Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 17-10-2017, 15:16 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



1100-tje van lijn 6 ri. Berestein op de Fluwelen Burgwal
foto van Koos van der Kolk d.d. mei 1976




uitsnede





Charles Voogd | 7-9-2010
Bedankt Koos, geweldig. Gelukkig staat de Staatsdrukkerij er nog steeds.
Nu staat net mijn huis er niet op... Heb je ook nog een foto van de oneven - de andere - kant?

Appie | 3-9-2010
Ik bedoel eigenlijk rechts van de tram, dus in het midden.

Appie | 3-9-2010
Met rechts het oude pand van de Landsdrukkerij, op de plaats van de twee dubbele toegangsdeuren met daar tussenin de portiersloge is nu de ingang van de parkeergarage.

coos | 3-9-2010
het lijkt wel of die boompjes bij het grofvuil staan...

Jan van Staalduinen | 28-8-2010
Ik heb de indruk, dat het in de tweede reactie, die van robert55 gaat om een beperking in de uitslag van de koppeling, die te maken heeft met de boogstraal.
Vervolgens beschrijft fred(je) een andere beperking, weliswaar op dezelfde plaats, in het ruimteprofiel.
In beide gevallen twee wagens tegelijk, eerst achter elkaar, en dan naast elkaar!

Raoul | 27-8-2010
op de allereerste reaktie op deze foto, vanaf september 1975 werden de 1226-1240 vast ingezet op lijn 6, vanaf januari 1976 aangevuld met de 1216-1225...dit alles tot per 30 mei 1976 het (snel)tramviadukt langs het cs in gebruik genomen werd en lijn 6 met 1300en en 2100en en gekoppelde (voor zelfbediening en "vergeelde") 1100en ging rijden...

erven sleeboom | 27-8-2010
Niet uitsluitend. Er waren in de jaren zestig periodes waarin er vrijwel dagelijks minstens één 1100 op lijn 6 te zien was.
En, Stefan, ik moet zelfs nog ergens een foto hebben van een 1100 in de keerlus Hofzichtlaan/Het Kleine Loo met als bestuurder niemand minder dan de zwierig besnorde heer Van Goch.

Stefan | 27-8-2010
Tot medio 1971 reden er dan ook uitsluitend 1000'en op lijn 6.

erven sleeboom | 27-8-2010
Toch werd in de jaren zestig het rijden met 1100-en op lijn 6 zo veel mogelijk vermeden. Alleen als alle 1000-en al waren ingezet, kwamen er ook 1100-en aan te pas.

Betweter | 27-8-2010
Gelukkig is dit een losse 1100 en zijn er geen problemen met koppelingen of bemensing van de tweede wagen

Erg leuk plaatje en nuttige info.

erven sleeboom | 26-8-2010
Jullie hebben allebei gelijk.

Elkaar tegemoetkomende 1200-en moesten op elkaar wachten in die bocht omdat ze te breed waren.

Maar gekoppelde 1200-stellen konden deze bocht zonder problemen nemen, gekoppelde 1100-stellen niet omdat de zijwaartse uitslag van de koppelingen dat belette. Pas na de grote revisies konden (gele) 1100-koppelstellen dat ook.

Kortom: je kon maar het beste met een 1000 op lijn 6 rijden.

fred(je) | 26-8-2010
@Robert je draait het helaas net om de serie 1101-1200 waren tov serie 1201-1240
15 cm smaller derhalve mochten er geen 2 1200den tegelijk de bocht nemen bij
het om en bij/hobbemastr omdat ze elkaar dan raakten

gr Fredje sinds 1976 trambestuurder en met deze voertuigen dienst gedaan
zat in de FH str

robert55 | 26-8-2010
De 1100-en konden oorspronkelijk gekoppeld de bocht van het Om en Bij naar de Hobbemastraat [hoop dat ik de straatnamen goed heb] niet nemen. Met 1200-en kon dat wel. De FH kreeg daarom alle 1200-en behalve de wagens die voor lijn 1 nodig waren.
Bij de vergeling werden de koppelingen van de 1100-en zo aangepast dat ze die bocht wel aan konden.
Crème wagens konden niet als onbemande koppelwagen worden ingezet.

Martin van Riel | 26-8-2010
Rond die tijd (vlak voor dat het tracé via het Centraal Station in gebruik werd genomen) reden er op lijn 6 opvallend veel pcc van de serie 1200. Met name in de ochtend en avondspits reden ze ook gekoppeld maar er zat altijd een bestuurder in de 2e wagen.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    5806


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>