Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 20-10-2017, 20:34 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC`s 1020 en 1119 in en uit de keerlus eindpunt Loevesteinlaan lijn 16
foto uit de collectie van Harry Meurer






erven sleeboom | 22-7-2016
N.J.v.W.J. was geen Hagenaar, maar wel iemand die regelmatig op straathoeken kon worden aangetroffen met een zakboekje waarin hij alle tramnummers noteerde die hij in het vizier kreeg. Hij bleef net zolang staan tot hij alle dienstwagens van een lijn had genoteerd. Hij maakte nooit contact met ons jongere tramliefhebbers. Wij vonden het toen maar een eigenaardige manier op met je hobby om te gaan, maar jaren later is het toch wel leuk om te zien welke ombouwers hij op een willekeurige zomerdag in 1955 gezien had op lijn 3.
Ik denk dat dienstwagennummers als 16-08 en 16-09 uit zijn eigen koker kwamen en niet van HTM-coderingen. Hij nummerde gewoon de eerste tram van lijn 16 die hij zag 16-01 en ging zo door totdat hij de hele lijn rond had.

Rinus | 21-7-2016
Ga ik mij toch afvragen, nu er een authoriteitsargument ""de tramspecialist") wordt gebruikt, of dhr. Van Wijck Jurriaanse dit zelf gezien heeft, of berust dit op rapporten van de CVL? Zeker nu er Vetag-codes genoemd worden.
Uit die tijd herinner ik mij vooral Johan Blok, die zich destijds als "de Haagse tramkenner" afficheerde. Noch de een, noch de ander heb ik op die befaamde avond gezien. Wel herinner ik mij een zekere Eric Renson, destijds ook bekend bij het personeel en actief als persfotograaf. Mijn idee is dat deze laatste ook de foto van de inrukkende 1011 heeft gemaakt die hier op de site te vinden is.
Terzijde, Johan Blok was wel aanwezig bij de slooptransporten op 1 oktober, waarbij de 1000`en gesleept werden door pekeltrams.

Wil Leebeek | 21-7-2016
Paul: De 1101 reed in de Middagspits op de code 16-08 en de 1020
in de middagspits op 16-09.
De 1101 nam later de dienst over van 1020 omdat 16-09 de avond bleef rijden.

Bron: archief Dhr. N.J. van Wijck Jurriaanse. Dit was de Haagse tramspecialist.

Wil Leebeek | 21-7-2016
Joost: De 1020 was de wagen die op 25-1-1961 de muur in de FH
niet öpmerkte".

joost | 21-7-2016
Was het ook niet de 1020 die een extra uitgang maakte in de achtergevel van de FH?

Opa Bakema | 21-7-2016
De 1011 is uitgebreid gefotografeerd bij terugkomst in de FH op 30-09-1981

Paul | 15-7-2016
Frans W de 1101 kan nooit in de middagspits van 30 september 1981 op lijn 16 hebben gereden.
De 1101 kwam in de plaats van de laatste 1000 die op lijn 16 heeft gereden de 1020.
Deze 1020 vertrok op woensdag 30 september 1981 vanaf de turfmarkt richting moerwijk om 18.32 uur.
aankomst moerwijk 18.50 uur
vertrek moerwijk 19.02 uur en deze 1020 reed gelijk door naar remise scheveningen.
de 1020 verliet het traject van lijn 16 om 19.21 uur het moment dat de 1020 niet rechtaf de turfmarkt opdraaide maar rechtdoor de Hofweg opging.
Wat ik al meldde nam de 1101 de dienst van de 1020 over.
Vertrek 1101 vanaf turfmarkt richting Moerwijk 19.34 uur.


Marco Schrijvers | 14-7-2016
Beste Hans, nee dat was niet mijn vader. Wij woonden toen in de Majubastraat in het toen zo vredige Transvaal. Vlak bij de Markt, op z`n Haags "de Mart". Vaak pikte hij dan ff een rommelkantje. Ik ging soms weleens mee en dan krijg ik van hem een patatje bij Otten.

Hans (Zoef) | 14-7-2016
@marco, woonde Theo Schrijvers toevallig boben de snackbar aan de Vaillantlaan, os was dat een andere Theo Schrijvers?

Marco Schrijvers | 14-7-2016
Als ik de foto in zoom zie ik een bestuurder met snor. Die had mijn vader niet. Mogelijk is de foto eerder in de maand of op een vroeger tijdstip van 30 september 1981 genomen.

Rinus | 14-7-2016
De datum was 30 september 1981.
Zou je je vader kunnen herkennen op deze foto? Dat zou weer een aanwijzing zijn dat de foto op de laatste dag is gemaakt.

Alle drie de laatste wagens zijn gewisseld. Van twee wagens weet ik dat deze via een tussenstop op de Frans Hals door een andere bestuurder naar Scheveningen zijn overgebracht. Van de aankomst bij de Frans Halsstraat zijn destijds door hobbyisten foto`s gemaakt. Er staat ook een plaatje van hier op de site. Of dat de 1020 is staat mij niet bij.

Marco Schrijvers | 14-7-2016
PCC 1020 was de allerlaatste 1000 die dienst heeft gereden op lijn 16. De exacte datum weet ik niet meer. Volgens mij was het op een avond ergens eind september 1981. Mijn vader, Theo Schrijvers, had die dag late dienst en belde mij aan het eindpunt Moerwijk op. Hij zou in de loop van de avond worden ontvangen door tramhobbisten compleet met film/foto/audio apparatuur. Helaas heeft dit nooit plaats gevonden. PCC 1020 werd plotseling een rit eerder door de BiDi remise FH gewisseld voor 1100-tje.

Raoul | 13-7-2016
Als je een foto gaat vergroten wordt alles korrelig, dan wordt het bij mij 1129 zelfs, niet doen dus, niet vergroten, daar staat gewoon 1119, zonder vergroten duidelijk genoeg te zien

FransW | 12-7-2016
@Wil Leebeek: je hebt gelijk, mijn 1111 moet inderdaad 1011 zijn.

Wil Leebeek | 12-7-2016
IK heb genoteerd de laatste dag: code 16-05 1011 maar geen 1111.

FransW | 12-7-2016
Het antwoord op de prangende vraag: welke 1100 rijdt hier? 1179 kan het zeker niet zijn want van maart 1980-juni 1983 reed deze wagen met dakreclame van Miele. Er bestaat maar één 1100 met eindcijfer een 9 die met dakreclame van Riva heeft gereden. Dit was de 1119.

Tijdens de middagspits reden op 30.09.1981 op lijn 16 de 1109, 1107, 1111, 1104, 1119, 1101, 1020, 1106 en 1016 (in volgorde van waarneming, v.a. 16:30 uur.

Voor de twijfelaars: de 1109 zien we niet op deze foto want van augustus 1975-november 1981 reed deze wagen met een Audi-reclame.

paul | 12-7-2016
1179 kan het ook niet zijn want vanaf die tijd werden er alleen lage 1100den op lijn 16 ingezet

Wil Leebeek | 11-7-2016
Wij kunnen nog lang blijven turen op het derde cijfer van het tramnummer maar de 1179 heeft nooit Riva Opel als reclame gehad.

erven sleeboom | 10-7-2016
Frits | 10-7-2016 Ben ik nou blind/gek/scheel?

Ik ken je niet goed genoeg om uit die drie een keuze te kunnen maken.

Wanneer ik de foto sterk vergroot (500%), dan zie ik toch duidelijk 1179 staan op de achterkant van de rechter tram... (!)

Bij mij wordt `t 7179.



Frits | 10-7-2016
Ben ik nou blind/gek/scheel?
Wanneer ik de foto sterk vergroot (500%), dan zie ik toch duidelijk 1179 staan op de achterkant van de rechter tram... (!)

Wil Leebeek | 10-7-2016
1021 werd op 1-10-1981 door pekelmotorwagen H 9 van Scheveningen
rechtstreeks naar `s-Gravenmade overgebracht.

Op 5 oktober 1981 werd 1021 gesloopt. Daar zijn voldoende foto`s van.

Ad | 10-7-2016
@Ruud: dat deden heel veel bestuurders op de laatste halte, terwil de laatste passagiers uitstapten. Net als geldwisselaar leeghalen en tas inpakken: iets meer tijd voor de pauze

Paul | 10-7-2016
Nee opa de 1021 is in oktober 1981 gesloopt

Ruud van Aarle | 10-7-2016
Maar waarom filmt de 1020 Centrum terwijl hij op weg is naar het eindpunt in Moerwijk.

Rinus | 10-7-2016
Dank aan dhr Leebeek. Dus het zou de laatste dag kunnen zijn geweest.

Opa Bakema | 10-7-2016
Paul ook jij bent aan het wauwelpraten!! uitsluitend de 1011, 1016, 1020 en 1023 hbben deze dag op lijn 16 gereden. Sterker nog de 1021 werd deze dag gesloopt!!

Wil Leebeek | 10-7-2016
Nog eerder had ADO rood/groen !

Paul | 10-7-2016
Prima opa je hebt gelijk!!!!!!
Ik heb hier wel de lijst van 30 september 1981 voor mij
inzet o.a. reizigersdienst lijn 16
1003 1005 1008 1011 1016 1020 1021 1023
daarvan raakte de 1023 defect,
de 1000den gingen wel in de avond naar binnen en werden vervangen door o.a de 1101.
waarvan akte




MikeV | 9-7-2016
 quote:
erven sleeboom | 9-7-2016
Wie verzint er nu zoiets om van kleur te veranderen!
Ik vond het ook nooit mooi, maar het had wel een reden: duidelijkheid voor de reizigers over het instapregime.

Wie die duidelijkheid dan ooit verzonnen heeft en OF de nieuwe `okergele` kleur dan echt de duidelijkheid gegeven heeft die had moeten doen .... kweetutniet, maar betwijfel het ten zeerste ...

Het Haagse geel was voor mij de kleur die er was, op willekeurig welke tram, want niet alleen de 1000-den maar ook de trams ervoor hadden in mijn beleving ongeveer dezelfde kleur `Haags-geel`. De PCC-car`s hadden zelfs `Ado` groen erbij en dat maakte het helemaal Haags ... maar tsjah, dát vond ik

erven sleeboom | 9-7-2016
TK | 9-7-2016 Wie verzint er nu zoiets om van kleur te veranderen!

Ik vond het ook nooit mooi, maar het had wel een reden: duidelijkheid voor de reizigers over het instapregime.
PCC`s met zelfbedieningsdeuren (1300/2100, verbouwde 1100, verbouwde 1001-1002) kregen de hardgele OV-standaardkleur.
De andere (1003-1024, nog onverbouwde 1100, serie 1200) behielden het HTM-lichtgeel met groene banden.

Wil Leebeek | 9-7-2016
Om de inzet op lijn 16 op de laatste dag van de serie 1001 t/m 1020
reden behalve de al genoemde 1001ers ook: 1101,1104, 1106, 1107, 1109 en 1119 !

Opa Bakema | 9-7-2016
Paul, Wauwelpraat!!!! Op de laatste dag van dienst reden slechts de 1011, 1016, 1020 en 1023 de rest waren 1100`en.

TK | 9-7-2016
Ik vraag mij af waarom na de renovatie van de 1100-en ook de kleur veranderd moest worden in hard geel terwijl de 1000-en plus de 1200-en gewoon in de oorspronkelijke kleur (créme met een groene streep) bleven rijden. Wie verzint er nu zoiets om van kleur te veranderen!

Paul | 9-7-2016
Dit was niet de laatste dag dat de 1000den in actieve reizigersdient waren.
op die laatste dag reden er uitsluitend 1000den op lijn 16.
deze werden in de avond ingewisseld voor 1100den.
daar zar de 1119 zeker niet tussen

Wim van Es (admin) | 9-7-2016
Excuses, de rechter PCC is inderdaad de 1119.

Ad | 9-7-2016
De 1199 heeft tot het eind een ribbel onder de achterruit gehouden. Deze wagen heeft dat niet.
Die ribbels voor en achter zag je bij de eerste wagens die vergeeld werden

Rinus | 9-7-2016
Zo te zien laat in de middag. De bewolking is zoals ik mij de laatste dag van de serie 1000 herinner. Dit zou best wel eens de 1020 kunnen zijn op een van zijn laatste riiten. Ik vermoed dat dhr Wellner wel kan nakijken of die dag ook de 1119 reed.

Jan de Swart | 8-7-2016
Mike V; inderdaad trams met uitstraling en zoals ik het altijd zeg; trams met een smoel.
GTLś hadden voor dat zij een voorzet neus kregen ook een smoel, maar nu niet meer.


Barneveld 8 juli 2016

Tonw65 | 8-7-2016
Klopt, want de 1199 was een wagen van de Lijsterbes rond die tijd. 1119 stond in de FH.

Rinus Aandewiel | 8-7-2016
Volgens mij zie ik de 1119.

Toon Steenmeijer | 8-7-2016
Uitstraling heeft ook te maken met die vriendelijke eigen crème kleur - met groene band bij de duizenden.

MikeV | 8-7-2016
De Zwitsers en daarna de PCC1000`den vond & vind ik nog steeds de mooiste trams van HTM. Beiden `hebben` iets .... `uitstraling`

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5152


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>