Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-10-2017, 20:32 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Kromhout 301 van lijn 15 richting Berestein in de Javastraat
foto van Ronald van Onselen d.d. 4 augustus 1971






erven sleeboom | 10-8-2011
c. campagne | 10-8-2011 | De 306-315 reden vanaf midden zestiger jaren ook regelmatig op lijn 31 Ypenburg; de 310 op 11 november 1965 als eerste.

Ik weet het, maar toen was de eerste fase-Lehner al ingegaan. De 306-315 werden toen ook voor de lijnen buiten de gemeentegrens goedgekeurd en reden vooral op lijn 40 en 41.

Vergeleken met de AEC's maakten de Kromhouts meer lawaai, ze trilden meer en waren moeilijker te besturen.

rvo | 10-8-2011
Het verhaal van Aldo Marcus is juist. Wel zou bus 20 naar Bronovo ipv Oostduin kunnen worden verlengd en wat meer Wateringen moeten bedienen ivm grote loopafstanden naar 16. Voor veel ambtenaren die rond de route van lijn 20 wonen (Archipel/Duinoord etc) is een snelle verbinding met het nieuwe stadsdeelkantoor Leyweg waar veel ambtenaren werken plus bezoekers erg zinnig. Kortom een omgekeerde Burg. de Moncypleinsituatie. Verder heeft de bus nogal wat interwijkvervoer voor mensen die geen alternatief hebben zoals ouderen die 3 haltes meegaan voor hun boodschappen en bezoek. Ik zie ook veel moeders met wagentjes die hun kinderen ergens op de route naar de creche brengen. Dus mijn pleidooi is om bus 20 verbeterd te handhaven.

c. campagne | 10-8-2011
@erven. De 306-315 reden vanaf midden zestiger jaren ook regelmatig op lijn 31 Ypenburg; de 310 op 11 november 1965 als eerste.
Soms vergiste de binnendienst aan de Telexstraat zich bij het indelen van de bussen weleens en dan zag je er incidenteel de 301-305 wel rijden.
Doetinche, 10-8-2011.

aldo markus | 10-8-2011
Deze lijn 15 reed op deze foto in zijn laatste maanden. De lijn zou vervallen bij de verlenging van tramlijn 6 naar Berestein, op 19 december 1971.
Lijn 15 ontstond in 1948, kort nadat de Haagse delen van de tramlijnen 1 en 14 weer naar Statenkwartier en Scheveningen konden rijden. Van 1943-1948 waren de 'Haagse' delen van die lijnen gekoppeld onder het nummer 1. Het vervallen van deze route van lijn 1 leidde in '48 tot protesten. Veel mensen, die werkten rond de Javastraat woonden in de wijken bij het Zuiderpark. Voor hen was de wijziging van 1943 dus een vooruitgang geweest. Daarom werd de oorlogsroute Zuiderparklaan-Javastraat-Staatsspoor na een maand hersteld, nu onder het lijnnummer 15. Na omzetting in een buslijn werd deze lijn vanaf 1958 verlengd naar de Meppelweg, uiteindelijk tot bij de Lozerlaan.
In het plan-Lehner verloor de lijn op 22 mei 1966 het traject Javastraat-Staatsspoor aan de nieuwe lijn 4 (thans 24). De 15 kreeg zijn eindpunten op het Burg.de Monchyplein (STADHUIS) en op de Leyweg bij de Steenwijklaan (MORGENSTOND). De situatie bevredigde niet, en op 29 oktober 1967 ging 15 weer naar de Lozerlaan, over de Meppelweg (BERESTEIN). Dezelfde dag kreeg de lijn een broertje (zusje?) in de vorm van lijn 13, die via Erasmusweg naar VREDERUST ging rijden (tot begin 1974 met een eindlus door de Pachters- en Schoutendreven). Beide lijnen werden bovendien doorgetrokken naar het Jozef Isralsplein (OOSTDUIN) en herstelden zo een verbinding over de Javabrug. Deze was namelijk met de opheffing van tramlijn 7 op 30 oktober 1966 buiten de spitsuren vervallen, wat weer tot protesten had geleid.
Op 19 december 1971 werd lijn 6 naar Berestein verlengd en kon lijn 15 hier vervallen. De frequentie van lijn 13 werd toen verdubbeld. In mei 2007 verloor lijn 13 niet alleen de route tussen Leyenburg en Vrederust, maar ook het lijnnummer. Het restant (later weer verlengd naar Erasmusveld) werd lijn 20.
Inmiddels gelden de overwegingen uit 1948 niet meer. Als gevolg van bezuinigingen is besloten, dat lijn 20 in december 2011 zal verdwijnen. Wie dan van de Zuiderparklaan naar de Javastraat wil zal weer moeten overstappen, net als tot 1943.
Tot driemaal toe (in 1948, 1966/67 en 2007) zien we in bovenstaand verhaal, dat na relatief korte tijd op een ingreep in deze groep lijnen moest worden teruggekomen. Wie weet wat de toekomst brengt?

ruud marcus | 9-8-2011
De opgave van Kromhout- en AEC lijnen klopt mijns inziens niet helemaal. Lijn 18 en lijn 27 waren voornamelijk Kromhoutlijnen Vanal 1963 is 18 AEC-lijn geworden. Lijn 27 was de eerste Kromhoutlijn in 1955, maar heeft wel enkelejaren met AEC's gereden (1957-1962) Vanaf 1962 tot 1965 uitsluitend de 200/300 serie, tot aan 1e fase Lehner).

erven sleeboom | 9-8-2011
Halverwege de jaren zestig (vr plan-Lehner) waren de AEC-lijnen: 18, 23, 25, 27, 28, 29, 31, 40, 41, 42 (serie 501-580). De 501-555 waren goedgekeurd voor de routes buiten de gemeentegrens van Den Haag.

De Kromhout-lijnen (series 226-305 en 306-315) waren 1, 4, 15, 19, 20, 21, 22, 24, 26, 29 en 30.

Natuurlijk werd er wel eens van afgeweken. Vooral op lijn 20 kon je ook regelmatig AEC's aantreffen.

trammetje | 9-8-2011
Deze hebben nooit voor het zwemvervoer gereden maar de AEC de 500 serie reed voor het schoolzwemmen end.ivm de stuur bekrachtiging en de keuringen.Alleen de AEC was gekeurd voor het school vervoer.De bussen moesten toen voor alles gekeurd worden ook voor buiten Den Haag apart dus niet alle bussen mochten toen buiten Den Haag komen.En de Kromhout mocht geen kinder vervoer doen.Het was allemaal een cente kwestie voor de gemeentes.

jaap heimans | 8-8-2011
Mooie foto,volgens mij staat het stadhuis in de stijgers .

Wout Baak | 8-8-2011
Toen ik in 1972 naar school ging met bus 18 was het altijd spannend: een oude bus (zoals op de foto) of een nieuwe (standaardbus uit de 100-serie). Die nieuwe, dat was wat. Wat een belevenis.

Hans Kindt | 8-8-2011
Toch kan ik me van deze bussen ook herinneren dat ik er bij tijd en wijlen behoorlijk wagenziek in werd. Niet dat dat nou echt veranderde toen die rode bussen kwamen.

Frank Faber | 8-8-2011
Prachtige foto! Op een van de mooiste plekjes van Den Haag. Ik kan me die Kromhouts nog goed herinneren; zat er vaak in. In hun nadagen werden deze bussen ingezet om ons scholieren naar schoolzwemmen in de Tholense Straat te brengen.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7407


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>