Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 20:23 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Apeldoornschelaan ver voor ondergrondse autoberging en RandstadRail
ansichtkaart uit de collectie van Gerard van der Swaluwe






Mushab | 1-1-2015
heel mooi om dit te zien, ik woon zelf op de eerbeeklaan en het ziet er niet meer uit met dat speeltuintje voornde deur, heb liever de oude eerbeeklaan terug.

Hetty Veerman | 1-12-2014
woonde op Eerbeeklaan 4 ,voor 20 jaar vanaf mijn geboorte 1939, de asbakken werden schoongespoelt voor wie dat wou ,dubbeltje ,die man kwam langs met zijn bakfiets met een tankje erop en een pot groene zeep en van Kempen ken ik ook nog elke dag kwam Kees brood bezorgen met zijn mand ,altijd vrolijk ,op de voorgrond in dat plantsoen was een schuilkelder en ben er een keer ingeweest toen het luchtalarm ging,dat alarm stond boven op Capitol.

Coos | 17-8-2014
@Mike: in het kort, ik veronderstel dat de foto inderdaad van rond 1935 dateert, maar in deze uitvoering is uitgebracht na de oorlog..
Nog iets grappigs: de stoep precies voor de woning van de koster (waar die drie `asbakken` staan) is zojuist flink schoon geschrobt, tot voorbeeld van de buurt?

Mike | 17-8-2014
@Coos
Ik geloof u helemaal, maar op basis waarvan sluit u dan uit dat dit de eerste aanplant kan zijn en de foto niet rond 1935 genomen kan zijn ?

Coos | 17-8-2014
@Mike: Ik was 7 jaar bij de Bevrijding, en weet nog heel goed dat er op de Dierenselaan, Escamplaan en Zuiderperklaan geen groen meer te vinden was. Zelfs de lage ligusterhegjes met hun houten paaltjes langs de trambanen van lijn 1 en 6 waren in de kachels verdwenen. Het was overal in de stad een kale boel.
Ik heb het later weer allemaal zien aanplanten.

Mike | 17-8-2014
Hoewel het asbakkendag is (zo noemden wij vroeger altijd de dag dat het vuilnis werd opgehaald), lijken de 2 vrachtauto`s na uitvergroting bepaald niet op vuilniswagens want die zagen er anders uit. Sommige asbakken lijken op hun kop te staan, wat wel gebeurde wanneer ze na het legen schoongespoeld waren en dan even moesten uitdrogen.

Volgens HBB Identificatienr. 0.06821 is deze kiek ""Apeldoornselaan gezien naar de Loosduinsekade"" ca. 1935 gemaakt en zouden de boompjes wel eens de eerste aanplant kunnen zijn.

Coos | 17-8-2014
Vier jaar lang ben ik om half negen door de weeks precies hier overgestoken op weg naar school in de Weesperstraat, komend uit de kerk waar meester Jan Nowee vooraan op het altaar de mis voor zijn scholieren had begeleid.
Rechts staat de pastorie, en links (op de rand van de foto) woonde op eenhoog de koster van de kerk.

Fer | 17-8-2014
@Coos
Ook ik heb mij afgevraagd of de foto misschien eerder is gemaakt, want zijn die twee vrachtwagens misschien militair materieel...? Of zijn het toch afvalophaalwagens, gezien de "asbakken" op de stoep...!
Asbak is de door mij gehoorde en gebruikte naam, want ik heb na mijn geboorte in 1940, 30 jaar in Den Haag gewoond.

Coos | 16-8-2014
@Fer: jouw precisering, samen met de jonge boompjes (geen boom heeft hier de hongerwinter van WO II overleeft) levert 1946 op.
Maar de foto an sich kan natuurlijk ook eerder gemaakt zijn en iets later uitgegeven.

Fer | 16-8-2014
Wat betreft de datering van de foto:

volgens de spelling-Marchant 1947 moest de "-sche" gewijzigd worden in "se", dus is de foto toch in ieder geval van daarvoor.

De lettertypes "courier" en "courier new" zijn waarschijnlijk ontwikkeld tijdens de 2e wereldoorlog door IBM, die ze al gebruikte in zijn elektrische schrijfmachines en vanaf de 50-er jaren in computerprinters.

Coos | 15-8-2014
Aan het lettertype onderaan op deze ansichtkaart leid ik af, dat deze foto in ieder geval vlak na de oorlog moet zijn uitgegeven.

Cees. | 15-8-2014
Mooie foto, waar in de verte links te zien is de bioscoop Capitol.En rechts
het torentje van Lijnkamp.Aan de verlichting is te zie dat deze foto voor de
oorlog is gemaakt. Rechts bij de Kootwijkstraat staat een vrachtauto want vuinisauto`s hadden een Rolbak

Robert | 15-8-2014
Een hele mooien foto heb zelf op de Eerbeeklaan gewoond met
mijn ouders op nr 35 schuin tegen over bakkerij van kempen
en nu koop ik brood bij van kempen op de Leyweg

Coos | 15-8-2014
@Aldo: Wat nu voor de hand ligt - hier een tramtraject - is dat jarenlang niet geweest.
Want dat het tot de aanleg van RR4 heeft geduurd voordat de kortste weg naar het Centrum over de Apeldoornselaan liep, heeft natuurlijk alles te maken gehad met de oeroude route van lijn 6, die geleidelijk aan was uitgegroeid vanuit de Schilderswijk naar de Escamplaan en verder.
En die oude lijn 4 (Westeinde - Bezuidenhout) heeft totaal geen relatie met de huidige RR4.

aldo markus | 14-8-2014
Opvallend dat deze laan tot de komst van Randstadrail nooit een HTM-lijn heeft gekend. Gezien het verloop zou het best een logische route zijn geweest, ook in de 20e eeuw. Maar bij de bouw van het Zuiderparkkwartier (eind jaren `20) was de Loosduinseweg voor de HTM nog taboe. Daar reed de WSM-stoomtram en er was een stilzwijgende afspraak dat HTM tramlijn 4 (later 13) vanaf het Westeinde niet zou doortrekken als de WSM niet verder dan de Lijnbaan zou gaan.
Het huidige lijnnummer 4 is, waarschijnlijk onbedoeld, historisch zr correct: ook vr 1919 werd onder dit nummer de verbinding Bezuidenhout-SS-Loosduinsebrug gereden.

De WSM heeft wel over de Apeldoornselaan gereden. Buslijn 58 uit Delft reed in Den Haag de opmerkelijke route Moerweg-Soestdijksekade-Escamplaan-Apeldoornselaan-Loosduinseweg-Varkenmarkt (oorspronkelijk? eindpunt:, Monnickendamplein) totdat deze lijn (voorloper van de huidige 130) in 1970 de route van 22 over de Hoefkade overnam.

Huub van Keulen | 14-8-2014
@P.S. Je hebt helemaal gelijk! Is er rechts een ouderwetsche vulliswagen te zien?

P.S. | 14-8-2014
@Huub van Keulen Volgens mij ook veel ingebruik asbak

Huub van Keulen | 14-8-2014
Inderdaad wel weinig auto`s, maar wel zinken vuilnisemmers (in Den Haag: asemmers)! Ik schat 1947 of daaromtrent.

Hans Kindt | 14-8-2014
Begin jaren 50? Veel auto`s zie je ook niet.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3715


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>