Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Grote Marktstraat in 1969 met Kromhout TBZ100 295 van lijn 22
foto uit het archief van HTM






robert55 | 3-7-2012
Vergis ik me nou of ligt er een restant van een overloopwissel achter het verkeerszuiltje?


Rinus | 3-7-2012
Niet dat ik zo`n voorstander ben van de tram in een tunnel en de huidige inrichting van de Grote Marktstraat, maar beweren dat deze straat vroeger na 6 uur zo levendig was... In mijn herinnering volledig uitgestorven, op de af en toe voorbij rijdende tram en bus na. In vergelijking met nu was er in de jaren `70 en begin jaren `80 in de avonduren slechts een bescheiden hoeveelheid particulier wegverkeer op straat.

Over de onduidelijkheid waar bus en tram nu rijden: in de Grote Marktstraat ondergronds en op het Spui zowel tram als bus op de vrije baan in het midden (tussen de haltes). Daar hebben voetgangers en fietsers ook helemaal niets te zoeken en dat doen ze dan ook voor 99,9% ook niet. De rest lijkt wellicht chaotisch omdat voetgangers en fietsers dezelfde strook delen, maar volgens mij zijn er tot op heden geen ernstige ongelukken gebeurd.

Nu de `ongelukkenborden` genoemd worden - ze stonden op meer plekken in de binnenstad; Er zijn in deze straat gruwelijke ongevallen voetgangers contra wegverkeer gebeurd . Ook met tram en bus. Ik meen mij te herinneren dat er ooit bij de Wagenstraat een bus van WestNederland met luchtkussens door de brandweer opgetild moest worden om een slachtoffer te bevrijden. De halte daar was ook akelig smal. Dat is nu gelukkig heel anders.

Voor de rest een fraaie plaat, en dankzij de aanwezigheid van Bijenkorf en V&D nog goed herkenbaar. Hoewel er al weer heel wat vervangen is of gaat worden, denk maar aan het H&M gebouw naast V&D.

Hans (Zoef) | 2-7-2012
Het is dat wij niet de reclame hadden van V&D, anders had ik dat kunnen zijn die op die trap staat. Ja ik heb wat gekke stunts uitgehaald iets wat ik nu beslist nooit meer zal doen en altijd veel geluk gehad van dingen die heel fout hadden kunnen gaan. Iets verder in de straat bij dat zeebrapad stond een bord met het aantal ongevallen wat er was gebeurd bij het oversteken. Inderdaad, de Grote Marktstraat is niet meer en de suggestie van de tram bovengronds en verkeer ondergronds is ook altijd mijn gedachte geweest.

tokke | 2-7-2012
@joke: nee, zeker niet beter geworden. ik vind het in en rond de grote marktstraat/spui heel onduidelijk geworden allemaal. waar rijdt een bus, waar rijden fietsers? waar lopen voetgangers. verder is het na sluitingstijd geen levendigheid, omdat er geen bus of tram te zien is. auto`s natuurlijk ook niet. ik vind het drie keer niks. ik vind de tramtunnel op zich een goed ding, ook al heeft het een vermogen gekost, maar ze hadden beter een autotunnel kunnen bouwen en de tram bovengronds laten rijden.
mijn kinderen (17 en 19) kunnen zich niet eens voorstellen hoe deze straat er vroeger uitzag. nou, zo!

aldo markus | 29-4-2012
En bijna alle bussen hadden in mijn herinnering die reclame voor "De Nederlanden van 1845" achterop. Toen dat "Nationale Nederlanden" was geworden heb ik die oranje N ook nog wel op de standaardbussen gezien. Sindsdien hebben de bedrijven andere media ontdekt.

Joke | 29-4-2012
Zo herken ik de Haagse binnenstad uit de jaren 60. Werkend bij de AmroBank op de Kneuterdijk heb ik hier in de middagpauze heel wat voetstappen achtergelaten. En is het er nu allemaal beter geworden .....?

Leen Commers | 29-4-2012
Ongeveer tien jaar eerder stonden er een aantal bussen bij deze drukke halte waarvan de laatste bus schuin stond en met zijn achterzijde iets over de tramrails. Een tram van een oud type passeerde op dat moment en aan de zijkant van de tram zat een z.g. sierstrip van hout en ijzer. De tram passeerde rakelings de bus en de strip boorde zich in de bus en doorboorde alle 1 persoonsstoelen. Door een gelukkig toeval zat er niemand op een van deze stoelen want dan was het een drama geweest. De bus heeft nog een tijd in de garage gestaan als waarschuwing om dat niet meer te laten gebeuren. Ik heb er geen foto van kunnen vinden maar ik neem aan dat er toen foto`s van zijn gemaakt en nu ergens in een archief zijn te vinden?

willem | 29-4-2012
Die mannen met die ladder en dat trapje, dat is niet zoals de ARBO tegenwoordig voorschrijft. :o)

CK | 29-4-2012
Bijna drie en veertig jaar geleden maar deze stuate staat nog duidelijk op mijn netvlies. Veel met de fiets en weinig met de auto, en zo zijn wij als na-oorlogse nazaten opgegroeid. Heerlijke tijd

willem | 29-4-2012
Schitterende foto zeg. Dit was een onzettend drukke bushalte.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0748


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>