Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



GTL 3069 twee weken als proefwagen op Amsterdamse lijn 3 in 1987
6 foto`s van Kees Goozen






eerste week zonder passagiers





tweede week met passagiers







Martijn v M | 9-11-2015
Luchtwagen en robuust? die dingen zijn vervroegt gesloopt omdat ze door een constructiefout al flink aan het rotten waren.

En de 11/12G is met de lagevloerbak een goede vooruitgang op de GTL-8

hadden ze bij de HTM ook moeten doen.


Jeroen van Loon | 9-11-2015
Ik ben altijd als Hagenees zijnde, idolaat geweest van de Amsterdamse luchtwagens op foto 2 en de bolneuzen van foto 4 wt een geweldige, robuuste en stoere trams waren dat, met in de stad en rond het Station Centraal rijdend, om de halve meter dat karakteristieke trrrrrrrrrrrring, omdat mensen constant voor de tram liepen.. Heerlijk!

olaf horn | 9-11-2015
Waarschijnlijk was de reden. voor zover ik nog weet, dat de krappe bogen bij het ept. Planciusstraat niet bereden kon worden door de GTL.


Ad | 9-11-2015
Ik heb de 3069 toen verschillende keren aan het begin van de avond op het Kwakersplein (=de aansluiting van de toenmalige werkplaats Tollensstraat) zien staan.

Weet iemand waarom er niet door werd gereden naar het eindpunt Zoutkeetsgracht? De krappe bogen in de eindlus of de beperkte hoogte van het spoorviaduct?

erven sleeboom | 9-11-2015
Martijn Roos | 9-11-2015 Ik was er niet uit te slaan.. Wel jammer dat toen een HTM instructeur niet vriendelijk over kwam naar mij`

Het is wel 28 jaar geleden hoor... je ging maar niet weg en hij probeerde je er uit te slaan?

Rinus | 9-11-2015
M.b.t. die hieronder vermeldde "regelrechte GTL-crisis", die was mijn inziens er niet geweest als men normaal onderhoud aan de wagens had gepleegd, i.p.v. roofbouw. Het probleem zat `m trouwens ook in de draaistellen, en die hergebruikte exemplaren van de 1200`en en 1300`en + 2100`en zijn trouwens `slechts` 40-50 jaar oud. Op dit moment rijden de wagens, verschillende al weer 33 jaar, prima en de reserve kan - zoals gebruikelijk bij HTM - beperkt blijven.
MIVB Brussel heeft altijd goed onderhoud gepleegd en dat soort problemen nooit gehad.

Martijn Roos | 9-11-2015
Dit weet ik ook nog.. Ik was er niet uit te slaan.. Het reed perfect, op ons tramnet. Wel jammer dat toen een HTM instructeur niet vriendelijk over kwam naar mij` Maar ach dat is ook al weer lang terug.. Bert De lange je bedoeld het Frederik Hendrikplantsoen . Wie weet kunnen we de 3069 ooit nog eens als museumwagen in Amsterdam begroeten..

busgek | 9-11-2015
De 660 was de enige tram in de serie 635-669 met grote ramen in de deuren. Leuk dat je hem hier nu kunt zien op foto 4 op lijn 14 (info Tom Mulder, geheugen van de Amsterdamse tram)

erven sleeboom | 8-11-2015
Nou, kom op zeg... beschaamd...
Zo erg is het nou ook weer niet.
Amsterdam gaf de wagens een lagevloer-middenbak. Op dat uitstekende idee is de HTM bij de later geleverde 3101-3147 niet gekomen.
De HTM maakte gebruik van beproefde PCC-technologie en dat lk heel slim, totdat de GTL`s zo oud werden dat die PCC-onderdelen uit de jaren zestig en zeventig grote slijtage begonnen te vertonen. Met veel kunst en vliegwerk, onderdelen uit Marseille en Brussel, enz., moesten ze aan de gang worden gehouden. Zo`n tien jaar geleden was er een regelrechte GTL-crisis.
Niet dat de 11G en 12G ideaal zijn hoor... de electromotoren met draaistroomtechnologie passen niet echt bij het B3-PCC-draaistel dat juist een uitgekiende eenheid met de oorspronkelijke Westinghouse/ACEC-motoren vormt. Maar het GVB wilde het nieuwste...

Ik weet nog dat de 3069 al op de eerste dag in Amsterdam een platte kant opliep, zodat het de rest van het verblijf van blob-blob-blob ging...

Bert de Lange | 8-11-2015
Leuk dit weer eens te zien. De eerste proefritten heb ik, met een Amsterdamse instructeur naast me, gereden. Alles ging goed, tot we op het Prins Hendrikplein los van de bovenleiding kwamen. Gelukkig stond op de B-bak een gereviseerde PCC stroomafnemer, die vanwege de bruggen zonder bovenleiding in het verleden, een stukje hoger zijn. Zo konden we de rit zonder moeite afmaken. De rijdraad is dezelfde dag op de juiste hoogte gebracht.
Vanwege de grotere bak lengte steekt de GTL8 verder uit dan het GVB materieel. Dus in elke boog moest de bestuurder van de 3069 voorrang verlenen aan de tegenligger. Het bereden deel van lijn 3 was, voor zover ik heb begrepen, het enige traject waar de GTL8 paste.
De 3069 is in die tijd met een GVB achtertransponder uitgerust, voor de wissel beveiliging. Verder waren er geen aanpassingen nodig.

Vanwege het ruimste profiel zijn de vergelijkende geluidsmetingen van de drie tramsteden in Den Haag uitgevoerd. GEB en RET trams pasten wel in Den Haag, andersom niet.

Frans van Meerwijk | 8-11-2015
Als 020-er ben ik nog steeds beschaamd wat Politiek Amsterdam van deze wagens maakte... (11G en 12G hebben immers de GTL als lichtend voorbeeld)

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2961


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>