Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC`s 1020 en 1109 van lijn 16 op de Kalvermarkt bij het Spui in 1965
foto van Ronald van Onselen






Ad | 20-10-2015
Dat biedt kansen :)
Hoewel kantoorgebouwen uit die periode zeldzaam beginnen te worden (voor je het weet is het een monument)

Voogd | 20-10-2015
Alles hier gesloopt op defensie na.

Ad | 19-10-2015
De 1000-en hebben nooit een spiegel aan de voordeur gehad, behalve de 1001 en 1002 na de verbouwing.
Ik heb altijd gedacht dat de 1100-en later de spiegel kregen om beter zicht te krijgen op de achterdeur. De spiegel kon niet [zoals bij de gtl] automatisch worden uitgeklapt, maar de voorste deur kon bij een moeilijke passage natuurlijk wel open

Haagse_Meester | 19-10-2015
@Hansje: valt wel mee hoor: bij de PCC klapte de spiegel in met de deuren, zodat ie niet uitstak tijdens de rit. De bestuurder kon um dan wel weer handmatig uiklappen als er weer eens een foutparkeerder te dicht langs de trambaan stond

Ad | 19-10-2015
Voor mij juist fase 2, 1200-en op mijn favoriete lijn. En dat is voor een heel groot deel met de juiste wagen te herhalen.
Fase 1 had een zwart randje [lijn 14], maar de rij op het Stationsplein in een PCC van lijn 11 te komen was weer goed.

Coos | 19-10-2015
@Aldo: 50 jaar Plan Lehner. Dit is in 3 fases ingevoerd, dus op drie verschillende data. Het is de keuze tussen de 1e of de 3e fase, lijkt me.

Ad2 | 18-10-2015
De 1020 heeft al een stempelautomaat. Die werd bij inzet op lijn 16 niet gebruikt. Als ik het goed heb, zijn de eerste stempelautomaten (in de 1001-1024 en 1121-1156) in het najaar van 1965 aangebracht.

aldo markus | 18-10-2015
31-19-1965 moet natuurlijk 31-10-1965 zijn.

In dit verband: Gaan we de volgende weken 50 JAAR PLAN LEHNER vieren?

Anton Zonneveld | 18-10-2015
@ Ronald van Onselen: ik had vroeger op de banket/koksschool een klasgenoot genaamd Klaas van Onselen uit Ter Heijde. Soms familie van U?

aldo markus | 18-10-2015
Jammer dat de foto geen preciezere datum opgeeft. Want voor lijn 16 was 1965 een essentieel jaar.
Op 1-4-1959 werden de oude lijnen 4 (Leidsestraatweg-Loevesteinlaan) en 4A (Overbosch-Loevesteinlaan) opgeheven en vervangen door buslijn 4 (Leidsestraatweg-Holl.Spoor) en de tramlijnen 17 (Laan v.N.O.Indië-Loevesteinlaan) en 16 (Nieuwe Haven-Loevesteinlaan).
Op 31-19-1965 werd lijn 17 opgeheven en lijn 16 in frequentie verdubbeld.
Lijn 16 maakte in deze omgeving "vreemde" bewegingen. En deze foto is uit 1965. Dit beeld is t/m 21-5-1966 te zien gebleven.
De 1020 is zojuist vertrokken van de (instaphalte/standplaats) Nieuwe Haven en rijdt via de Wijnhaven en Kalvermakt naar het Spui. De 1109 zal vanaf de Kalvermarkt over Wijnhaven naar het middelste (Delftse) spoor op de Turfmarkt (uitstaphalte) rijden. Dan terugsteken naar de Nieuwe Haven.
Toen op 22-5-1966 de standplaats van lijn 36 (de Voorburgse lijn, door combinatie met lijn10) op de Turfmarkt vrijkwam, nam de Delftse tram (lijn 1, voorheen 37) die plek in en kon lijn 16 voortaan via het voorheen Delftse spoor een lus Spui-Kalvermarkt-Wijnhaven-Turfmarkt berijden.
Sindsdien hebben we op de afgebeelde plek lijn 16 niet in deze boog zichzelf kunnen zien tegenkomen.

Hansje | 18-10-2015
Valt me nu pas op:helemaal geen spiegels voor de bestuurder!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6634


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>