Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout TB-4 134 verhuurd aan GVB (1134) in Amsterdam, 1953
foto van J.G. Eggink uit de collectie van Piet van Gaart






rsg | 15-1-2014
Coos @ Ja leuk zulke dingen.....ik heb dat ook wel eens mee gemaakt door dat ik bij de halte de deuren niet had geopend maar die passagier had al gedrukt en het was nog rood ook nou je begrijpt wel hoe ik daarop reageerde.




coos | 15-1-2014
Een losse herinnering aan deze bussen op lijn N eind 1947: na vertrek van de halte Schaarsbergenstraat zei mijn moeder, dat ik mocht drukken. Waarop de jolige chauffeur zich omdraaide en zei dat ik dat drukken maar toch maar beter thuis deed.
Gek dat zo`n voorval je altijd bij blijft.

wil leebeek | 15-1-2014
Even ter vervolmaking van vorige mail: de bussen vertrokken in mei /juni 1953 naar Amsterdam.

wil leebeek | 15-1-2014
Vlg mij zijn bovengenoemde bussen verhuurd aan het GVB en reden daar op
lijn P. Dit was in mei/juni 1953.
De bussen kwamen eind sept. 1953 weer terug in Den Haag.

erven sleeboom | 15-1-2014
roel glas | 15-1-2014 ik dacht dat ik in 1959 nog gelest heeft op zo,n bus type met instructeur Jan de Boef.

Dat moet dan leswagen 177 geweest zijn.


joost | 15-1-2014
@Roel, Erven. Ik vond deze wagens prachtig in de groen/creme uitvoering.

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1330715939

roel glas | 15-1-2014
ik dacht dat ik in 1959 nog gelest heeft op zo,n bus type met instructeur Jan de Boef.

erven sleeboom | 15-1-2014
De zandwagens waren de 174, 176, 178 en 180 uit de eerste naoorlogse serie met hetzelfde model als de vooroorlogse.

trammetje | 15-1-2014
Met dit model heb ik nog gereden als pekelwagen.Dat waren toen nummers uit de 170,180

Ad Fontes | 15-1-2014
GVB lijn P werd ingesteld in juni 1953 en verbond het [nog in ontwikkeling zijnde] westelijk havengebied met de Javakade in het Oostelijk havengebied. Is daarmee een voorloper van de huidige lijn 48, alleen heeft de verbinding weinig met havens meer te maken.

erven sleeboom | 15-1-2014
Zo raadselacvhtig is het allemaal niet. In 1953 werden zeven HTM-bussen uit de Kromhout-serie 112-141 voor enige tijd verhuurd aan het GVB, namelijk de 114, 119, 124, 133, 134, 136 en 140. Omdat het GVB al bussen met deze nummers had (ook Kromhouts), kwam er een eentje voor het nummer.

Ruud van Aarle | 15-1-2014
De meest logische verklaring is dat er in Amsterdam ook al een 134 op de weg was en het GVB er daarom een 1 voor heeft geplakt.
Dat er bussen uitgeleend werden is zeker niet raar. Dat gebeurde over en weer. En niet werden dannatuurlijk niet overgeschilderd. Kijk bijvoorbeeld maar hier, 1981, een oranje Mercedes uit Dordrecht op HTM lijn 18.

http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1335723578

coos | 15-1-2014
Dat dit een fake-foto zou zijn geloof ik niet.
Zo vreemd was het niet dat destijds over en weer bussen uitgeleend werden.
Denk maar aan de verbussing met GVB-materieel van lijn 16 begin 1972, nodig vanwege een tijdelijk personeelstekort na de verlenging van lijn 6.

Hans | 15-1-2014
Nog even een aanvulling: ik zie nu dat deze bus verhuurd zou zijn geweest. Zou hij dan in HTM-tenue lijndiensten hebben gedraaid?

Hans | 15-1-2014
Ik weet het niet hoor. Mij bekruipt het gevoel dat we hier bij de neus worden genomen. Lijn P, daarop reed dit type bus in Den Haag en dan die richtingaanduiding in een onecht aandoend lettertype, de rare wagennummers (al aangebracht in HTM-stijl voordat ie z`n GVB-jasje droeg?), de HTM-uitmonstering, de bus geparkeerd staande in een duingebied dat dan de Coenhaven zou moeten zijn... En dan 1953, had de HTM niet zelf die bussen hard nodig? Zeg het maar!

joost | 15-1-2014
@Victor. Je hebt gelijk. Ik bedoelde in die tijd (1953)

snorrecken | 15-1-2014
Was die bus nou bruin of groen? Ik denk het laatste.

Victor | 15-1-2014
Jawel zelfs de 1135 bestaat als gasbus

joost | 14-1-2014
Zulke hoge wagennummers heeft den Haag nooit gekend,

Jeroen O. | 14-1-2014
Was materieelschaarste in Amsterdam de reden voor de verhuurpartij of was de GVB zich aan het orienteren op nieuw busmateieel?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0538


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>