Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 13:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Maartensdijklaan, toen nog aan de rand van de stad
ansichtkaart uit de collectie van Dick Gilijamse






Hans (Zoef) | 31-5-2015
@Sipkje, bedankt voor het aanbod, maar ik ben verder geen verzamelaar en de foto`s van de Maartensdijklaan kan ik zo bekijken via de beeldbank van het HGA.

sipkje | 31-5-2015
He met sipkje ik wil even reageren op Hans zoef je advertentie ik heb de foto van maartensdijkLaan als je hem wil hebben dan mail ze me maar

sipkjemelini@gmail.com

Bep | 5-3-2015
Jammer dat er geen foto is van de Maartensdijklaan van 60/55 jaar geleden,zo ken ik de Maartensdijklaan niet.Heb nooiteen foto genomen vroeger,anders kon ik die er opzetten.

P.S. | 3-2-2015
@Hans U heeft helemaal gelijk

Hans | 3-2-2015
@P.S. U bedoelt waarschijnlijk Morgenstond.

P.S. | 3-2-2015
Volgens mij zien we als eerste zijstraat rechts de Jaarsveldstraat ( klopt met google steetview) en kijken we naar braakliggend land waar later de Moerwijk zal komen,voorbij de Vreeswijkstraat

Bep | 2-2-2015
Ik heb op de Maartensdijklaan als jong meisje gewoont,maar zag er niet zo uit,waar die foto van is?Ik ken alleen de Maartensdijklaan als allemaal land en zand voor die en de wijk werd gebouwd.

coos | 30-12-2011
Als je het weet zie je het ook op de foto. Veel huizen hier uit de late jaren dertig hadden wat ze thuis noemden 'stalen ramen', in plaats van houten kozijnen.
Dat was bij ons huis op de Soestdijksekade ook zo. Of dat te maken had met het feit, dat hierdoor grotere oppervlaktes glasraam mogelijk waren, weet ik niet.

L. E. | 30-12-2011
@Hans, het eerste gedeelte van de Jaarsveldstraat, vanaf de Werkhovenstraat, was voor een groot gedeelte onbebouwd. Ongeveer 3/5 deel. Dit deel was "weidegrond". Ik heb er regelmatig een soppertje gehaald. Daar werden regelmatig wormen gestoken. Ik heb het onze buren eind jaren 40 ook zien doen. Enkele mensen hadden daar ook een soort volkstuintje. De bebouwing van deze grond is rond 1950 begonnen. Evenals de bebouwing van de braakliggende gronden in de rest van het gebied begrenst door Driebergenstraat, Veenendaalkade, Leyweg en Vreeswijkstraat. Waarvan het stratenplan al voor WO II gereed was.
Aan de bebouwing in dit gebied is duidelijk te zien wat van na WO II is. De appartementsgebouwen hebben allemaal een gesloten portiek. De appartementen van voor WO II hebben een open portiek. Ook is het te zien aan de kleuren van de bakstenen overwegend zandkleurig en een lichter rood dan de oudere bebouwing.

Hans (Zoef) | 30-12-2011
@L.E. Hier wil ik geen wedenschap op afsluiten omdat ik niet 100% zeker meer ben. Wat ik nog weet is dat ik weleens ging vissen aan de Veenendaalkade waar nog geen huis stond en de grond daar vrij hoog was met veel zand. Dit was niet de grond om wormen te steken, dus iets verder in de Driebergenstraat was een opening, mogelijk nog het onbebouwde deel van de Jaarsveldstraat, waar weidegrond was met veel wormen die ik daar ging steken om te vissen. Dat zal zo rond 1946 zijn geweest. Ik was van mening dat dit nog een gedeelte van de Driebergenstraat was, maar ik kan mij vergissen.

coos | 28-12-2011
Nog één aanvulling: de eerste weken dat bus N weer was ingesteld in 1947 eindigde de rit op het kruispunt Vreeswijkstraat/Driebergenstraat. De bussen maakten daar een komplete draai. De eind-/beginhalte was aan de stoep van de laatste meters van de Driebergenstraat. Al snel werd daarna doorgereden via de Zegveldstraat voor het rondje.
In de hongerwinter was in de Leersumstraat bij de hoek met de Bunnikstraat een huis waar KlopOp te koop was, opgeklopt bietenwater geloof ik. Er stond soms een hele rij te wachten op hun beurt.........

L.E. | 28-12-2011
Coos, de laatste regel van mijn verhaal meldt dat bus 25 voor de nummering als N heeft gereden. I.p.v. 25 kan je dan ook N lezen. Ook over de scholenbouw meld ik dat die begin 1950 was begonnen met 3 noodscholen. In 1951 als jochie van 6 in klas 1 van de nieuwe geopende school mijn schoolloopbaan begonnen de rest is later in de jaren 50 gebouwd.
Hans, de Driebergenstraat liep in 1940 helemaal bebouwt door tot de Vreeswijkstraat. Met aan het eind een schrikhek waar nu de loevensteinlaan begint. Van de aan deze straten parrallel lopende Jaarsveldstraat was de evenzijde vanaf nummer 110 tot aan de Leyweg helemaal gebouwd en gedeelten van de onevenzijde.
De eerste zijstraat links en rechts, op de foto, is de Jaarsveldstraat. De tweede is de Vreeswijkstraat. Dit alles is voor WO II gebouwd.

Hans (Zoef) | 28-12-2011
Nee, het Zuiderpark is vanaf deze plaats niet te zien, dat ligt meer naar links achter de huizen. Waar we op kijken is Rijswijk, park Voorde en Overvoorde.

Hans (Zoef) | 28-12-2011
Dat van de Veenendaalkade komt mij ook bekend voor. De Driebergenstraat liep ook nog niet door, daar stonden 2 blokken tot de Werkhovenstraat, mijn tante woonde daar, en verder stond er één blok tot de Bunninkstraat. De tussenliggende ruimte is later bebouwd en bij de Bunninkstraat stond een hek met rode en witte balken, ik zie het allemaal zo weer voor mij!

Kees de Ridder | 28-12-2011
Er wordt gesproken over alles wat er niet (nog) staat, maar zie ik de verte niet de contoeren van ons aller ZUIDERPARK?

coos | 28-12-2011
@Gerard; de datering (1940) maakt dat de eerdere verklaringen/uitleg geldt voor de periode van na de oorlog. Waar L.E. het heeft over buslijn 25 moet het voor de foto (en nog 10 jaar verder) bus N zijn. Het rondje Zegveldstraat -Maarsbergenstraat - Maartrensdijklaan is van sept.'47 tot nov.1952 gereden, waarna bus N verlegd werd via de Soestdijksekade naar de Veenendaalkade.
Achter de fotograaf was tot na de oorlog de stratenaanleg wel aanwezig, maar tot en met de Veenendaalkade nog onbebouwd, alleen aan de overkant van het kanaal stonden enkele bouwblokken aan de kade en de Wormerveerstraat.
De scholenbouw is pas vanaf 1950 op gang gekomen, evenals het ontstaan van Morgenstond.

gerard stolk | 28-12-2011
de foto komt ook voor in het Haags Gemeentearchief. De datering die daar wordt gegeven is plus minus 1940.

L. E. | 28-12-2011
Frans, je schrijft dat de fotograaf met z'n rug naar een school staat. Op dat moment was achter hem alleen weiland. Met aan de Harmelenstraat 3 houten noodscholen voor lager onderwijs. Elke zuil zijn eigen gebouw. Die in 1951 geopend zijn. Volgens mij zijn ze pas in de jaren 90 van de vorige eeuw, na een brand, afgebroken. De rest van de stenen scholen op dat stuk grond zijn rond 1955 gebouwd. De fotograaf staat bij het eindpunt van buslijn 25 aan de Maarsbergenstraat. Hier was het eindpunt van lijn 25 tot de verplaatsing naar de Veenendaalkade. Bus 25 ging hier linksaf de Maatensdijklaan op om daarna linksaf de Vreeswijkstraat in te gaan. Naar het andere eindpunt de Potgieterlaan in Voorburg. Buslijn 20 heeft een stuk van lijn 25 overgenomen na de verlenging van de Maartensdijklaan tot de Hengelolaan. Waar toen ook het eindpunt van lijn 20 was. De school die gelegen is aan de Maarsbergenstraat tegenover de Maartensdijklaan was wat men toen noemde een huishoudschool. De kleuterschool annex gezonheidscentrum zat daar links van, op de hoek van de Maarsbergenstraat en de Baambruggestraat.
Lijn 25 heeft tot de buslijnen nummers kregen met de letter N gereden.

Frans van Zoest | 27-12-2011
Ik schat zo dat dit plaatje zo rond 1951-52 moet zijn gemaakt. In de verte, net over de Vreeswijkstraat zien we een markeringshek, zou best wel eens kunnen zijn dat men toen was begonnen om de grond daar bouwrijp te maken voor de woningen aan de Meppelweg. Vlakbij heb ik nog een jaartje in de Olststraat gewoont als klein ventje van 4-5. Ik herinner mij daar vlakbij een geweldige kleuterschool waar ik op zat. De fotograaf staat met zijn rug naar een schoolgebouw, was toen een lagere school. Daar moest ik aanvankelijk op, maar toen ik 6 werd gingen we verhuizen naar de Rivierenbuurt. Ik blij, want ik zag toen iedere dag lijn 12 en de treinen van stations SS Dat miste ik wel daar in Morgenstond, zo klein ik was.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7316


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>