Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Stadhouderslaan bij de Groot Hertoginnelaan kijkend ri. Scheveningen
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse






Mike | 13-10-2012
Op deze website is al eerder gepubliceerd over de V1`s en V2`s, die vanuit Den Haag/Scheveningen tijdens WOII werden afgeschoten:
http://www.htmfoto.net/Kevin/ScheveningenInDeTweedeWereldoorlog.php

De V-1 (Vergeltungswaffe-1) zag er meer uit als de grote broer van een `drone` die de Amerikanen nu in Pakistan gebruiken:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Peenem_Museum_V1_Modell.jpg
De V-2 (vergeltungswaffe-2) zag er meer uit als een raket:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fus%C3%A9e_V2.jpg

Beiden vielen regelmatig voortijdig uit de lucht op wijken in Den Haag, waaronder het Statenkwartier ....:-(

Mike | 9-10-2012
Ik weet het. Er werden vanuit het Statenkwartier ook `Vergeltungswaffe" afgeschoten, die soms ook terug vielen waarbij dan het kwartier weer een aantal huizen armer was. Ook werden tussen de huizen bunkers gebouwd (of daarvoor soms huizen afgebroken), zoals bunkernummers 8770 & 8771 op de hoek Pr. Mauritslaan-Eisenhouwerlaan en 8772 ter hoogte van de Bleiswijkstraat en nr. 8773 tussen de huisnummers Eisenhouwerlaan 124 & 126. Veel was ontruimd (Sperrgebiet) en ook veel vernield omdat de Duitsers al het hout begruikten dat er te vinden was .... schuttingen, vloeren, balkons etc.

gilijamse dm | 9-10-2012
ook de oude tankgracht is verlegd naar wat het nu is en ook de nieuwe meisjes school (was of is gebombardeerd)?
en de diverse straten erom heen na de oorlog is er heel veel veranderd
daar in de buurt

Rochus Zuurmond | 9-10-2012
@ Mike

Niet zo gek dat naar deze invloedrijke man dan ook een Haagse Laan is genoemd, die nabij het Catshuis loopt tussen Johan de Wittlaan en Scheveningseweg.

Heel jammer dat van de oorspronkelijke Adriaan Goekooplaan die doorliep tot aan het Statenplein slechts iets meer dan de helft is overgebleven door de aanleg van de tankgracht in de oorlog. Ook de Duinoordkerk, gelegen aan de laan moest hiervoor verdwijnen evenals de Ernst Casimirlaan op een paar huizen na en de Willem Frederiklaan.

Mike | 8-10-2012
@ coos
Goekoops Haagsche Omnibus-Maatschappij exploiteerde de lijnen Weimarstraat-Hollandsche spoor en Frankenslag-Bezuidenhout.

p.s.
Cornelis Goekoop, Adriaan`s vader bezat (jaarboek 1914):
"De terreinen indertijd door den heer C. Goekoop Dzn. gekocht, besloegen een gebied begrensd door de Afzanderijvaart (O.), Gasfabriek (Z.), Beeklaan (W.) en Laan van Meerdervoort (N.)."

Adriaan Goekoop breidt dit uit met (jaarboek 1914):
"Zijn zoon verwierf daarbij achtereenvolgens: den grond begrensd door Ververschingskanaal (N.), Beeklaan (ZW.) en Laan van Meerdervoort (ZO.) ; den grond genaamd de Duinen met Seghbroeck; het tegenwoordige Zorgvliet benevens Houtrust, dat hij voor 5.250000 kocht van den groothertog van Saxen-Weimar."

Niet zo gek dat naar deze invloedrijke man dan ook een Haagse Laan is genoemd, die nabij het Catshuis loopt tussen Johan de Wittlaan en Scheveningseweg:
http://www.straatfotos.nl/scheveningen/a/adriaan-goedkooplaan.htm

Mike | 8-10-2012
Hebben we allemaal te `danken` aan Adriaan Goekoop en zijn vader:

Mr. A.E.H. Goekoop werd geboren als zoon van Cornelis Goekoop (1819-1890). Toen de Alexanderstraat in Den Haag werd aangelegd waren de ouders van Adriaan Goekoop n van de eersten die er een pand kochten. Adriaan woonde zijn hele jeugd op nummer 17, vlak bij het Plein 1813.

Zijn vader Cornelis handelde al in onroerend goed. Veel land buiten de grachtengordel was eigendom van koning Willem II, maar na zijn overlijden bleek Willem II veel schulden te hebben en werd veel land verkocht. Zo kon vader Cornelis tegen een redelijke prijs veel land kopen. En van zijn eerste bouwprojecten was rond het Koningsplein.

Het centrum van Den Haag raakte overbevolkt en er ontstond behoefte buiten de Haagse grachtengordel enkele wijken aan te leggen. Adriaan Goekoop richtte enkele dochterondernemingen op die zich ieder met een bepaalde wijk bezig hielden. Ook ging hij door met het aankopen van grond.

In 1895 kocht hij een stuk duinlandschap, waarop hij de eerste straten van het Statenkwartier aanlegde. Daarnaast kocht hij enkele tientallen hectare grond in Segbroek, zodat hij veel grond rond de Haagse Beek vanaf Kijkduin tot aan het reeds bebouwde Centrum in handen kreeg. In het Statenkwartier kwamen grote pleinachtige kruisingen zoals het Frederik Hendrikplein, het Prins Mauritsplein en het Statenplein.

Zorgvliet was een verhaal apart. Het behoorde ook toe aan Willem II, later aan Anna Paulowna er vervolgens aan dochter Sophie. Sophie overleed in 1897, waarna er allerlei kopers op Zorgvliet afkwamen, bouwondenemers, de gemeente Den Haag, en Adriaan Goekoop.
De laatste kocht het landgoed via bouwmaatschappij Het Park Zorgvliet, waarvan hij mede-eigenaar was. Vervolgens kocht hij hieruit het Catshuis met wat grond en ging er zelf wonen. De ingang ligt aan de Scheveningseweg 24.
Met de rest van Zorgvliet werd niet veel gedaan totdat het voormalige paleis Buitenrust in 1905 met grond aan de gemeente werd verkocht. Deze droeg het over aan de Carnegie Stichting zodat het Vredespaleis daar gebouwd kon worden.

ondermeer te lezen in:
http://anemaa.home.xs4all.nl/ges/geschiedenis_den_haag_adriaan_goekoop.htm

coos | 8-10-2012
De stadsuitleg op de foto naderde de overgang van de wijk Duinoord naar het Statenkwartier. Daarom kan de datum gesteld worden op iets vr 1900.
Per 29 augustus 1904 zou hier de eerste paardentram voorbij komen, lijn C naar het Statenplein.

gilijamse dm | 8-10-2012
meer inzicht als je op bing zoekt naar 100jaar adriaan pauwstr

aldo markus | 7-10-2012
@ Mike en Rochus Zuurmond: Dank voor de informatie!

Als je de ansichtkaart vergelijkt met Google Earth moet je constateren, dat de drie bomen inmiddels plaats hebben gemaakt voor de abri van lijn 17. Sinds de komst van lijn 10 in 1906 zal dit trouwens niet het eerste exemplaar zijn.

Mike | 7-10-2012
Oud-Lappenburg kan bij nader inzien ook ter hoogte van de Nicolaistraat gestaan hebben. Vind dat wat lastig in te schatten:

Haagse Percelenkaart uit 1730:
- perceel 57 - oud Lappenburg
- perceel 56 - Steenvoortswoning
http://ap.ruudabeln.nl/images/-percelenkaart.jpg

Oud Lappenburg:
http://ap.ruudabeln.nl/images/-1897stadhouderslaan-nicolaistraat.jpg

Stadskaart 1904, met donkergekleurd de opgeleverde woningen. De ansichtkaart moet dus van vr deze datum zijn:
http://ap.ruudabeln.nl/images/-1904smulders.jpg

Mike | 7-10-2012
De uitbreiding van het Haagse stedelijke gebied richting Scheveningen kreeg in de jaren 1900-1915 zijn afronding met de aanleg van het Statenkwartier. Deze wijk was een vervolg op het vanaf 1893 tot stand gekomen Duinoord. Het stoomtramtrace (thans lijn 11) naar Scheveningen en de vanuit Duinoord om het landgoed Zorgvliet aangelegde Stadhouderslaan, zijn bepalend geweest voor de opzet van de wijk. Het aan het einde van de 19de eeuw gegraven Verversingskanaal -thans Afvoerkanaal geheten- vormde de harde westelijke grens van het te bebouwen duingebied.

Ir. I.A. Lindo ontwierp een waaiervormig stratenplan waarin een aantal zuidoost-noordwest radialen (de Willem de Zwijgerlaan, de Statenlaan, de Prins Mauritslaan en de Johan van Oldenbarneveltlaan) de verbinding tussen de Stadhouderslaan en de langs het tramtrac aangelegde Van Boetzelaerlaan tot stand brachten.

lees verder:
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Geschiedenis-van-Statenkwartier.htm

Mike | 7-10-2012
links & rechts is de Groot Hertoginnelaan.
recht vooruit is het allereerste begin van de Stadhouderslaan (het verlengde van de Koningin Emmakade richting President Kennedylaan).

Het boerderijtje stond ter hoogte van, thans, de hoek Stadhouderslaan - Danckertstraat.

Als je google earth bekijkt zie je het heel herkenbare hoekhuis Groot Hertoginnelaan/Stadhouderslaan- en de huizen daarachter nog in volle glorie staan.

Rochus Zuurmond | 7-10-2012
Het witte huisje is de boerderij met de vreemde naam "Oud-Lappenburg".

Deze was er n van de drie "onderhorigheeden" die op het landgoed Zorgvliet stonden.
De andere twee boerderijen heetten "de Steenvoortswoning" en " `t Kleine Woningtje".

Adje | 6-10-2012
Dat witte huisje is in elk geval verdwenen, hoek Dankersttraat of Nicolaistraat

gilijamse dm | 6-10-2012
mischien de achterkant van villa ten rande van de carnegielaan

B. Alberda | 6-10-2012
Wat was het witte huisje verderop?

gilijamse dm | 6-10-2012
de kaart stadhouderslaan is afgestempeld in aug 1901

coos | 6-10-2012
Deze hoek staat op meerdere tramfoto`s van de lijnen 1, 7, en 10 tot in de jaren `60 toe.
Zo is precies te zien hoe weinig, op kleine verbouwingen na, hier sindsdien veranderd is.

Adje | 5-10-2012
Vergelijk dit maar eens met:
http://www.htmfoto.net/algemeen/foto_tonen2.php?foto=ZwartWit/272.JPG

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5966


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>