Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 13:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Afbraak van station Staatspoor in 1973
5 foto`s van Huub van Keulen










PCC 1174 rijdt naar het Staatsspoor dat niet meer bestaat.





Roy | 27-3-2014
Voor de duidelijkheid:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_8_%28Amsterdam%29
(Blijkbaar is het plakken van een link teveel moeite...)

Maar ook (geciteerd vanuit dezelfde wikipedia):
Ten onrechte wordt het niet meer bestaan van de Amsterdamse tramlijn 8 gelinkt aan de deportatie van de Amsterdamse Joden. Voor het transport van Joden uit de Amsterdamse wijken naar de Hollandsche Schouwburg en het Muiderpoortstation werden Amsterdamse trams afkomstig van diverse, ook nog bestaande, lijnen gebruikt. Deze werden na sperrtijd ingezet voor de `Jodentransporten` en juist niet die van de niet meer bestaande lijn 8.[

Mijn vraag over lijn 8 in Amsterdam komt dus niet zomaar uit de lucht vallen.

Boudewijn | 25-3-2014
Kijk eens op o.a. wikipedia waarom er geen lijn 8 in Amsterdam rijdt.

Roy | 25-3-2014
Wat is er bijzonder aan lijn 8 in Amsterdam...?

Ruud van Aarle | 21-3-2014
Een foeilelijk betonnen monster door de koekamp weten tegen te houden.

marietje | 20-3-2014
Welke indrukwekkende overwinning, @Ruud van A., hebben die geweldenaren dan behaald? Netkous 2.0?

Mike | 19-3-2014
Stukje wetenswaardige historie over de Staats Spoorwegen & HIJSM:
http://nl.ask.com/wiki/Maatschappij_tot_Exploitatie_van_Staatsspoorwegen?qsrc=3044&lang=nl

Ruud van Aarle | 19-3-2014
Marietje vind het jammer dat de Koekamplus er nooit is gekomen. Gelukkig hebben mensen met wat meer hart voor de stad de overwinning behaald. Dooievaar heeft zijn werk goed gedaan.

coos | 19-3-2014
Wat wij ons nu nog nauwelijks kunnen voorstellen, maar de NSR-spoorlijn Utrecht - Den Haag was in de tweede helft van de 19e eeuw van een compleet ander bedrijf dan de oudere HIJSM-lijn Amsterdam - Haarlem - Den Haag - Rotterdam. In Den Haag kruisten ze weliswaar elkaar haaks, maar vooralsnog nog zonder onderlinge verbinding. Die kwam pas heel veel later tot stand,
en dan nog alleen voor niet-reizigerstreinen. Na jaren van groeiende onderlinge samenwerking kwam het uiteindelijk in 1938 tot één bedrijf: de Nederlandsche Spoorwegen.
De van oorsprong verschillende bedrijfscultuur kwam nog het duidelijkst tot uiting in de voor elk bedrijf karakteristieke stationsarchitectuur.
De NRS/Staatsspoor e.a. had de klassieke witte stations in Waterstaatsstijl,
de HIJSM/Holl.Spoor meer de Hollandse Renaissance-uitstraling in rode baksteen.

Roland | 19-3-2014
Leuke foto`s. Stichthage heeft nu natuurlijk ook z`n intrede gedaan in de HTM geschiedenis nu hier het hoofdkantoor van de HTM gevestigd zit. Aan de binnenkant superstrak, maar aan de buitenkant straalt de jaren 70 er nog van af.

Fred | 19-3-2014
@Frans van Meerwijk | 19-3-2014
Het wordt een beetje off-topic, maar de lijnfilm en bestemmingsfilm werken onafhankelijk van elkaar, daar de lijnfilm nog een echte draaiende lijnfilm is en de bestemming een led-display is. De eerste Combino`s werden afgeleverd met led-nummerfilm, maar omdat GVB vast wilde houden aan de lijnkleuren, werd besloten in de Combino`s de "ouderwetse" lijnfilm in te bouwen, met lijnkleuren. Alleen aan de voorkant trouwens. Groeten uit Amsterdam. (Ja, ook Amsterdammers zijn geïnteresseerd in het HTM-gebeuren )

Frans van Meerwijk | 19-3-2014
@Xander:
Nee, dat mag niet en moeten ze ook niet doen! Dit gebouw zal ooit een monument worden, want nog niet gesloopt en een kenmerkend voorbeeld van de toen heersende wansmaak

@aldo markus:
Dank je: dat is dus inderdaad de gevelwand die ik bedoelde (al is er geloof ik wel het nodige aan gebeurd...

@AdFontes en @fred:
Je hebt gelijk, dat GVBA zoveel mogelijk zal vermijden een tramlijn 8 in te stellen, maar zowel in de aloude cijferfilms als in het menu van de display is lijn 8 mét haar lijnkleur gewoon aanwezig! (en tóch een beetje zout op een slak: Comkneuzo`s hébben geen `films` en als je weet hoe je het programma moet bedienen kun je nogal wat afwijkende teksten in die display toveren... )

Kees de Ridder | 19-3-2014
Ik beschik niet over oude kaarten en heb ook niets op internet nageslagen, maar ik kan puttend uit mijn geheugen me herinneren dat er onder het Schenkviaduct zich 2 bewaakte overwegen bevonden. De aftakking naar het Hollands Spoor was geen lijnverbinding maar bestemd om te rangeren. Op dat terrein van de Spoorwegen bevond zich jarenlang de fietsenstalling van de voormalige Postchèque- en Girodienst.

Piet. | 19-3-2014
Den Haag Staats Spoor wat een nostalgie.
Kreeg in de zestiger jaren vier dagen licht arrest voor het niet reizen met een militaire diensttrein.Dat was nog in een tijd waarin je nog twee keer in de maand
je eigen dienstreis moest betalen.
Een stukje participatie in dienst voor ons vaderland

B. Alberda | 19-3-2014
De railverbinding tussen SS en HS bestond al sinds 1871, maar pas vanaf 1896 werd er een voor reizigers beschikbare reguliere dienst ingevoerd.
Lees voor meer info het uitgebreide artikel op:
http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/g_Gouda-DenHaagboog.htm

(tip: de pagina is soms onleesbaar in Chrome, open de link desnoods in Internet Explorer of Firefox)

Frans van Zoest | 19-3-2014
Ach wat een tragedie op deze zeer bijzondere foto`s. Ik woonde schuin t.o. het oude seinhuis in de Lekstraat in mijn jeugd tot mijn trouwen in `74 en ben menigmaal binnen geweest in dat seinhuis. Het aftakkende spoor naar links liep dood recht op de toen dichtgemaakte deuren van de voormalige NRS loods die enkele jaren eerder al was afgebroken en waar vervolgens toen blauwe KLM bussen een poos werden gestald. Heel veel verloren jeugdsentiment bij elkaar, bedankt voor deze aparte foto`s!

Fred | 19-3-2014
@Ad Fontes | 19-3-2014
Lijn 8 bestaat nog steeds in de lijnfilm van de Combino`s in Amsterdam, maar mag beslist niet gebruikt worden! Deze foto is daarom ook omstreden: http://www.schomakers.net/LIJN08/Lijn08-2203-20030407-gp.jpg

Gerard van Tuyn | 19-3-2014
Op verschillende plattegronden van Den Haag uit en na 1868 die te vinden zijn in/op het HGA staat de boog van station SS naar station HS ingetekend. Op een plattegrond uit 1862 staat de spoorlijn Den Haag-Utrecht nog niet ingetekend maar wel de spoorlijn Rotterdam-Amsterdam. Tevens is er een plattegrond behorend bij een consessieaanvraag voor een spoorlijn Gouda-Den Haag-Scheveningen uit 1864 te vinden. Op een plattegrond uit 1868 zien we voor het eerst de spoorlijn Den Haag-Utrecht ingetekend. We kunnen dus aannemen dat de boog is aangelegd bij het tot stand komen van laatst genoemde spoorlijn.

Ad Fontes | 19-3-2014
Als ik het goed heb, is NS de afkorting SS na `45 blijven gebruiken, niet in de telegrafische afkorting want die is tot `73 Gvr van Rhijnspoor. De gevoeligheid voor dit soort symbolen is vanaf de jaren `80 alleen maar toegenomen, zie Amsterdam waar het lijnnummer 8 niet meer gebruikt zal worden en zelfs uit de lijnfilms gehaald schijnte zijn.
Maar als ik de dateringen van Aldo begrijp is de getoonde tekst een vergissing [en misschien wel de aanleiding voor de foto)

aldo markus | 19-3-2014
Die eindpuntaanduiding STATION S.S. i.p.v. STAATSSPOOR heeft wat voeten in aarde gehad. De filmtekst werd op 30 oktober 1966 ingevoerd op lijn 12 (lijn 3 had tussen die dag en 29 oktober 1967 geen ritten tot Staatsspoor). Op dezelfde datum filmden lijn 8 en 9 SCHEV. KURHAUS i.p.v. het in 1945 ingevoerde SCHEV.-ZEEBAD.
Zo`n jaar of 20 na de bevrijding moest het anti-Duitse sentiment maar aan de kant. (Dat vond ik toen misschien ook wel, maar inmiddels besef ik hoe kort twintig jaar is.) en waar `Kurhaus` wel weer kon, stuitte SS toch op weerstand. Het heeft maar even geduurd: in september 1973 filmde lijn 12 STATION CENTRAAL. Op dat moment kon je vanaf CS alleen nog maar met treinen naar Utrecht. Pas later zou Hollands Spoor zijn centrale functie moeten gaan delen met CS, en zelfs gaan overdragen.

aldo markus | 19-3-2014
De 3e foto spreekt me direct aan: Wat was Staatsspoor klein! De tramsporen liggen tegenwoordig bijna door het toenmalige stationsgebouw heen. En de treinsporen zijn vermenigvuldigd en lopen tot de rechterzijde van het nieuwe flatgebouw. Waar ooit de trams naar Leiden reden, vertrekken tegenwoordig metro`s naar Rotterdam...
Telkens als ik Den Haag in kom en het CS aan de Rijnstraat verlaat (gewoon..., zoals je Staatsspoor altijd aan die kant verliet) ben ik blij dat aan de overkant een kort gevelwandje richting Herenbrug me weer houvast geeft.
Zo`n beetje elke generatie Hagenezen heeft bij deze plek een ander beeld uit zijn jeugd...

Tiktak | 18-3-2014
Volgens mij was de boog(langs de Lauwerstraat ) naar HS er al een tijdje, met de opening van Den Haag centraal is er een nieuwe boog aangelegd wat Noordelijker (aan de kant van de Grebbestraat)

Richard Velthuysen. | 18-3-2014
Groot Verschil tussen het Oude Staatsspoor en het huidige Centraal Station .
Bij het vermaarde Staatsspoor had je maar een paar sporen en kon je inderdaad alleen richting Utrecht.

Na de bouw van het Centraal Station kwam in 1975 de boog naar L.v.N.O.I. gereed.

Hierdoor ging de Hofpleinlijn (1975 ) vanaf CS rijden ,evenals de treinen via Haarlem naar Amsterdam CS.

In 1977 kwam de Zoetermeerlijn hier bij.

In 1981 kwam de Schiphollijn hier bij .(in 1986 door getrokken naar Amsterdam CS. , anderzijds in 1993 naar Duivendrecht en Weesp ) .

De andere verbindingsboog Den Haag CS-Den Haag HS kwam in 1976 gereed

Hierdoor ontstonden rechtstreekse verbindingen met Rotterdam-Dordrecht en zelfs Keulen.

Zodoende is Den Haag CS een ware corridor geworden , niet meer te vergelijken met het oude nostalgische eindpunt van de Utrechtse lijn .
Gelukkig zijn er nog foto `s om bij te mijmeren .



Pieter | 18-3-2014
Foto 1 is echt prachtig, het lijkt wel zo`n digitale HDR-foto

Xander | 18-3-2014
Ik vind Stichthage nog steeds het lelijkste gebouw van Den Haag, kunnen ze niet de gevel ook een opfrisbeurt geven? Desnoods wit stucen ofzo, dat donkerbruine grint is echt foeilelijk.

Frans van Meerwijk | 18-3-2014
"Sic transit Gloria Mundi"...
Mooie foto`s, zéker die eerste met fraaie die houten gebouwtjes/aanbouwen en die laatste met lijn 12!
Die gevelwand is er toch nog? En de Berlagepalen met knoppen en de sierpunten op de bovenleidingsmasten missen we node (net zoals de crème PCC`s)
@marietje: CS heeft toch van begin af aan al de verbindingsbogen richting Leiden? Ik kan me wél voorstellen, dat de bogen naar HS pas zijn gelegd na de sloop van het oude emplacement... En over de grote Binckhorst en de kleine Binckhorst heb ik het maar niet, al vermoed ik gezien de oude situatie bij Ln.v.NOI dat daar ook al langer verbindingen bestonden... (Ik moet maar eens goed zoeken)

marietje | 18-3-2014
geweldig, wat een lelijk gebouw eigenlijk, dat centrale station van den haag! afschuwelijk. maar goed, het heette "centraal" en dat was grootsteeds, maar centraal was en is het natuurlijk allerminst.
ik kan me nog herinneren dat den haag een directe railverbinding kreeg met schiphol (dus, de "schiphollijn") en dat deze in amsterdam eindigde bij de rai. voor die gelegenheid hadden ze lijn 4 (van het gvb) een apart eindpunt gegeven. je stapte zo vanuit de trein, op station amsterdam rai, verder ging die niet, de tram in. later is dat weer veranderd. pas veel later zou de spoorring rond amsterdam afkomen en is het de spoorjungle van vandaag de dag geworden.
het haagse centraal station reed volgens mij eerst alleen, zoals het al was, naar utrecht en daar kwam dan de schiphollijn bij. er waren niet zoveel sporen als vandaag de dag. ook de zoetermeerlijn kwam natuurlijk in beeld. wie weet nog wanneer? toch ook zo rond die tijd?

ik kan me ook herinneren dat we mijn opa naar de trein gingen brengen als hij op vakantie ging naar italië, vanaf het staats spoor. geweldig. een klassiek station. ook al omdat de man "helemaal naar italie" ging. ik kon er maar van dromen.
eigenlijk wel jammer dat het staatsspoor met de grond gelijk is gemaakt. tegenwoordig is de bouwkunde zo geëvolueerd dat men vast het oude station in iets nieuws had kunnen integreren, een beetje zoals in groningen.

dan qua htm: zou er niet iemand zijn die foto`s heeft van hoe de lijnen 2, 3, 6 en 7 het tramplatform aandeden? ik vind het eigenlijk nog wel steeds een beetje jammer dat die hertenkamp-boog er nooit is gekomen, voor lijn 9. wie weet hoe de situatie vandaag de dag anders was geweest? den haag is wat dat betreft altijd zo behoudend geweest, terwijl openbaar vervoer toch best belangrijk is, wil je het milieu sparen. ook de ondergrondse raillijn is er nooit gekomen. heel jammer. in plaats daarvan worden we getracteerd op nog een netkous. joechei!

fijne avond allemaal!

Kees. (oud Hagenees) | 18-3-2014
Foto 4 zie je op de achtergrond het schenkviaduct. Daar heb ik mijn jeugdjaren wat opgestaan in de stoomwolken van de rangerende stoomlocomotieven. Over het schenkviaduct gesproken, daar mocht je toen nog met de fiets overheen, wat nu niet meer mogelijk is. Verder vind ik foto 5 ook heel mooi.

Ruud Poortier | 18-3-2014
Foto 3 is mooi vanwege het contrast oud-nieuw, laag-hoog en mooi-lelijk.
Foto 5: ik het dat `Station S.S.` altijd merkwaardig gevonden. Als de SS je greep, kwam je in een ander soort station terecht...

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    6941


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>