laatst in 1941. Na de bevrijding keerde deze tram niet terug, maar vanaf 1948 ging buslijn L (sinds 1955: 23) via de Van Alkemadelaan naar Scheveningen rijden, zoals dus nog steeds!
Lijn 13 kon na de bevrijding niet terugkeren door het in maart 1945 gebombardeerde Bezuidenhout. Tot de opheffing in 1952 reed deze lijn vanaf L.v.N.O.IndiŽ/station via die Laan en Bezuidenhoutseweg/SS,
Lijn 4 kreeg vanaf 1947 tussendiensten tot Overbosch (lijn 4A), deze trams werden in 1959 vervangen door bus 4 (door Mariahoeve, feitelijk thans buslijn 24) en tram 17 vanaf L.v.N.O.IndiŽ/station via Bezuidenhoutseweg/SS, die in 1965werd opgeheven,
Lijn 7 werd in 1966opgeheven, de Javabrug bleef de eerste jaren in de spits bereikbaar met een buslijn 17; de Laan van Meerdervoort was vanaf dat jaar bereikbaar met lijn 3 (door centrum i.p.v. Javastraat), die in 1976 weer door het Bezuidenhout ging rijden (Jul.v.Stolberglaan) en die in 2006 aan de zuidkant een nieuwe route om die wijk heen kreeg.

Lijn 6 is intussen het blijvertje. Groeistuipjes brachten de lijn in Leidschendam en De Uithof, en vanaf 1976 voor het eerst door het Bezuidenhout, maar nog altijd via het Stuyvesantplein!

erven sleeboom | 17-12-2016
 quote:
Hans Klomp | 17-12-2016 dat de wagens Emr. 41-50 geen mechanische deursluiting hadden kregen. Dit is te zien aan de daarvoor benodigde "uitstulping" in het midden boven de deuren.

P.S. Ik bedoel dus dat de 41-50 die mechanische deursluiting wel hadden gekregen, maar volgens een ander (onbevredigend) systeem zonder de uitstulping.

erven sleeboom | 17-12-2016
Kleine aanvulling bij het interessante verhaal van Hans Klomp:
Volgens blz. 146 van Van Donselaar 1994 vond de laatste waarneming van de 41 als eenmanwagen al in september 1935 plaats, dus bijna een jaar voordat op Koninginnedag 1936 deze foto werd genomen.
Op blz. 151 van hetzelfde boek lees ik dat de 41-49 in de loop van 1935 hun eenmansinstallatie kwijtraakten (de 50 al in 1931). De reden was het feit dat bij de eerste 10 emw`s de deuren niet onafhankelijk van elkaar konden worden bediend.

Hans Klomp | 17-12-2016
Emr. 41 trekt hier bijzonder de aandacht. Deze wagen is van 1930 tot 1935 als Eenmanwagen gebruikt. Volgens de tabellen van Van Wijck Juriaanse, zoals gepubliceerd in het boek van Van Donselaar over het materieel op blz. 146, heeft deze wagen juist in augustus voor het laatst als Eenmanwagen gereden. Het reclamebord op het balcon is daar nog op afgestemd, maar de tekst Eenmanwagen is al wel verwijderd.. Goed is hier ook te zien, in vergelijking met de er naast staande Emr. 85, dat de wagens Emr. 41-50 geen mechanische deursluiting hadden kregen. Dit is te zien aan de daarvoor benodigde "uitstulping" in het midden boven de deuren. Emr. 85 heeft deze wel, Emr.41 niet.

Jwb | 17-12-2016
De perronnetjes zijn wel erg smal. Zou tegenwoordig waarschijnlijk niet meer toegestaan zijn. Onveilig enzo.

ed de Silva | 17-12-2016
Waarom moest het tussen spoor eruit, wat een onzin is dat.

erven sleeboom | 17-12-2016
Wow! Mooi zeg! Nooit eerder gezien.
31 augustus, dus: Leve de Willemien!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1624


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>