Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 20:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout 223 lijn D, gigantische drukte Loosduinseweg 1953
twee foto`s van Frans Rumphorst


Lijn D naar het De Savornin Lohmanplein?





De foto`s zijn vanaf het erkerbalkon Loosduinseweg 977a gemaakt in 1953.





Hans (Zoef) | 31-8-2014
Wat de reden is van de drukte, daar ben ik nog niet achter. De persoon die het zou kunnen weten zat destijds in dienst en heeft dit niet meegemaakt, dus zijn we weer terug bij af, helaas.

JoopS | 25-8-2014
In die tijd was het heel gewoon om lange afstanden te lopen. Wij liepen van de Hoenderloostraat naar Scheveningen en terug. Met mijn oudere zuster liep ik naar het Centrum theater, waar mijn vader bioscoopoperateur was, en na de voorstelling weer terug en dan altijd even naar de treintjes kijken bij de Houtloods aan de Loosduinsekade. Wel in het donker want van den Berg, eigenaar van de Houtloods, deed al vroeg de etalageverlichting uit.

busgek | 25-8-2014
Ik denk zo, na het zien van wat foto`s (o.a. gigantische drukte met veel bussen op het Stationsplein, de opening van de winkelgalerij aan de Laan van Nieuw Oost Indie, ook 1953) dat er maar een poep gelaten hoefde te worden of het volk begaf zich en masse ergens naar toe. Ook toen al een hoog facebook- twittergehalte. Tijden veranderen, mensen dus duidelijk niet.

erven sleeboom | 25-8-2014
Als je naar het filmpje kijkt (voor de link link zie hieronder), dan zie je dat de optocht voor de pastoor en de rijtoer zich uitstrekken over de hele wijk. En de foto kan heel goed gemaakt zijn na de feestelijkheden, toen iedereen weer op huis aan ging.
Maar... zeker zullen we dit allemaal nooit weten.

FransW | 25-8-2014
De parochiekerk van de Heilige Familie bevindt zich in de Kamperfoeliestraat, ter hoogte van het begin van de Vlierboomstraat. Een eind lopen van deze locatie dus. Kan mij niet voorstellen dat de wandelende drukte verband houdt met het jubileumfeest van pastoor Annegarn. Of dat feest zou gevierd moeten zijn op een andere locatie dan in de parochiekerk want de wandelende drukte loopt hier in tegenovergestelde richting, juist van de Kamperfoeliestraat vandaan.

erven sleeboom | 24-8-2014
Ik moet zeggen dat ik dit een van de betere threads vind. In een etmaal hebben we vanuit onze erker op nummer 977a heel wat voorbij zien komen:
* het jaartal verschoven
* de precieze datum (naar alle waarschijnlijkheid) vastgesteld
* een HTM-bus gezien die een speciale reden had om daar te zijn
* een (niet zo erg) `foute` koersfilm voorgedraaid zien worden
* een NZH-bus ontdekt die ver van zijn eigenlijke habitat was afgedwaald
* nog een verzameling vastgelopen HTM- en WSM-bussen gespot
* gevlagd voor de Japanse capitulatie in 1945
* een onkreukbaar vervoerbedrijf strikt neutraal zien blijven
* een rooms-katholieke hoogtijdag gevierd
* een geliefd priester al een halve eeuw aan het zegenrijke werk gezien
* de eerwaarde heer rondgereden in een open koets
* een sprookjestuin in Clingendael bezocht waar geballet wordt en waar duizend lampjes schijnen
Ja, we zijn een heel end gekomen, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de spreekwoordelijke fietsende slagersjongen met mand voorop die uiteraard een wit jasje draagt...
of over het feit dat de 223 de deur open heeft...
en ook hebben we de automerken nog niet gedetermineerd...
Leuk allemaal. Zo kom je de zondag wel door...

Wim van Es | 24-8-2014
Dat de foto`s in 1953 zijn genomen zijn is overduidelijk. Dit staat nu ook op- en boven de foto`s.

erven sleeboom | 24-8-2014
wil leebeek | 24-8-2014 Ca 21 juni 1953 werd 223 juit de dienst genomen en voorzien van aanpassing stuurinrichting ( proef lichter sturen van de bus) Ca 1 aug. 1953 reed 223 op alle buslijnen als proef.

Mooi zeg, dat de fotograaf vanuit zijn erker nu net deze wagen voor zijn lens kreeg.

Weet je ook wat de proef heeft opgeleverd? Kregen alle Kromhouts 1-20 / 201-225 daarna deze stuurbekrachtiging? Of was het weer terug bij af?
Ik meen te weten dat deze wagens zwaar stuurden, maar niet zo zwaar als de overeenkomstige AEC`s 96-110.

wil leebeek | 24-8-2014
Bus 223 kwam in november 1952 in dienst op lijn R
Ca 21 juni 1953 werd 223 juit de dienst genomen en voorzien van aanpassing stuurinrichting ( proef lichter sturen van de bus)

Ca 1 aug. 1953 reed 223 op alle buslijnen als proef.

Vanaf 12 april 1954 kwam 223 weer definitief op lijn R na afloop proeven.

Hans | 24-8-2014
15 augustus 1953 viel op een zaterdag.

Fer | 24-8-2014
Waar nog niemand aan gedacht heeft is dat op 15 augustus de Katholieke Kerk het feest viert van Maria-Tenhemelopneming; in o.a. België is dat nu nog steeds een "zondag" zoals ook o.a. Kerstmis, Hemelvaartsdag en Allerheiligen (Deze laatste in Nederland tot 1968). Of 15 augustus in Nederland ten tijde van de foto`s een "zondag" was weet ik mij niet meer te herinneren.
Het heeft in ieder geval niets met de vlaggetjes op de bussen te maken!
Wellicht is de overweging geweest het jubileum te vieren op een kerkelijke feestdag. Men werd geacht toch al in de stemming te zijn....?

Hans (Zoef) | 24-8-2014
Sorry, maar mijn PC laat het afweten. Een mail versturen gaat niet meer en een pagina zoeken duurt minimaal 20 minuten, dus nog even geduld er wordt aan gewerkt.

erven sleeboom | 24-8-2014
Dankjewel Ed, nu weet ik het helemaal niet meer...

Wat valt er toch veel te zien op deze foto`s! Nog iets over de bussen:

HTM 223
Kromhout TB50, carrosserie Verheul, bouwjaar 1952. In 1961 verkocht aan de ESA te Marum (Gr.). De Kromhout-underfloormotor ging eruit, er kwam een staande DAF-motor voorin, in plaats van de voor- en middendeuren was er alleen nog een openslaand portier, het interieur werd vervangen, en zo werd deze glimmende stadsbus een echt plattelandsbusje, ESA 48, voor de lijnen in de driehoek Groningen / Drachten / Assen.

WSM-Scania.
Een viercilinder "kleine" Scania-Vabis uit de serie 2200, carrosserie Fokker (ontwerp Verheul). Eén exemplaar, de 2213 (misschien is dat deze) reed nog in 1965 als klusjeswagen voor de WSM.

Daarachter een WSM-Crossley.
Crossley SD42/2, carrosserie Aviolanda (ontwerp Verheul). Bij het Haags Bus Museum bevindt zich het wrak van de WSM 2007 (misschien is dat deze), overgenomen uit de failliete boedel van de stichting MUSA. Hopelijk zal hij ooit gerestaureerd kunnen worden.

Achter de 223 dus de door de WSM gehuurde NZH-Crossley met carrosserie van Crossley zelf (zie hieronder). Daarachter twee HTM`ers uit de serie 34-75, Kromhout TB6C met carrosserie Verheul, bouwjaar 1950.

Ed | 24-8-2014
@Erven

Volgens mij heeft de overheid pas eind jaren 80 besloten tot het gedenken van 15 augustus als "formeel einde WOII".
Daarvoor wilde men het liefst alles wat met het vml.Nederlandsch-Indië te maken had vergeten.....inclusief oorlogslachtoffers.

Hans | 24-8-2014
Oeps! Foutje! Natuurlijk: geen twee, maar acht jaar eerder was die capitulatie .

Tweede foutje ook even verbeteren: het bedrijf en zijn strikte neutraliteit

erven sleeboom | 24-8-2014
Even opgezocht. Het kan wel!
15 augustus, formeel einde van de Tweede Wereldoorlog, behoort zelfs nu nog tot de vlaginstructie van de Nederlandse overheid.
Dus daarvoor zullen de vlaggen hebben gediend.

erven sleeboom | 24-8-2014
Op 15 augustus 1945 (officieel 2 september) capituleerde Japan. Het lijkt mij niet dat daarvoor na acht jaar nog gevlagd werd. 5 mei is voor Nederland altijd Bevrijdingsdag geweest.
Tsja... waarvoor waren die vlaggen dan? Als de neutrale HTM dat niet deed voor de pastoor was, was het dan toch Koninginnedag, Bevrijdingsdag of een ander nationaal festijn dat de Loosduinseweg e.o. op zijn kop zette? Het is elk geval een warme zomerdag, want de gehuurde NZH-Crossley en de Scania ernaast hebben het dakluik open.

Dat er in Den Haag zo`n immens rooms volksfeest plaatvond was inderdaad opmerkelijk. Maar vijftig jaar zielzorg, steeds in dezelfde parochie, is niet niks. Een tweede filmpje gewijd aan de jubilerende pastoor Annegarn is hier te zien:
http://www.haagsefilmbank.nl/archieven/4172
Lang voordat de Johan Maasbach Wereldzending het theater Capitol overnam vierden de katholieken hier hun feest. Op de Loosduinseweg zie je een HTM-bus van lijn D of P voorbijschuiven, deze keer een Kromhout uit de serie 151-200.

P. van Mourik | 24-8-2014
@ Jeroen: Een van de aardige kanten van Den Haag (je tikt ertegen en het zingt) is juist dat Den Haag in veel opzichten tamelijk katholiek is, hoewel het carnaval er volgens mij nooit geworteld is geraakt.

Hans | 24-8-2014
@erven sleeboom.

...maar het lijkt erop dat de HTM speciaal voor de pastoor vlaggetjes op de bussen van de lijnen D en P heeft geplaatst.

Dat vraag ik me af. Vlaggen voor een rooms-katholieke geestelijke lijkt mij niet bij de HTM passen. Dan zou het bedrijf haar strikte neutraliteit t.o.v. levensbeschouwelijke richtingen niet hebben nageleefd. Twee jaar eerder op deze datum capituleerde Japan. Daarmee kwam er officieel en definitief een einde aan de Tweede Wereldoorlog. Zou het vlaggetjesvertoon hiermee te maken hebben?

Overigens lijkt mij bus 223 op deze lijn een vreemde eend in de bijt. Ik kan me herinneren dat hierop normaal gesproken bussen uit de Kromhout/Verheul-serie 34-75 reden. Deze filmden als eindbestemming "THORBECKELN". Waarschijnlijk ontbrak deze benaming op de 223. Vandaar "DE SAV LOHMANPL."

Je kunt het je trouwens nauwelijks voorstellen, dat er zoveel mensen voor een "blijde ontvangst" van een pastoor de straat op gaan... Nou ja, de tijden zijn natuurlijk drastisch veranderd. Hoeveel zou je er vandaag de dag mogen verwachten?

Jeroen O. | 24-8-2014
En ik maar denken dat wij zo Calvinistisch zijn ;).

erven sleeboom | 24-8-2014
Het moet een enorm feest geweest zijn waarvoor de hele wijk uitliep. Dat blijkt niet alleen uit het filmpje, maar het lijkt erop dat de HTM speciaal voor de pastoor vlaggetjes op de bussen van de lijnen D en P heeft geplaatst. Want niet alleen de 223, ook de derde bus in de rij (van de Kromhout-serie 34-75) lijkt te vlaggen.

Deet | 24-8-2014
@erven, ja die zag ik ook al, in kon het filmpje alleen niet direct aan de foto`s linken.
Ik vond ook nog wat beelden van daguitstapjes dat jaar, oa. van een school en een rusthuis.
Maar je ziet op de tweede foto dat iedereen midden rechts toch aandachtig ergens naar kijkt, dus de ontvangst van de pastoor lijkt zeer waarschijnlijk. Goed gevonden! Altijd leuk dit soort puzzeltjes!

erven sleeboom | 24-8-2014
ik denk dat ik gevonden heb waardoor al die drukte veroorzaakt wordt:

Zie dit filmpje van 15 augustus 1953.
http://www.haagsefilmbank.nl/archieven/3951

Op 15 augustus 1953 was de blijde ontvangst van pastoor Annegarn ter gelegenheid van de viering van zijn 50-jarig priester jubileum bij de Heilige Familie Parochie.

erven sleeboom | 24-8-2014
Dat is geweldig goed & snel gevonden! Compliment.
Dat busje moet inderdaad van de sprookjestuin zijn. En het woord verlichting slaat dan op de 1000 lampjes die `s avonds werden ontstoken.
Hierbij de link:
http://www.geschiedenisvanzuidholland.nl/nieuws/filmhistorie-bunkers-en-sprookjes-op-een-wassenaars-landgoed

En welk jaar was het nou: De laatste dag was 6 september. Dat was in 1952 een zaterdag en in 1953 een zondag. Het ligt voor de hand dat de laatste dag een zondag was, dan pik je het hele weekend nog mee.
Dus: 1953.

Deet | 24-8-2014
Ik zag "...kjestuin" op het busje in de laatste foto staan. Ben gaan zoeken en kwam bij een artikel over een sprookjestuin op landgoed Oosterbeek, waar ook balletvoorstellingen werden gegeven. Dit vond plaats in de zomer van 1952 en 1953. Brengt ons nog niet verder naar een exact jaartal dus. Maar het moet bijna een reclamebusje zijn voor de sprookjestuin, ook gezien de paddestoelen.

erven sleeboom | 24-8-2014
Intrigerend is ook de DKW(?) bestelwagen links onder op de middelste foto. Die maakt reclame voor... ja, voor wat...? Voor het Mariano Ballet (?) dat op of tot 6 september ergens optreedt? Ook het woord "verlichting" staat met grote letters op de zijkant. Raadselachtig allemaal. Met de drukte op straat zal het wel niets te maken hebben.

Hans (Zoef) | 24-8-2014
Ik ken iemand die op het portiek tegenover de brug jaren lang heeft gewoond, inmiddels 80 jaar oud is en thans woont in Groningen en vrijwel zeker zal weten wat hier loos is. Ik weet niet of hij ook een PC heeft en meer gegevens heb ik ook niet, maar mijn oudste zus heeft regelmatig contact met hem en ik zal vragen of zij aan wat meer informatie kan komen. Wordt vervolgd dus.

aldo markus | 23-8-2014
Bus D (vanaf 1955: 19) reed tussen HOLL.SPOOR en THORBECKELAAN. De lijn was in 1946 ingesteld en versterkte ook lijn P (GROTE MARKT-LOOSDUINEN). Het eindpunt kwam in 1948 bij de Appelstraat te liggen en in 1951 vlak voor de Laan van Meerdervoort, tegenover het DESAV.LOHMANPL. Dat werd ook vaak als bestemming gefilmd.
Niet vergeten dat voor de vele WSM-lijnen tot 1966 in de gemeente Den Haag een vervoersverbod gold.

erven sleeboom | 23-8-2014
... waaraan ik nog kan toevoegen dat HTM-bus 223 pas in november 1952 aan het wagenpark is toegevoegd, terwijl de foto, zo te zien, gemaakt is in de zomer.

erven sleeboom | 23-8-2014
Daar ben ik ook heel benieuwd naar. Wat kan er geweest zijn dat zo`n grote hoeveelheid voetgangers op de been heeft gebracht dat het verkeer er last van had, inclusief Kromhouts (met vlaggetje!) van de HTM en Crossley-Verheul/Aviolanda en Scania Vabis-Verheul/Fokker van de WSM.

Interessant is de bus die vlak achter de 223 van lijn D rijdt. Dat is namelijk een NZH-bus van de stadsdienst Haarlem, een Crossley/Crossley uit de NS-serie 1701-1850. Van juli tot oktober 1953 had de WSM twee van deze bussen in huur, namelijk de 1757 en 1792. In juli en augustus bovendien de 1786. Een van deze drie moet het zijn, want de WSM zelf heeft nooit bussen van dit model gehad.

Daaruit kunnen we meteen concluderen dat de foto`s dus niet in 1952 maar in 1953 moeten zijn gemaakt.

Jeroen O. | 23-8-2014
Was er iets bijzonders op de dag waarop deze foto`s gemaakt zijn?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    2634


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>