Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Mw. 200 nog voor oplevering bij Werkspoor in 1908, incl. interieurfoto
2 foto`s van Werkspoor uit de collectie van Wout Verspuij


het fonkelnieuwe rijtuig is op de foto "ingetuigd" als lijn 10



Zie ook de interieurfoto met "moderne" dwarsbanken op deze pagina.





Rinus | 27-10-2015
Het verband tussen de 200 en de tramlijn naar Voorburg is naar ik meen door Ron de Bock reeds gelegd, zonder over een vervolgserie te spreken.

Uit de gemeenteraadstukken is in die tijd een discussie te vinden over de toekomst van de MET-tramlijn, waarvan de Haagse vergunning vanaf 1900 slechts telkens voor twee jaar werd verlengd.

erven sleeboom | 27-10-2015
Het fabeltje van de 200 als prototype voor 16 motorwagens wordt als serieus gepresenteerd in het lijvige deel I van het boekwerk van drs. A.E.E. van Donselaar (1994, blz. 104). Hij koppelt er een theorie aan vast over een plan tot annexatie van de gemeente Voorburg en daarom had de 200 geen dubbele koplampen. Gelukkig zijn Haagse meester en ik het eens over de onzin van het verhaal van de Amsterdamse doctorandus.

Want verder blijven we het, ook gelukkig, oneens. Het luxe MET-tramstel dat later als AB200 bekend stond, gaf zeker een indicatie van hoe de latere Boedapesters werden ingericht, maar de 51-80 met hun klapbankjes werden lang zo luxe niet. Je hoeft maar te kijken naar (de plaatjes) van de A200`en met hun tondak, hun relatief smalle middeningang, hun afgesloten stuurhut voor de wagenvoerder en je hoeft maar hun bouwwijze, afmetingen en elektriek te bestuderen, om te zien dat dit Beijnes-product toch iets heel anders was dan waar de HTM in 1923 mee kwam. Ik moet er trouwens bij zeggen dat ook de Düsseldorfers meer luxe waren dan hun Haagse soortgenoten. Zij kregen vanaf de jaren twintig zelfs een Speisewagen mee. Dat zou op lijn I² ook leuk geweest zijn.

Haagse_Meester | 27-10-2015
De door Erven genoemde mogelijke nabestelling van 16 wagens is idd een fabeltje. Er is ergens een hobbyist of andere onwetende geweest die Haagse nummerseries heeft bekeken en met het optellen van 1 en 1 ineens op 3 uitkwam! En dat vervolgens als "autoriteit" heeft rondgebazuind Wie dat is geweest weet ik niet maar laten we het maar meteen ten grave dragen: door de diverse bekende auteurs die uitgebreid in archieven hebben gezocht hebben geen bewijs daarvoor gevonden, anders was het zeker wel genoemd in hun boeken/uitgaves.

Net als Erven ben ook ik eigenwijs en blijf dus bij mijn mening dat de Duitse wagens slechts beperkt, als überhaupt, een rol hebben gespeeld bij het ontwerpen v/d HTM 51-80. Ik denk dat de HTM meer heeft gekeken naar toekomstig concurrent MET/NZH met hun in 1918 in dienst gestelde "Luxe tram", de proeftram AB200 serie. Deze kende dan wel geen eindbalkons, maar wel een ruim, verdiept middenbalkon en voor wat de HTM aanging, zou het een serieuze bedreiging zijn voor de HTM boekhouding als dergelijke wagens met de HTM tramlijn via Wassenaar naar Leiden zouden gaan concurreren en de HTM had minder luxe, en vooral meer galopperende en dus oncomfortabele, 2-assers.

Ad | 26-10-2015
Erven heeft eerder deze link http://www.tramspotters.de/?m=201108 gegeven waar plaatjes van die Düsseldorfers staan. Eerlijk gezegd zie ik de constructueve gelijkenis niet zo. Het likt er op dat de Duitse wagens dooropende framebalken hebben (de treden voor het balkon zijn alle uitwendig, terwijl de Haagse wagens _/---\__/---\_ (de kleine streepjes zouden hoger moeten staan) zijn. Vooral die \__/ van het middenbalkon was nieuw en ook een kwetsbaar punt van deze wagens.

Onze buitenlijners zijn gebouwd door Linke Hoffmann, HAWA, WUMAG en Nordwaggon. Dat past in een tijd waarin de trambedrijven nog zelf een groot deel van het ontwer[ deden. Er zit in de vormgeving van de Haagse trams van voor 1927 ook veel continuiteit, al waren motorwagens en aanhangwagens tot de 800+900-en bovenaan verschillend.

erven sleeboom | 26-10-2015
Dan ben ik maar eigenwijs... Het type middenbalkonvierasser dat de HTM had kwam niet voor bij de NZH, OSM/NBM of LTM. Constructief en qua vormgeving is de enige overeenkomst tussen de 51-80 en bijvoorbeeld een A400/450 dat ze een middenbalkon en vier assen hadden.

HaWa, maar ook Uerdingen, Linke-Hofmann, Nordwaggon, Westwaggon, Credé, Carl Weyer, Schöndorf, Herbrand, Wumag, Rathgeber (en dan vergeet ik vast nog een paar) bliezen allemaal een partijtje mee in de Duitse tramindustrie en leverden twee- en vierassers die te vergelijken zijn met Haags materieel.
Maar er is géén materieel dat zóveel overeenkomsten (uiterlijk, constructie, afmetingen) heeft met de Haagse 51-80 als de 1001-1006 van Uerdingen (en nabestelling 1007-1009 van Weyer) van lijn K Düsseldorf-Krefeld.

Ja... dan ben ik maar eigenwijs...

En nu weer terug naar de 200...

Wim Beukenkamp | 26-10-2015
De Haagse Buitenlijners zijn vooral afgeleid van de 250-ers van Hawa en komen deels uit dezelfde fabriek. In de twintiger jaren kwam het type middenbalcon vierasser bij veel interlokale trambedrijven voor, niet alleen in Nederland (NZH, HTM, OSM/NBM, LTM) maar ook daarbuiten (Duitsland, België, Italië, Scandinavië).

erven sleeboom | 26-10-2015
De 250`ers en 1-6 en hun soortgenoten in Groningen en Zeist behoren tot een algemeen tweeassig tramtype met drie of vier zijramen waarvan er in Duitsland in allerlei varianten van vele fabrieken vele honderden hebben gereden.

De 200 is te beschouwen als twee aan elkaar geplakte motorwagen 21-150. Wat precies de bedoeling was van deze wagen, weet ik eigenlijk niet. Overal staat te lezen dat het een proefwagen was voor eventuele interlokale lijnen (bijvoorbeeld naar Voorburg) en dat is heel goed mogelijk. Er zou bestelling van een serie van 16 stuks overwogen zijn, maar of dat waar is...? Een beweegreden zou geweest zijn dat met een grote motorwagen plotselinge vervoerspieken beter konden worden opgevangen zonder dat een bijwagen hoefde te worden opgehaald. Er is ook wel eens beweerd dat het een cadeautje was van Werkspoor als beloning voor de koop van het enorme aantal van 158 motorwagens en 42 bijwagens in de jaren 1904-1908. Leuke bonus, maar onwaarschijnlijk verhaal.

Jan de Swart | 26-10-2015
Geachte heer Sleeboom; Ik moet ook u gelijk geven dat de buitenlijners misschien wel afgeleid zijn van de Dusseldorfse 1001 - 1006.
Maar zijn de Haagse 250ers en de NBM 11- 16 dan ook niet van deze Dusseldorfse trams af geleid?

Barneveld 27 oktober 2015

erven sleeboom | 26-10-2015
En ik blijf beweren dat ze moeten zijn afgeleid van de vierassige motorwagens 1001-1006 uit 1912 van de lijn Düsseldorf - Krefeld van de Rheinbahn
(en niet van de 200, al lijken ze daar wel wat op).

Jan de Swart | 25-10-2015
Ik ben het met Coos eens; volgens mij zijn de latere buitenlijners 51 - 80 van de 200 afgeleid.

Barneveld 25 oktober 2015

Cor Westerduin | 23-10-2015
Mijn favoriet. Heb menig ritje in de toenmalige 300 gemaakt. Kocht een dagkaart om een middagje te toeren. In het dagelijks gebruik liet ik een wagen lopen als ik wist dat hij er achter kwam.

Cor Westerduin | 23-10-2015
Reed lange tijd op lijn 13. Liet wel eens een wagen lopen als ik wist dat de 300 er achter kwam.

joost | 22-10-2015
Mooi Wout. Bedankt voor het delen. Da`s een behoorlijke wandeling, van voor naar achter. Ook wel raadszaal genoemd. Luxe straalt het uit. Geen pluche maar wel prachtig geverniste banken, heuse gordijnen en, niet te vergeten de fraaie "kroonluchters". Erg sfeervol. Ik kende de wagen alleen nog als 300 op lijn 8. Staande op het voorbalkon van de 300 zag ik de trekkende (twee-assige) 250-er tijdens de rit allerlei bewegingen maken terwijl de 300 als een blok volgde..... mooie herinneringen.

Coos | 22-10-2015
Je ziet hier het begin van de latere buitenlijners 51-80: alleen een middenbalcon halverwege en de dwarse bankenopstelling ontbreekt nog.

Haagse_Meester | 22-10-2015
De bijnaam Kegelbaan is hiermee goed te begrijpen

Hans (Zoef) | 22-10-2015
Dat was een GTI tram, gordijnen, trekhaak en imperiaal. Heel jammer dat deze wagen niet bewaard is gebleven, dit was een uniek exemplaar.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3416


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>