Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 22-10-2017, 13:54 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Hofweg met Kromhout TB-4 110 van lijn P en 8xx-910 van lijn 8, 1938
foto uit de collectie van Bert Kempff




uitsnede





John van den Berg | 19-12-2013
De Zebra was toen nog een Zeboe de zwarte verf moest toen nog uitgevonden worden.

Hans (Zoef) | 14-7-2013
@Frans van Meerwijk, Cineac zit nog steeds op dezelfde plaats sinds 1932 en dat is aan het Buitenhof 20. Hommerson Casino zit aan de Dagelijks Groenmarkt.

Frans van Meerwijk | 13-7-2013
Wat een mooie foto en mooi tijdsbeeld!
maar wat een vreeschelijk weer!
Ik herken de ingang op de Hofweg van `de Passage`, het gebouw van de HBU is gelukkig nog niet bedacht , maar heb ik het goed, dat de Cineac grofweg zit waar nu een Hommerson-casino is?

Blokbandtaxi`s ken ik ook wel uit Amsterdam; is dit een verre voorloper van de huidige blauwe kentekenplaten???

coos | 13-7-2013
@Wil Leebeek: Het noemen van een deel van de route van buslijn R in de meidagen van 1940 verrastte mij even. Ik heb er nooit bij stilgestaan deze niet per se via de Parkstraat hoefde te lopen, maar deels via het oude traject van tramlijn 1, later 17, via het Tournooiveld en de Denneweg verliep.

busgek | 12-7-2013
Taxi uit het jaar nul in vergelijking met de rest van de automobielen...

wil leebeek | 12-7-2013
Coos@ vanaf het parkeerterrein reed lijn R door Hofweg-Buitenhof-Vijverdam-
Lange Vijverberg-Tournooiveld-Lange Voorhout naar de Denneweg.

coos | 12-7-2013
De tijdelijke standplaats voor bus R op het parkeerterrein had volgens mij nog een andere reden. Deze lijn werd eind mei 1940 wegens het brandstofgebrek ingekort (reed eigenlijk naar de Melis Stokelaan), en kwam dus vanaf het Buitenhof aanrijden tot de kruising met de Lange Poten, en moest daar dan een grote draai maken. Dit lukte alleen via het parkeerterrein.

wil leebeek | 12-7-2013
Coos@ Buslijn P had alleen een halte op de rijbaan van de Hofweg.

Het beginpunt van lijn R was inderdaad op het parkeerterrein omdat de bussen
niet in de weg van het overige verkeer stonden.

Overigens halteerde lijn R in latere dagen voor de opheffing weer op de Hofweg op de rijbaan.
Er was toen weinig autoverkeer en minder fietsers.

coos | 11-7-2013
@Wil Leebeek: De WYT-uitgave 1974 van het boekje van Ron de Bock "Den Haag vijftig jaar per HTM-bus" toont op pag.31 een foto uit de zomer 1940 van bus 12 op lijn R aan zijn beginhalte op de Hofweg.
Maar er iets merkwaardigs te zien: de bus staat met zijn neus richting Buitenhof aan de andere kant van het trottoir, dus op het parkeerterrein, met aan zijn blinde kant aan deze stoeprand een eigen paal met haltekubus.
Duidelijk is ook dat de sierknop bovenop rood is.

Hans | 11-7-2013
@Rochus Zuurmond. Foto 0.28774 laat zien, dat er voor de toen nog aanwezige gebouwen een afzetting is aangebracht t.b.v. het bezoek van koning Leopold III van België aan Den Haag in november 1938. Dan moet ik nu tot de conclusie komen, dat kort na dit bezoek aan de sloop is begonnen en dat er vervolgens in een behoorlijk tempo is gewerkt, want anders zou de boel er in de zomer van 1939 niet zo gelikt uit hebben kunnen zien als op de hier getoonde foto uit de collectie van Bert Kempff. Tenzij het toch een opname is uit mei 1940 (vóór de 22e), maar zoals de bomen op het Buitenhof in het blad staan, betwijfel ik dit. Ik houd het dan maar op juli-september 1939.

Rochus Zuurmond | 11-7-2013
@Hans/Emile 1952. De verwarring over foto 0.28749 is denk ik opgelost. de datum bij deze foto is zeker niet juist. Op deze foto is niet de sloop te zien maar de bouw van de hulpgebouwen van Gerzon, zie foto 0.65893.
Ik denk niet dat de sloopdatums geschat zijn aangezien al deze foto`s van het Polygoon zijn en men daar zeker wel bijgehouden zal hebben wanneer deze gemaakt zijn.
Nog een bewijs wellicht dat er echt pas in 1939 gesloopt is: foto 0.28774 van 24 november 1938.

John van den Berg | 11-7-2013
De Taxi,s waren toen nog herkenbaar aan de zwart witte geblokte band verder hadden alle personenauto,nog een reserve wiel achter op ,die ook wel een functie had evenals bij sommige met veren stalen achterbumpers ze konden een aardige klap opvangen.

wil leebeek | 11-7-2013
Lijn P reed t/m 21 mei 1940 over de Hofweg. OP 22 mei 1940 moest de HTM
lijn P alleen vanaf de Groote Markt tot de Appelstraat laten rijden i.v.m.
bezuinigingen op fossiele brandstoffen.

Lijn R kwam toen op 16 juli 1940 op deze plaats enige meters naar voren
met eind-/beginhalte na inkorting op het traject Waalsdorperweg-Hofweg.
Op 1 maart 1942 werd lijn R definitief gestaakt.

Frank | 11-7-2013
Wat zullen ze zeggen over de foto`s van nu over 75 jaar ?

Maar de foto hier boven is echt gaaf

Joke | 11-7-2013
Schitterend!

Emile1952. | 11-7-2013
@Hans. Je hebt mij toch wel overtuigd dat wat sloopdatums bij de foto`s van de Haagse Beeldbank niet geheel kloppen. Die zijn vermoedelijk ook maar geschat.
Ja, die foto met jaartal 1930 is alleen te verklaren als er twee sloop periodes zijn geweest. De eerste sloop moet van oude huisjes geweest zijn, en de tweede sloop, de noodwinkels van Meddens, en het Haags Modehuis, die daar stonden.
Enigszins vreemd blijft het allemaal wel.

coos | 11-7-2013
Op de parkeerplaats rechts naast bus P hebben vanaf de doorbraak die leidde tot het ontstaan van de Hofweg (1923) eerst ruim vijftien jaar lage houten noodwinkels gestaan. Die zijn op de foto net afgebroken. Vandaar ook dat er op de stoep nog geen bomen zijn geplant. De haltepaal van de bus is toen ook 20 m opgeschoven, stond te dicht op de oversteek.
(Zie de foto van bus R in de meidagen van 1940).

Hans | 11-7-2013
@Emile1952. Ik heb alle genoemde foto`s bekeken en ik blijf twijfelen bij dit jaartal 1939 en wel om de volgende reden: Bus P reed vanaf 22-05-1940 deze route niet meer. In 1939 was dus de sloop volgens de eerdervermelde foto`s volop aan de gang. Maar op bovenstaande foto zijn de werkzaamheden duidelijk helemaal voltooid, met bestrating en al. Zoals ik eerder opmerkte, kun je aan de bomen zien, dat de zomer al gevorderd is. In welke zomer rijdt bus P dan hier? In ieder geval niet die van 1940 en 1939 lijkt mij dan ook niet te kloppen, als de sloop toen aan de gang was, of men moet toen alles in een recordtempo hebben volbracht.

Ook de gehele entourage m.b.t. het verkeer doet mij vermoeden, dat de Haagse Beeldbank consequent een verkeerd jaartal bij de foto`s vermeldt.
En dan blijft er nog dat raadsel van fotonr. 028749 van ca. 1930...

Voorzichtige conclusie: de sloop heeft (veel) eerder dan 1939 plaatsgevonden.

Emile1952. | 10-7-2013
Aanvulling. Dom van mij. Dat gebouw van de Gem. Telefoon is afgebroken voor de nieuwbouw van de Tweede Kamer, zoveel jaar terug.

Emile1952. | 10-7-2013
@Huub van Keulen. Bekijk foto 5.17271 in de Haagse Beeldbank. Volgens mij staat dat gebouw van de Gem. Telefoon midden op de foto. Volgens mij is dat gebouw er nog. Mogelijk is de gevel wat veranderd.

@Hans. Die foto had ik ook al gezien. Mogelijk is er een eerdere sloop geweest, toen tijdelijke houten? nieuwe bouw, en weer de sloop ervan. Bij eerder genoemde foto`s van de sloop staat toch duidelijk 1939.

Hans | 10-7-2013
@Huub van Keulen. Blijft hier de vraag: wie was/waren er hier in overtreding, de auto of de voetgangers? Zo te zien de laatsten, want als ik het goed zie, staat het licht voor het rijdende verkeer op groen. Zo keurig waren de voetgangers ook in die tijd dus niet.

Hans | 10-7-2013
@Emile 1952. Ik vraag me af, of de datering van de genoemde foto wel klopt. Let eens op de straatverlichting. Op dezelfde Haagse Beeldbank staat een foto van ca. 1930 (identificatienr. 0.28749), waarop te zien is, dat men toen al bezig was met de sloop.

Huub van Keulen | 10-7-2013
Voorrangsregels voorvoetgangers waren hier niet zo nodig, want er staat een verkeerslicht. De eerste Haagse verkeerslichtinstallaties waren in onderhoud bij de Gemeente Telefoon, die door de Duitsers in WO2 werd geïntegreerd in de PTT. De oude telefooncentrale van de GT stond aan de Hofweg. Is dat misschien het op de foto reeds gesloopte gebouw?

Emile1952. | 10-7-2013
Om een idee te krijgen van wat er stond op de plaats waar al die mooie oude auto`s op de foto staan, en van de sloop van die bebouwing bekijk ook in de Haagse Beeldbank de foto`s 0.28765 , 0.28775 , 0.28777 , en 0.28839.

snorrecken | 10-7-2013
Hat valt overigens op hoe druk het eigenlijk al was met auto`s. Zie ook het verkeerlicht, al met rood, geel en groen. Bestaan er eigenlijk kleurenfoto`s waar HTM bussen in hun bruine kleur op staan? Op zwart/wit foto`s lijken ze steevast op de groene bussen uit mijn jeugd.

Emile1952. | 10-7-2013
@Rochus Zuurmond. Klopt. Het kan geen 1938 zijn. Bekijk foto van de sloop van de panden nr. 0.28776 in Haagse Beeldbank. Datering foto Ex. 27 4 1939.

Rochus Zuurmond | 10-7-2013
Het jaar 1938 kan niet juist zijn omdat de gebouwen die stonden op de plek waar op de foto de geparkeerde auto`s staan in 1939 gesloopt zijn. Foto zal uit 1939 of 1940 zijn.

Emile1952. | 10-7-2013
Wat een schitterend mooie foto. De oorspronkelijke bebouwing met Hotel "De Twee Steden" op de plek waar in het begin van de 50-er jaren het gebouw van de Hollandsche Bank Unie werd gebouwd. Ik heb maar weinig foto`s gezien waarop dit Hotel zo in volle glorie is te zien.

Jeroen van Loon | 10-7-2013
wat een mooie foto en ik heb ook nog nooit een foto gezien met de bebouwing op de plek waar nu Dudok en op de hoek de Mc Donalds zit, prachtig!

LEO | 10-7-2013
Regen ????? Volgens mij hebben ze de boel net geschrobd
Ik heb Den Haag nog nooit in mijn leven zo schoon gezien. Geen papiertje zie je slingeren

Hans | 10-7-2013
Prachtige, sfeervolle plaat op zo`n vooroorlogse, regenachtige zomerdag (zo aan de bomen te zien). Wat een scherpe opname!

Bus P reed vanaf het Plein richting Appelstraat kennelijk een heel andere route dan in de na-oorlogse periode (Grote Markt-Loosduinen).

Voorrangsregels voor voetgangers op oversteekplaatsen waren nog lang niet ingevoerd. Er staat dan weliswaar het bekende bordje met de pijl: HIER OVERSTEKEN, maar daaraan konden duidelijk geen rechten worden ontleend...


Let ook eens op de koeienletters op het dak van de bioscoop Cineac aan het Buitenhof.

Wout Verspuij | 10-7-2013
Heerlijk sfeerbeeld uit eind jaren dertig..!! Met een echt Hollands weertype. Leuke auto`s.
Behalve de donkere wolken met regen van die dag, wacht Nederland na twee jaar nog meer donkere tijden. De tweede wereld oorlog is nabij.!!

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3314


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>