Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-10-2017, 13:42 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



PCC 1221 van lijn 6 richting Berestein op de Herengracht
2 foto's van Koos van der Kolk








JvM | 14-8-2010
Het terugleggen van tramsporen op de Herengracht kan niet alleen helpen bij omleidingen, maar is ook een goed alternatief voor de hoge hoed die tram 16 nu nog maakt via de Lange Vijverberg op weg naar CS.

erven sleeboom | 14-8-2010
Nou ja, zo veel maxima culpa ging mij ook niet in de kouwe kleren zitten ,
maar tenslotte leerde ik het betrekkelijke ervan in te zien
en ging de zon weer schijnen .

Betweter | 14-8-2010
Nou Erven, je stapt er nogal gemakkelijk overheen

erven sleeboom | 14-8-2010
FransW | 13-8-2010 | Er is inderdaad sprake van een misinterpretatie. Mea culpa, mea maxima culpa! Maar het is inderdaad niet altijd even makkelijk om iets goed op schrift te verwoorden, zodanig dat een ander ook begrijpt wat er precies wordt bedoeld.

Sorry dat ik even glimlach.
Het gaat om plaatjes van tramraampjes op een hobbywebsite, hoor, geen zaken van levensbelang.
Kan dat je een beetje troosten?

FransW | 13-8-2010
@c. campagne, Betweter en Albert. Er is inderdaad sprake van een misinterpretatie. Toen Albert schreef over 'grote ruiten' aan de blinde zijde, was ik in de veronderstelling dat hij grotere (hoger) ramen (= raamopeningen) bedoelde waarin een ruit was bevestigd. Dit ook omdat op de onderste foto de creme bovenrand direkt onder het dak wat smaller lijkt. Maar dat is natuurlijk gezichtsbedrog als gevolg van die schaduw onder de dakrand. Ik ging met mijn veronderstelling dus helemaal de mist in. Mea culpa, mea maxima culpa!
Maar het is inderdaad niet altijd even makkelijk om iets goed op schrift te verwoorden, zodanig dat een ander ook begrijpt wat er precies wordt bedoeld. Ik kamp regelmatig met dat euvel. In de verbale communicatie gaat het wat makkelijker, maar als je iets op schrift stelt kan dat soms voor wat hoofdbrekens zorgen. Gelukkig zijn we er nu wel uit wat precies wordt bedoeld.

c. campagne | 13-8-2010
Frans W; Ik had beter kunnen schrijven: De oorspronkelijk ramen en de schuiframen werden vervangen door ruiten zonder schuiframen. De sponningen werden niet aangepast. Het woord "grote" schept verwarring. Sorry Frans, maar het valt niet altijd mee om iets goed onder woorden te brengen. We zijn eruit; Betweter bedankt voor je hulp daarbij!!
Doetinchem, 13-8-2010.

Tom Lek | 12-8-2010
Sporen komen in de toekomst terug ivm omleidingen als er problemen zijn op cs, heb ik vernomen uit betrouwbare bronnen.

Koos van der Kolk | 12-8-2010
@Naar aanleiding van de discussie over de plaatsing van het laatste grote achterraam van de 1221 het volgende. Ik heb de originele dia erbij gepakt en daarop valt bij vergroting, op het raamrubber aan de onderzijde een sterke reflectie waar te nemen, waardoor het optisch lijkt of de ruit wat hoger staat. Dit effect wordt nog versterkt door de wat schuine plaatsing van de ruit. Deze reflectie komt ook voor bij de kleine ruit naar de achterzijde.
@Helaas heb ik destijds bij het fotograferen niet altijd wagennummers en datums genoteerd. Gelukkig kan ik met de boeken van Blok en Van Donselaar, samen met de Railatlas, veel achterhalen. Ook levert de discussie op deze site een goede bijdrage aan het vinden van datumgegevens. De dia volgt qua volgnummer op mijn filmrol, na een excursie met het koppelstel 1001+1002. Als ombouwdatum van de 1001 noemt Van Donselaar 14-11-1975 (zie 130 jaar tram in Den Haag pag 271). Ik dateer mijn opname op basis van deze gegevens, andere dia's en het zonlicht dan ook mei 1976, kort voor de ingebruikname van het tramviaduct op 30-5-1976.

Adje | 12-8-2010
Van mij mag er weer een tram rijden daar, maar geen PCC's.

Betweter | 12-8-2010
@Frans W: volgens mij begrijp je Albert en Cor niet, geen van beiden heeft het over hogere ruiten dan de instapzijde. Albert doelt op grotere ruiten als in ruiten met schuifraampjes zijn kleiner dan 1 gehele grote ruit Beide types passen echter in hetzelfde raam

Raoul | 12-8-2010
vanaf september 1975 gingen de 1226-1240 op lijn 6 rijden (ook gekoppeld), vanaf januari 1976 kwamen daar de 1216-1225 nog bij, dan zou dit dus in kombinatie met het groen van de bomen en waarsch idd de op het haltebord geplakte mededeling vlak voor 30 mei 1976 moeten zijn toen lijn 6 met 1300en 2100en en verbouwde 1100en over het sneltramviadukt ging rijden; idd stonden de 1220 en 1221 hun schuiframen aan de blinde zijde in de loop van 1975 af aan de deurzijde van de toen in grote verbouwing zijnde 1001 en 1002.

FransW | 12-8-2010
@c. campagne: dat die twee andere ruiten zonder schuivend bovendeel hebben gekregen aan de blinde zijde is mij beslist niet onbekend. Maar ik betwijfel of die ruiten hoger waren. Blok rept daar in zijn boek met geen woord over. Wanneer ik de twee foto's van Koos van der Kolk vergelijk met de foto op pag. 119 van het boek van Blok (koppelstel 1215+1210 gefotografeerd aan de instapzijde) komt het mij voor dat de ruiten aan de blinde zijde van gelijke hoogte zijn als de ruiten met bewegend bovendeel aan de instapzijde.

Jeroen | 12-8-2010
Wat blijven het toch mooie trams.

rinus | 12-8-2010
De foto is zo goed als zeker in de zomer van 1975 gemaakt en wel om de volgende reden. Begin 1975 zijn bij de 1221 en de 1222 de schuiframen aan de blindezijde verwijderd voor gebruik in de 1001 en 1002 aan de deurzijde. De foto laat de 1221 zonder schuiframen op de Herengracht zien, in de zomer van 1974 had deze tram nog wel schuiframen aan de blindezijde en in de zomer van 1976 reed er geen lijn 6 meer over de Herengracht.

c. campagne | 12-8-2010
Reactie naar Frans W: "Albert" heeft het wel goed. De 1220 en 1221 kregen in 1975 zijruiten zonder schuiframen aan de blinde zijde. Zie: Blok "Haagse Trams" blz. 120, Elmar 1993.
Doetinchem, 12-8-2010.

Stefan | 12-8-2010
Albert bedoelt misschien de verbouwde zijruit bij de trambestuurder?

FransW | 12-8-2010
@Albert: dat lijkt inderdaad het geval op het eerste gezicht. Het is echter gezichtsbedrog, ontstaan door de schaduwwerking bij het dak aan de blinde zijde. Dan lijkt het alsof de ramen aan de blinde zijde iets hoger zijn dan die van de instapzijde.

Albert | 12-8-2010
Valt op dat deze 1200 grote ruiten heeft aan de blinde zijde.
Zijn de ruiten met schuiframen afgestaan aan de verbouwde 1001 / 1002?

erven sleeboom | 12-8-2010
Jij hebt goede ogen, zeg. Het is gewoon het haltebord van lijn 6. De geplakte mededeling vertelt misschien wel dat lijn 6 binnenkort via het CS (hoog) gaat rijden.

Lijn 18 had haltes op de Fluwelen Burgwal en de Koningskade, niet op de Herengracht.

Het ziet er trouwens uit alsof Hugo van Vliet zich in de 1221 wil boren. Neemt de bocht veel te ruim.

Charles Voogd | 12-8-2010
1e foto. Ik zie rechts - bij de Odeon voor de deur - een haltebord. Was dat voor de tram of voor een buslijn (of beide?). 18 reed hier toch ook? En wat zou er op dat haltebord geplakt zitten? Een provisorische aanwijzing van de HTM?

Vic78 | 12-8-2010
Lijkt mij iig later dan 1972 te zijn. Op de eerste foto zie je achter de tram 2 auto's. Het lijkt er op dat de 2e auto een gele kentekenplaat heeft. deze zijn er vanaf 1978. Heb begrepen dat deze al eerder werden uitgegeven. dus 1976 zo zomaar kunnen lijkt me.

erven sleeboom | 12-8-2010
Ik associeer lijn 6 zo met de 1000-en (en een klein beetje met 1100-en), dat ik raar aan zit te kijken tegen een 1200. Ja, ik weet dat ze er gereden hebben, zelfs een paar jaar en zelfs gekoppeld (want onverbouwde 1100-en mochten dat niet), maar het blijft voor mij een raar gezicht.

Charles Voogd | 12-8-2010
Werkelijk schitterend!! Zijn er ook foto's van de Fluwelen Burgwal van Koos van der Kolk?

fred(je) | 11-8-2010
kan ook nog jaartal 1976 zijn heb zelf in die tijd met deze PCC gekoppeld gereden
op lijn 6, je mocht elkaar niet tegelijk passeren bij de bocht
om en bij/hobbemastraat anders raakte de wagens elkaar.

Jeroen van Loon | 11-8-2010
dank je wel

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7091


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>