Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



NZH A501 met een B500 bij de halte Voorburg Viaduct in 1928
foto van J.J.B. Vellekoop uit de collectie van Dick van der Spek


op NZH-vervoerbewijzen werd deze halte ook aangeduid als: halte ZHES





Dick van der spek | 3-4-2016
Omdat de motorrijtuigen serie A500 aan het einde van de jaren ’30 vaak werden ingezet voor de stopdienst Scheveningen – Katwijk, kregen de meesten rond 1939 een schijnwerper.

Jan de Swart | 3-4-2016
Volgens mij werden er al in 1912 proeven gedaan op de ESM 1 t.e.m. 33 met de Golden Glowschijnwerpers
Op de A 600 werden deze schijnwerpers pas na 1949 geinstalleerd.
De reden hiervoor was dat de lijn Haarlem Leiden grotendeels enkelsporig was en dan de ene keer rechts en dan weer links van de autoweg was gelegen en de trams het overige wegverkeer niet mochten verblinden.

Barneveld 3 april 2016

pduvekot | 3-4-2016
sein omlaag is "geel": langzaam rijden, het volgende sein is (meestal) rood

Frits | 3-4-2016
Ook leuk: die ouderwetse seinpalen (linksboven)
arm omhoog = veilig, tegenwoordig groen licht
arm horizontaal = onveilig, rood licht.

VRAAG: wat betekende arm omlaag ook alweer

roel glas | 2-4-2016
erven sleeboom@ Bedankt voor het antwoord.als ik in den haag ben kom ik er vaak langs richting leidseveen .
vandaar mijn belangstelling.

otto dijkstra | 2-4-2016
Zo te zien is de A501 nog niet voorzien van een lantaarnijzer ten behoeve van de later zo gewilde "Golden Glow" schijnwerper.
Vraag: wanneer werd die schijnwerper geplaatst bij de motorrijtuigen (excl. A300, A350 en A600 en smalspoor juist alleen A250 en A/B450)? Wat waren de regelingen (dienstorders) omtrent het gebruik daarvan?
Bij de A600-en verscheen die schijnwerper pas na 1949 toen ze dienst gingen doen op het Zuid-Hollandse net.

Wout Verspuij | 2-4-2016
De twee woningen achter de tram zijn voormalige dienstwoningen van de ZHESM (Zuid Hollandse Electriesche Spoorweg Maatschappij).
Destijds (omstreeks 1908) de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van
Den Haag en Scheveningen naar Rotterdam Hofplein. De woningen hoorden toe aan personeel van die Maatschappij. Ook staat er nog een dergelijk bouwwerk aan de huidige Pompstationsweg in Scheveningen wat dienst deed als stationsgebouw. Het perron is er nog steeds, zei het in verkorte versie.

erven sleeboom | 2-4-2016
roel glas, | 2-4-2016 Dat spoorviaduct is dat nu de halte Voorburg het loo van randstad rail ???

Nee, dit is de halte Leidschendam-Voorburg van de Hofpleinlijn bij de kruising met het Oosteinde in het verlengde van de Parkweg, nu in gebruik bij RandstadRail.

Voorburg `t Loo is bij de kruising met de Mgr. van Steelaan en bestond in 1928 nog niet.

Haagse_Meester | 2-4-2016
Ja en nee. De huidige halte is verplaatst richting Den Haag, tot boven het viaduct over het Oosteinde. De RET maakt nog wel (gedeeltelijk) gebruik v/d oude NS perrons.

De huizen staan er allemaal nog, zij het dat het rechter huis nu wit gepleisterd is. Het rieten dak zit er nog wel op. De bushalte ligt ook nog op deze plek, waarbij het tramspoor direct naast de huidige rijbaan lag, gedeeltelijk in de huidige (doodlopende) ventweg. De doorgang voor fietsers was vroeger voor de tram bedoeld, er lag hier strengelspoor. Rechts buiten beeld, bij Park Vronesteyn, stak de Blauwe de rijbaan over om in het midden v/d Parkweg te komen. Tot de Roozenboomlaan lag er vrije baan, het stuk langs de oude dorpskern en bij de remise had straatspoor.

roel glas, | 2-4-2016
Dat spoorviaduct is dat nu de halte Voorburg het loo van randstad rail ???

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5978


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>