Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-10-2017, 20:52 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Is dit Den Haag en zo ja, waar in Den Haag?
tekening uit de collectie van Patrick Majoor (De Larense Kunsthandel)


Tekening gemaakt door Theo van Hoytema (1863-1917) in 1893.





C A van Zanen | 26-10-2014
Er moet toch ergens te vinden zijn of er op t lange voorhout of korte voorhout een muziek tent gestaan heeft. ik denk te moeten zoeken onder muziek tent in oud Den Haag in 1896 dan krijg je een foto van Hotel Paulez . sprekend .

C A van Zanen | 26-10-2014
Hotel Paulez was een van de sjieke hotels ten tijde van de Vredesconferentie. Het was gevestigd op de hoek van het Lange en het Korte Voorhout (prentbriefkaart Lud Fischer lantarenpalen kloppen en de datum ook als je bomen oefent , is de eerste boom net zo groot als de laatste , en je moet het niet allemaal te precies nemen menig tekenaar plaats er soms wat bij , Kijk maar bij land van vrede n recht , het is van een balkon genomen maar de 4 links verderaf geleken balkons zijn geen balkons , daar zijn ze te smal voor. Links is volgens mijn Hotel Paulez. ik was aan het zoeken naar muziek tent en dan kwam ik dit tegen .

Tramlijn 18 | 7-9-2014
Volgens mij is dit de Lange Vijverberg, te zien aan de hoge gebouwen, tramrails, boomrij en de lantaarnpalen (die er nu nog staan!!!).

e. mulder | 6-9-2014
is dit niet de Zwarteweg, t.o.gebouw K.W. vanaf de Herengracht gezien? het is maar een gokje

pduvekot | 1-9-2014
Misschien houdt de tekening wel verband met de opening van de tekenacademie aan de Prinsessegracht in den haag (vanaf het balkon?)

B. Alberda | 1-9-2014
Mij lijkt het een te gedetailleerde tekening om een willekeurige `stadsimpressie` te zijn. Ik denk eerder dat het een studie is geweest zoals die ook van Appel te vinden is, een soort `standaardwerk` bedoeld om perspectief en techniek te oefenen wat vervolgens te vergelijken is met de werkelijkheid om te zien of de weergave `klopt`.

Ik zal in ieder geval blijven zoeken, ik had me ook in het begin niet gerealiseerd dat het waarschijnlijk een paardentramspoor is en niet een elektrisch of stoomtramspoor, waardoor ik moet zoeken op de oude paardentramlijnen in diverse steden.

Hans | 31-8-2014
We zullen er hoogstwaarschijnlijk nooit achter komen, welke plek, al dan niet in Den Haag, het moet voorstellen. Alle postings gelezen hebbende, houd ik het erop dat de suggestie van @Coos niet zo gek is en dat het een uit het hoofd gemaakte fantasietekening is, ontsproten uit een mengeling van indrukken die de kunstenaar ooit heeft opgedaan. Misschien voor veel inzenders/speurders/puzzelaars teleurstellend, maar ik denk dat het zo is.

P. van Mourik | 31-8-2014
Dit is feitelijk overbodig commentaar bij een prachtige tekening van een belangrijk Haags kunstenaar. Toch enige opmerkingen:
1. rails is van paardentram; normaalspoor of niet is moeilijk te zien.
2. Lange Vijverberg lijkt inderdaad in eerste benadering, maar de afstand van huizenrij tot het water lijkt wat aan de krappe kant, bovendien aan de waterkant maar één bomenrij.
3. Een gracht lijkt waarschijnlijker
4. Paardentramlijn B, enkelsporig, liep een stukje langs Prinsengracht, die in 1893 nog niet gedempt was, alvorens richting Assendelftstraat te gaan.
5. Mijn suggestie: Prinsengracht in Den Haag

Hans (Zoef) | 31-8-2014
De tekening is gemaakt vanaf de eerste etage van een gebouw en dat zal vermoedelijk een hotel zijn geweest. Het verwoeste deel van het Korte Voorhout lijkt er op, maar is het niet.

Gerard van Tuyn | 31-8-2014
@Tiktak: dat paard met wagen links rijdt lijkt mij om te voorkomen dat het wiel van de wagen in de groefrails komt. Mocht daar geen groefrails liggen maar spoorstaven dan lijkt het mij moeilijk, als men met de wielen tussen de railsen komt, om daar tussenuit te komen omdat deze rails (meestal) boven het maaivelt uitkomen.

B. Alberda | 31-8-2014
@RobR: de wijk rond de Maliebaan in Utrecht staat vol met dit soort huizen, echt typisch Hasgs is het niet. In Amsterdam hebben praktisch alle hoge huizen takel balken aan de gevel en meestal een enkel dakraam. In Amsterdam zal je dit juist niet snel plaatsen.


Mike | 31-8-2014
Onderstaande link (copy paste) geeft nog iets preciezer weer wat zijn verblijfplaats t/m 1893 is geweest, maar dan weet je nóg niet waar hij tussentijds nog vertoefd heeft en welke artistieke vrijheden hij zichzelf heeft veroorloofd.
http://www.artindex.nl/zeeland/default.asp?
id=6&num=0075900087006010093030137007880900501171

Blijft een fraaie prent die idd aan het Lange Voorhout doet denken, maar dat niet is.


Hans (Zoef) | 31-8-2014
Als ik het zou mogen zeggen, dan ga ik voor de Stadhouderslaan of de Koningin Emmakade. Herenhuizen met 3 verdiepingen plus zolderetage vind je in het Bezuidenhout en het Statenkwartier. Aangezien het Bezuidenhout geen grachten heeft, ga ik voor het Statenkwartier.

Rien Solcer | 31-8-2014
Met een beetje fantasie vind ik de larntaarnpalen toch wel Haags aandoen.

Haagse_Meester | 31-8-2014
@Kees O: dat het smalspoor betreft leid ik af uit het perspectief en de grootte v/d figuren die er naast staan. Maar de kunstenaar kan hier z`n artistieke vrijheden hebben benut, en dáár weet ik natuurlijk niks van

Ondanks dat de kunstenaar in Londen is geweest denk ik niet dat dit een Engels motief is. London was ook in die dagen al een behoorlijk grotere en vooral ook drukkere stad dan Den Haag, dus zou de hoeveelheid verkeer en aantal personen op straat duidelijk hoger moeten zijn. Let wel, `rechts rijden` dateert van latere datum, tot die tijd mocht je zelf bepalen waar je op de weg wilde rijden.

Al met al is het een fraaie prent, maar ik betwijfel of we er achter gaan komen waar dit is. Wellicht kan de eigenaar contact opnemen met de website zoekplaatjes.nl, daar zitten heel kundige zoekers/kenners tussen!

Mike | 31-8-2014
 quote:
Tiktak | 31-8-2014
Is dit wel een tekening van Theo van Hoytema, hij was immers een vogel en natuurtekenaar en week hiervan ook niet uit volgens zijn biografie.

Het monogram rechtsonder (TvH) is onmiskenbaar Theo van Hoytema.
93 erachter moet wel 1893 zijn, dus is deze litho door Theo op zijn 30`e gemaakt.

Gezien onderstaand stukje biografie is het aannemelijk dat hij de litho in Den Haag of directe omgeving (Loosduinen,Voorburg) gemaakt heeft.

bron:Koninklijke Bibliotheek
Na zijn huwelijk in 1891 vestigde hij zich in Loosduinen en vervolgens in Voorburg. In deze periode maakte hij onder andere tijdschriftillustraties, zoals ‘Oom was op een leunstoel gaan zitten’ bij het verhaal ‘Oom Karel’ (Elsevier’s Geïllustreerd Magazine, 1891). In 1892 verscheen zijn eerste prentenboek, een jaar later publiceerde hij Het leelijke jonge eendje dat zijn meest beroemde en ook in het Engels verschenen prentenboek zou worden. Vanaf 1894 maakte hij litho’s in groot formaat. Ze werden goed verkocht. Voordat hij in 1897 naar Hilversum verhuisde, maakte hij in opdracht van een Rotterdamse rederij vijftig schilderijen voor de salonboot Merwede I.

trammetje | 31-8-2014
Ook ik denk LV want daar bij de Noorse ambassade gaat de gevel rij naar binnen.Maar rechts klopt het niet want ik zie een brug en aan het einde een soort boerderij terwijl er daar toen ook al grote panden stonden.Maar een tekenaar laat wel eens wat weg en doet er iets anders bij omdat het misschien niet goed is weer gegeven en dan kunnen ze hem niet aanspreken dat ben je vergeten of dat klopt niet.

RobR | 31-8-2014
Mijn eerste gedachte was: Lange Vijverberg. En daar blijf ik bij. Het zijn herenhuizen met 4 etages en die vond je toen bijna alleen in Den Haag en Amsterdam. En een Gracht is dit definitief niet.
Dus Lange Vijverberg!

Tiktak | 31-8-2014
Rond deze periode was hij ook in Londen (periode dat hij ziek was), best kans dat deze tekening daar gemaakt is, op de tekening is te zien dat paard en wagen links rijden zo als nu als nog.

Aad | 31-8-2014
Door de bomenrij heen zie je een brug (bolvormig) en in de verte lijkt een boerderij te staan. Dat sluit de Lange Vijverberg uit. Het lijkt dat deze straat eindigt in een landelijk gebied en daarom denk ik dat dit niet in Den Haag is.

Tiktak | 31-8-2014
Is dit wel een tekening van Theo van Hoytema, hij was immers een vogel en natuurtekenaar en week hiervan ook niet uit volgens zijn biografie.
Of dit de Lange Vijverberg is, ik zet hier mijn vraagtekens bij, ik ga even kijken of ik foto`s kan vinden op de Haagse beeldbank van dit jaartal.

Frans van Meerwijk | 31-8-2014
Leuke tekening en een leuke puzzle!

Ik had bij de eerste blik ook iets van Lange Vijverberg, maar dan behoorlijk vrij geïnterpreteerd...

jwb | 31-8-2014
Kenmerkend is hier de S-bocht die het spoor maakt ter hoogte van het gebouwtje rechts dat weer gevolgd wordt door een brug over het water. Dat zou iemand waarschijnlijk niet verzinnen als het miet echt zo was. Het gebouwtje lijkt wel op een "kruithuisje". In 1893 waren er nog geen elektrische trams dus het zou spoor van een paarden- of stoomtram moeten zijn. Het lijkt inderdaad smalspoor en dat werd wel veel gebruikt voor dit soort trams.

Ad | 31-8-2014
Links lijkt er [waar de bomenrij begint] een onderbreking in de huizenrij te zijn. In de verte een puntdak, ik dacht aan een kerk, dan een muziektent en rechts daar van een brug.
Al met al niet de Lange Vijverberg, die is veel breder.

Wikimedia geeft als zijn werklocatie voor die periode Loosduinen.
@Fer: de straat is naar hem vernoemd. Hij was vooral bekend als maker van kalenders met vogeltekeningen, dit is dus iets heel anders.

Jeroen O. | 31-8-2014
Kan het niet het Korte Voohout zijn richting Koekamp kijkend?

http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeelding/fb5ba91f-709a-4cac-b935-e0546daf89fc

FransW | 31-8-2014
Ik moet eerlijk bekennen dat ook ik heb gedacht aan de Lange Vijverberg vanwege de gevelrij (statige herenhuizen in een gebogen gevelrij), maar als je goed kijkt zie je op de achtergrond een gebouw met een puntdak, wellicht een boerenhoeve? Die heeft daar nooit gestaan.

Kees O | 31-8-2014
@ Haagse Meester,

ik ben benieuwd hoe U na `goed bestuderen` hier kan concluderen dat het om smalspoor gaat. Op welke aanwijzingen heeft u dit gebaseerd? m.a.w. welke schaalreferenties heeft u hiervoor gebruikt?

Ik ga zelf mee met B. de Lange, dat het hier om de Vijverberg gaat.

Fer Mählmann | 31-8-2014
Ik ben het volkomen eens met B. de Lange
Voor mij kan dit ook niet anders zijn dan de Lange Vijverberg. In de verte de bocht naar links het Tournooiveld op, de Hofvijver, het schelpenpad, de bomenrij, de enkelsporige tramrails (met passeerspoor in de Javastraat als ik niet mis ben) voor de paardentram, sinds 1864 in dienst, eerst via de Scheveningseweg later ook via de Koniginnegracht, alle elementen zijn aanwezig. Dat de details niet kloppen laat ik voor rekening van de fantasie van de tekenaar...!
Er is in Den Haag een Van Hoytemastraat. misschien is er een relatie...?

Haagse_Meester | 31-8-2014
Als we de afbeelding eens goed bestuderen kun je zien dat het hier om smalspoor gaat. Daarmee kunnen we de HTM en WSM netten alvast uitsluiten. Smalspoor in het Haagse was alleen bij de MET, mssr het enige stukje wat in aanmerking zou komen vanwege het water rechts, de Schenkkade, heeft niet zulke statige huizen. Daarmee kunnen we Den Haag afvoeren als locatie.

De rest v/d MET tramlijn kende lage bebouwing en pas in Leiden komen er weer statige panden langs de lijn. Het Noordeinde is behoorlijk gewijzigd, maar in theorie zou het mogelijk kunnen zijn: de kunstenaar heeft enige tijd in Voorschoten gewoond.

Eerder werden diverse andere steden genoemd. Utrecht valt af omdat zowel de stadstram als de lijn naar Zeist normaalspoor hadden. Arnhem is mogelijk, de NMB lijn kwam smalsporig uit Amersfoort en de stadstram in Arnhem reed ook op smalspoor. Ten noordoosten van Arnhem reed de latere GTW op nóg smaller spoor de Achterhoek in. Je moet je wel realiseren dat in de laatste oorlogswinter er niet veel van Arnhem over is gebleven, dus de kans dat je de gebouwen terug vindt is nihil. Ook zullen bomen, sloot en bruggetje zijn verdwenen en wellicht zelfs de hele straat in de tussenliggende 120 jaar (maar dat geldt niet alleen voor Arnhem )

De normaalsporige lokaalspoorlijn Gouda-Schoonhoven had een mislukte smalsporige voorganger, maar ik weet niet of dat al in 1893 was en de panden langs de weg zijn in Gouda niet te vinden. Daarmee zijn we nog niks dichterbij de locatie, maar wel is vrij zeker dat het in het westen moet zijn omdat dergelijke sloten op zandgrond doorgaans niet aanwezig zijn. Overigens heeft de normaalsporige Bollenlijn der NZH een smalsporige voorganger gehad, wiens route op een aantal plaatsen afweek v/d latere NZH tramlijn. Haarlem is dan een mogelijkheid.

Het is overigens heel goed mogelijk dat de kustenaar een artistieke impressie v/e normaalspoor tramlijn heeft getekend, en in dat geval zijn de opties weer legio

Gerard van Tuyn | 31-8-2014
Het zou best eens het Zieken kunnen voorstellen.

B. Alberda | 30-8-2014
Sterker nog, de daken lopen precies op één lijn, dat is op de LV totaal niet het geval, elk dak ziet er anders uit met dakramen, hekwerken etc.: http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/50024961.jpg

B. Alberda | 30-8-2014
De Lange Vijverberg heeft die balkons niet; alleen nummer 9 heeft zo`n soort balkon, maar doordat de huizen daarna totaal verschillen kan dat nooit zo`n rijtje opgeleverd hebben als op de prent. Daarnaast verdwijnen balkons in principe niet.

Ook verklaart het niet de muziektent en het lage gebouw in de verte, beiden zijn niet aanwezig geweest op de LV.

Anton Zonneveld | 30-8-2014
Dit is de Lange Vijverberg. Je kijkt richting Korte Vijverberg. Ik kan het niet bewijzen maar ik heb deze tekening eerder gezien.

p.s. | 30-8-2014
@B. de Lange Ik dacht toen ik de tekening voor het eerst zach okk Lange Vijverberg

B. de Lange | 30-8-2014
Is dit niet de Lange Vijverberg?
Rechts de Hofvijver met het schelpenpad, net achter de bomen.
In de weg de bochten (behalve voor het huisje) die de huidige trambaan ook ongeveer volgt. Op de achtergrond het Tournooiveld. Of zit ik helemaal fout?

B. Alberda | 30-8-2014
Dit lijkt me geen gracht want die zijn altijd smal en recht en hebben daardoor meestal geen dichte bomenrij (dat maakt de gracht onbruikbaar). De balkons op de voorgrond zijn typisch die van erg statige huizen zoals op het Lange Voorhout, of aan singels in bijvoorbeeld Utrecht.
Ik ben het complete vooroorlogse stadstramnet van Utrecht afgegaan met StreetView maar nergens die beeld kunnen vinden.
Groningen, Haarlem en Arnhem heb ik ook vluchtig bekeken maar daar kan ik dit soort lanen ook niet vinden.

Het wachtershuisje of muziektent op het eind met de hoeve in de verte maakt het ook typisch een stadsgrens, misschien wel niet meer eenvoudig zo terug te vinden in een huidig straatbeeld. Ik blijf zoeken...

Coos | 30-8-2014
Als het al geen fantasie-tekening is, kan ik het alleen plaatsen op het Noordeinde of Oude Delft in Delft in de tijd van de HTM-stoomtram.
Ik zie oude bomen naast water met schepen, kapitale herenhuizen, enkelspoor.
Meer kan ik er niet van maken.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7739


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>