Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Volvo-Standaardbus 801 (later HTM 901) bij het Congresgebouw, ca. 1968
foto van Ronald van Onselen


Proefmodel, gepresenteerd op een internationaal verkeerscongres in het Congresgebouw.





aldo markus | 4-4-2015
De foto is uit de Amsterdamse tijd van deze Volvo. We zien de lijnnummerfilm (witte cijfers op rode ondergrond) tussen 43 en 46 - de nummers 44 en 45 zaten er niet tussen. De 44 t/m 46 waren sneldiensten vanuit de westelijkste stadsuitbreidingen in de hoofdstad: Osdorp en Geuzenveld. In 1971 is lijn 1 naar Osdorp gaan rijden en vervielen de 44 en 45. Met de verlenging van lijn 13 naar Geuzenveld (1974) was 46 ook niet meer nodig. Deze bus was in Amsterdam dus in gebruik gekomen na 1971.
[Lijn 43 was ook een spitslijn, naar de Riekerpolder. En 47 heeft het als sneldienst naar Buitenveldert en Kronenburg (Amstelveen!) nog volgehouden tot het stokje in 1991 werd overgenomen door de (snel)tramlijnen 5 en 51.]

Ad | 4-4-2015
De eerste series standaards hadden helder glas over de volle breedte. Zie bijvoorbeeld de tweede foto van de 101: http://htmfoto.nl/algemeen/tonen2.php?pagina=1427314082

Dat gaf kennelijk toch ongewenste reflecties of warmte. Daarom werd op een gegeven moment folie geplakt tussen de beide filmkasten: van binnenuit kon je er nog wel een beetje doorheen kijken, van buiten een beetje spiegelend.

Hans | 4-4-2015
@Haagse-Kareltje. Bedankt, ja dat moet haast wel. Vreemde weerspiegeling vind ik het wel. Dan moet het denkelijk een bus zijn die op de foto niet te zien is en rechts van de fotograaf geparkeerd staat. Ook een beetje vreemd dat er dan geen ontspiegeld glas is gebruikt i.v.m. de leesbaarheid. Maar waarschijnlijk zal dit in de praktijk niet of nauwelijks problemen hebben opgeleverd...


Hans Vollebregt | 4-4-2015
De foto is gemaakt op of omstreeks 5 mei 1973. Die dag heb ik namelijk van deze bus op deze plek een dia gemaakt!

Haagse-Kareltje | 4-4-2015
Waarschijnlijk de weerspiegeling van een band+wieldop van een andere bus!

Hans | 4-4-2015
Ik heb er een hele tijd op zitten staren, maar ik kom er niet uit: wat zie ik nu toch tussen het lijnfilmnummer en "laatste rit"?

Ad | 3-4-2015
De ramen en daklijn zijn heel anders dan bij de Saviem uit Parijs in het HBM. Reclamerekken zie je in meer landen, tegenwoordig zelfs in Waterland.
Ik vermoeddat de aaleiding een (UITP) congres was.

Maurits | 3-4-2015
Interessanter vind ik eigenlijk de vraag wat er links staat. Het lijkt een Franse bus, ook vanwege de houder waar je een reclamebord in kan schuiven. Zo ja, dan is misschien ook de gelegenheid plus datum van de foto duidelijk.

Ruud van Aarle | 3-4-2015
Inderdaad, er reden Volvo-bussen bij HTM.
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1258544038

In Dordrecht reden Mercedes standaards. Hebben ook nog bij HTM op proef gereden.
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1335723578

Henk Boshuyzen | 3-4-2015
Rechts p de Foto is inderdaad de GVA 77, nog in het oude livrei.
Donkerblauw met crème bovendeel
In de richtingfilm staat nog een deel van de tekst "Westerbouwing" te lezen.
Het lijnnummer was bij deze wagens aan de linkerbovenzijde aangebracht.

trammetje | 3-4-2015
Bij de HTM heeft deze nummer 901 gehad

Ad | 3-4-2015
Deze proefwagen was een eenling dact ik. Maastricht heeft veel meer Volvo`s gehad, maar pas later. Er is ook nog een tijdelijke ruil geweest waarbij HTM 336-340 vrijwel direct na levering naar Maastricht gingen en 5 Volvo`s naar Den Haag kwamen.

hansje | 2-4-2015
Ik heb nog ergens een jubileum boekje dat werdt uitgegeven aan HTM`ers,en daarin stond dat er 4 van deze Volvo`s waren,eerst allemaal in dienst in Maastricht.
Daarna werden deze wagens om de beurt uitgeleend aan de andere steden die standaard bussen reden,maar er kwamen geen verdere bestellingen uit voort.
Het jaar kan ik me niet herinneren,en dat boekje zit ergens diep in mijn verzameling,dus ik kan er niet zomaar bij komen.

Stefan V. | 2-4-2015
Dat lijkt mij de GVA 77 [DF-92-01, in dienst per 28 juni 1972].

Huub van Keulen | 2-4-2015
Zie ik rechts RTM-bus 77 staan?

rvo | 2-4-2015
RVO beschikt even niet over de info ivm met een verbouwing. Giswerk is ook toch niet verkeerd? Je leest zo nog eens wat.l

Stefan V. | 2-4-2015
De DF-93-96 was tot 31 januari 1973 bij de RET. In de periode 20 februari 1973 t/m 27 mei 1973 was deze Volvo onder nr. 801 bij het GVB Amsterdam. Misschien is deze bus in de tussentijd gemaakt toen de bus bij NEBIM was?

Tussen 7 februari 1975 en 7 mei 1975 verbleef de DF-93-96 wederom als nr. 801 bij de RET.

Ad | 2-4-2015
De filmtekst `laatste rit`, in rood, was typisch gvb en werd op alle lijnen getoond tijdens de laatste rit van de dag.

markus | 2-4-2015
Was de 901 niet een bus uit Maastricht?

Betweter | 2-4-2015
Maar heeft dus pas na 1 november 1972 als 801 bij de RET gereden. Het Nederlands Congresgebouw werd trouwens geopend op 14 maart 1969.

Weet RvO zelf niet meer van wanneer de foto is? Hij weet het vaak allemaal namelijk nog beter dan ik

olaf horn | 2-4-2015
Deze proefbus heeft in dat jaar ook bij de stadsvervoerders GVB Amsterdam, RET Rotterdam en HTM Den Haag dienst gedaan. De bus was inderdaad een "proef"van Volvo-importeur NEBIM uit Den Haag.

Stefan V. | 2-4-2015
1968 klopt sowieso niet. Deze bus heeft tussen 22 juni 1972 en 1 november 1972 bij de HTM gereden op proef. Medio 1975 keerde deze bus weer naar de Hofstad terug. In 1979 werd hij verkocht aan Schutte Zwolle.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0926


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>