Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 20:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout 207 lijn 30 in de Binckhorst met onvervalste kinderhoofdjes
foto uit ca. 1966 van Ronald van Onselen


Bus in 1962 buiten dienst gesteld, vermoedelijk "van stal gehaald" i.v.m. verbussing lijn 7.





busgek | 11-3-2015
Dichtbij de stoep reed het beter...

erven sleeboom | 11-3-2015
... en die `onvervalste kinderhoofdjes` maakten de zaak er niet beter op.

erven sleeboom | 11-3-2015
Zo zie je dat wat dierbare nostalgie oplevert bij de hobbyisten, pijnlijke herinneringen oproept bij de chauffeurs. Wij vinden `t een leuk busje, maar zij moesten de hele dag afzien.

trammetje | 11-3-2015
Ja je moest dubbel klutsen maar ook bij de 201-225 moest dat je kreeg er een dikke knie van en de coupon houder zat in het stuur en bij elke halte zat dat ding onderste boven.Als ze koud waren had je 2 handen nodig om te schakelen maar als ze 1 keer warm waren liepen als een duivel.Voor de lijnfilm rechts moest je de leuning van de stoel omhoog doen want de eerste bank stond dwars in de wagen.Je moest niet door een kuiltje gaan want dan werd je gelanceerd en de pass.helemaal wat een krengen maar de tijd was zo.Ook nog eens een dienst van ruim 10 uur toen

erven sleeboom | 11-3-2015
(Oeps.. in mijn vorige reactie had ik een lap wit en een overbodig stukje tekst laten staan. Misschien kan de webmaster dat verwijderen?)


Ik dacht ook dat de kleintjes 1-20 een pook hadden. Maar gold dat nou ook voor de andere kleintjes 201-225?

Hans | 11-3-2015
@Hans (Zoef). In ieder geval hadden de 1-20 een vloerpook en dubbel klutsen was geboden. Jarenlang was ik als Transvaalwijker vaste, jonge klant van deze bussen, die in de jaren `50 op lijn 25/N reden.

Aat Hoogland | 10-3-2015
De bestemming film geeft hier nog Binckhorst. Heeft de museum bus 227 van HBM ook Binckhorst in de film staan?

busgek | 10-3-2015
Cijfer-film bij deze bussen liep t/m 45. Weet ik toevallig

erven sleeboom | 10-3-2015
trammetje | 10-3-2015 Het verschil in de versnellingsbak

Ah! Eindelijk iemand die er iets van weet. Bedankt.

trammetje | 10-3-2015 ook waren ze iets kleiner van lengte ik dacht een centimeter of 20 vandaar toen ook de bijnaam kleintje

De 1-20 waren even lang als de 201-225.
Wel waren al deze `kleintjes` korter dan de 226-315.

trammetje | 10-3-2015 het waren krengen met rijden.

Dat geloof ik onmiddellijk, want ook voor de reizigers waren ze bepaald niet comfortabel.
Hoofdpijnbussen waren `t.

De Kromhout-motor van de 216-215 was iets anders dan die van de 1-20 en 201-215. Misschien was dat de reden waarom juist deze tien stuks al in 1961 aan de ESA werden verkocht.





toen maar het waren krengen met rijden.



Hans (Zoef) | 10-3-2015
Ik meen dat deze wagens een pre-select bak hadden met een korte handel onder het stuur en een cijferdisplay. Of ben ik in de war met een ander type?

trammetje | 10-3-2015
Het verschil in de versnellingsbak bij de 1-20 was dat zij een versnelling hadden van 1a dus je ging van 1 naar 1a en dan pas 2 dus eigenlijk 2 versnellingen 1 en je moest dan met een speciaal boogje met de pook schakelen ook waren ze iets kleiner van lengte ik dacht een centimeter of 20 vandaar toen ook de bijnaam kleintje toen maar het waren krengen met rijden.

erven sleeboom | 10-3-2015
Op deze site staat nog een leuk plaatje van deze herleving van de Kromhout TB50-series in 1966, en wel op lijn 21:

http://www.htmfoto.net/algemeen/foto_tonen2.php?foto=bushistorie/Nick/2+214.jpg

erven sleeboom | 10-3-2015
Hans | 10-3-2015 En deze bussen hebben natuurlijk ook nog eind 1964/begin 1965 bij de RET gereden, meestal op lijn 47.

Niet deze, wel de 1-10, ook op lijn 30 naar Katendrecht.

De 1-20 waren trouwens vrijwel identiek aan de 201-225, maar het schijnt dat de versnellingsbakken verschilden. Niemand heeft mij ooit kunnen vertellen wat dan het verschil was.
Wie helpt?

Hans | 10-3-2015
En deze bussen hebben natuurlijk ook nog eind 1964/begin 1965 bij de RET gereden, meestal op lijn 47. Uiterlijk alleen voorzien van het oude rode RET-embleem.

Prachtige foto!

erven sleeboom | 10-3-2015
De ESA kocht de 216-225 al in 1961.

Zie deze foto met commentaar:

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1419104823

Huub van Keulen | 9-3-2015
Een aantal van deze bussen kwam, na buiten dienststelling, terecht op een weitje bij Pasgeld. Heeft de Groningse ESA er niet een paar overgenomen?

erven sleeboom | 9-3-2015
In afwachting van de komst van de eerste DAF-standaardbussen werden in 1966 de bussen 1-19 en 201-211, die al een paar jaar buiten dienst stonden, weer van stal gehaald. Ze reden, met veel dieselwalm, op maandag t.m. vrijdag op lijn 26 (Grote Markt - Loosduinen) en 30 (Holl. Spoor - Binckhorst) en verder spitsuurdiensten op andere lijnen.
Alleen de 20 kwam niet meer in dienst. De 212-215 waren steeds in dienst gebleven.

Prachfoto, Ronald. Meer! Meer!

Kees Reijnart | 9-3-2015
Maanweg??

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3137


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>