Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Prinsestraat naar Prinsessewal met enkelspoor voor paardentram rond 1900
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse






Fred vd Burg | 27-5-2015
Ik zie in de verte toch echt het torentje van het stadhuis op de Groenmarkt/Kerkplein. We kijken dus die kant op. Dat klopt ook met het bochtige verloop van de straat.

aldo markus | 26-5-2015
@dm.gilijamse @coos
Die Groene Lijn (op papier: C) was in 1887 ingesteld. Van 1906 tot 2003 werd de genoemde verbinding (vanaf Staatsspoor niet meer naar Overbosch sinds 1931) voortgezet als elektrische lijn 3, met in het centrum op den duur gewijzigde routes.
Tot 1928 bleef lijn 3 over de afgebeelde plek rijden - toen werd de route verlegd naar de Torenstraat-Vondelstraat.
Opvallend is, dat het traject (CS -) Buitenhof - Zoutmanstraat nog steeds bestaat: sinds 2003 rijdt hier lijn 17, en al die jaren daarvoor was het lijn 3.

Hans Brederije | 26-5-2015
Ik weet niet of Dick Gilijamse familie is van A.C. Gilijamse maar de hoodpost van de Haagsche Brandweer was tot oktober 1969 in de Prinsestraat gevestigd. Overigens nog steeds in de Prinsestraat waarneembaar.

FransW | 26-5-2015
Inderdaad een foutje van de uitgever van de prentbriefkaart want de Princessestraat heeft nooit bestaan. Ook in straatnaampublicaties van vr de vorige eeuwwisseling wordt enkel de Prinsestraat genoemd en niet de Princesse- of Prinsessestraat.

Coos | 26-5-2015
Hier reed de Groene Lijn: Overbosch - Bezuidenhoutscheweg - Plein - Buitenhof - Groenmarkt - Kerkplein - Prinsestraat - Piet Heinstraat - Zoutmanstraat.

dm.gilijamse | 26-5-2015
vraagje
welke paardentram reed daar en wat was dan de route die het aflegde
wie kan hier op ingaan
bedankt alvast

Peter Haagen | 26-5-2015
Staan we hier niet op de kruising met de Molenstraat en kijken we in de richting van het Kerkplein?

Kees de Ridder | 26-5-2015
Mijnheer de Haas, ik weet niet of hier nu sprake is van een fout. Ik denk meer aan een sluimerende invloed van het Frans, zoals je dat ook heb gehad met cigaren en cigaretten!

Hans (Zoef) | 25-5-2015
Prinsestraat heette vroeger Princessestraat zoals de Prinsessewal, maar het HGA kent deze naam niet, dus foutje op deze kaart?

Hendrik Prinsen | 25-5-2015
De naam van de Marie v.d. Eertwegh intrigeerde mij, Heb haar gevonden in het bevolkingsregister van Den Haag gevonden onder de naam MARIA LEONIE HUBERTINA VAN DEN EERTWEGH, geboren 18 oktober 1879, er is daar meer over haar te vinden,huwelijk,woonadres en overlijden.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5957


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>