Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 20-10-2017, 20:34 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



van Staatsspoor naar Centraal Station, 1974
3 foto's van Erik Stam






Zie ook: Staatsspoor en Centraal Station in aanbouw (1971)

Zie ook: van Staatsspoor naar Centraal Station, september 1973





tokke | 2-10-2013
in amsterdam waagt men het ook om onder bestaande gebouwen door (neem de dam, en alles daaronder) tunnels te bouwen. dat moet onder DH CS door ook kunnen.

Hans Raats | 20-11-2011
Dit roept bij mij weer de romantiek van weleer naar boven. Het is waar men had vroeger het geld niet, maar men bouwde wel mooie gebouwen deze foto bewijst dat, nu de naam is verandert en de omgeving van het station. Maar mooier is het er niet op geworden.

Hans Both | 5-3-2011
Bij toeval hier terecht gekomen en dan doorklikken... Mijn grootouders woonden in de Pieter Bothstraat. In mijn beleving een prachtige straat, franse balkons en een enorme brede deur. Mijn opa heette ook Pieter Both. Als wij met de 's avonds met de trein richting Haarlem terugreden, beangstigde dat stationsgebouw mij. Ik herinner me een zwarte stenen toren aan het gebouw, maar misschien is dat vertekend. Ik was pas 6 of 8 begin '60. Leuke site, mooie foto's.

richard hakkaart | 3-12-2010
mooi die vergane glorie,ik woonde in de jaren zestig aan de andere kant in de pieter both straat tot de wijk gesaneerd werd en later babylon gebouwd werd.
Het nieuwe babylon is mooier.

m innemee | 29-8-2010
zo mooi dat staatspoor .min vader werkte in de rijwielstalling helaas daar geen foto van .misschien heeft ieman die .m innemee

Peter | 11-8-2010
De herinnering van station Staatsspoor was dat ik werd 'gepakt' door de MP voor het niet reizen met een militaire trein...de straf was 4 licht arrest.

Rinus | 11-8-2010
Een echte tunnel heeft er nooit gelegen. Er is wel tijdens de bouw ruimte gereserveerd onder het CS. Ik heb ooit iemand gesproken die mij vertelde dat je dat aan de funderingen kon zien. Helaas nooit een foto daarvan gezien, dus hoe het precies zit...?

tiktak | 10-8-2010
Ik ben benieuwd wat er van die conurbatietunnel onder spoor 1
is overgebleven, zijn hier ooit foto's van gemaakt

erven sleeboom | 10-8-2010
De conurbatietunnel, ha ha , dat is waar ook, die idiote term was ik vergeten. De vlijtige ambtenaar die dit bedacht had, is al lang met pensioen en gaat af en toe vast nog wel eens kijken of zijn conurbatietunnel er al is.

Weten jullie nog van het Plan-Jokinen omstreeks 1962? Deze Amerikaanse verkeerskundige wilde het HS upgraden tot Centraal station en dan moest de spoorlijn uit Utrecht vanaf Nootdorp via de Hofpleinlijn naar het HS lopen.
Een van de redenen waarom de NS beslist vasthield aan de plek van het Staatsspoor was, dat men bang was dat de afstand tot het centrum vanaf het HS (vooral psychologisch) te groot was. In 1939 was in Amsterdam het station Weesperpoort opgeheven en het vervangende Amstelstation ligt veel verder van het centrum. Dat had de NS veel reizigers gekost en dat wilde men in Den Haag niet nog eens meemaken. En dat terwijl het HS helemaal niet veel verder van het centrum ligt dan het CS.

john | 10-8-2010
laten we eens heel eerlijk zijn, zo bijzonder zag dat oude Staatspoor er nou ook weer niet uit, ik vind het ook zonde dat het weg is maar zagen niet meer stations in Nederland er zo uit als het oude SS? Daarin tegen is het gebouw van het Hollands spoor uniek in Nederland, dat is gelukkig ook blijven staan, wel jammer dat die buurt daar niet harmoniseert met dat oude gebouw maargoed dat is weer wat anders.

Het nieuwe CS heeft ook veel voordelen gebracht voor Den Haag, denk aan alle ministeries in direkte omgeving, met het SS was dat nooit gegaan met een paar sporen naar Utrecht

Rinus | 10-8-2010
M.b.t de onderstaande opmerking, waarmee best wel een interessant punt wordt aangeroerd.
Wie de stukken uit de jaren '60 en '70 leest m.b.t. de "stationsproblematiek" (laat ik het zo maar even noemen) in Den Haag, en de geschiedenis van de planning van het huidige Centraal Station zal dit opvallen: Ten opzichte van het aloude Staatsspoor, inderdaad een kopstation van 1 lijn, n.l. naar Utrecht, was het nieuwe Centraal Station bedoeld was als een enorme "stap voorwaarts", namelijk verbindingen naar Utrecht, Zoetermeer, Rotterdam en Schiphol/Amsterdam (de laatste twee via de nieuwe verbindingsbogen). Daarnaast ontstond een knooppunt van lokaal OV (busstation/semi-metrostation) en regionale bussen. Verder zou het CS de city gaan bedienen met o.a. zijn overheidskantoren. Tenslotte was er nog voorzien in de "conurbatietunnel" voor het doortrekken van de treinen (zeg maar de sprinters van het voorstadsverkeer) richting de Koninginnegracht en Scheveningen. Den Haag HS was daarmee duidelijk het secundaire station van Den Haag geworden. En dat is het ook nog steeds.
Natuurlijk blijft de discussie in hoeverre het niet verstandiger was geweest om een echt knooppuntstation te bouwen op de kruising van de Oude Lijn en de lijn naar Utrecht, maar daarover heb ik reeds op deze website het een en ander geschreven. E.e.a. valt in belangrijke mate op het conto van de toenmalige NS te schrijven, die immers geen afstand wilden doen van hun station dicht bij het Haagse centrum.

Anton Zonneveld | 9-8-2010
@ jaja: en niet te vergeten dat taalkundig "Centraal" station onmogelijk is op die plek. Dan hadden ze destijd Hollands Spoor zo moeten noemen, dat had wél gekunt. Het voormalig Staatsspoor is nu feitelijk een doodgewoon KOP-station.

Hans R | 9-8-2010
De sfeer die het Staatsspoor uitademde is onvervangbaar. Keert dus nooit meer terug.
Wellicht komt dat omdat je daar de reuk en de geluiden van de stoomlocs hebt beleefd en de overschakeling naar het moderne materieel.
De overkapping waar onder het stoom en roet bleef hangen, De uitgang (niet op deze foto's zichtbaar) waar de treinpassagiers werden opgevangen door familie, al dan niet geholpen door kruiers. Koffie,koek en kranten verkoop aan los rijdende opgebouwde bakfietsen. Bloemenstalletjes kortom bedrijvigheid alom.
Nu besef je pas hoe je dat alles mist en er indertijd veel te gewoon mee omging.
Maar ja in de jeugd waren het vooral de vakantie- en familiebestemmingen die je in aanraking brachten met het Station SS (fietsen in de wagons brengen) dat de mooie herinneringen in je geheugen gegrift hebben. De forensen ritjes van later en vooral de militaire trein brengen een heel andere beleving in je memorie.
Deze regenachtige beelden zijn wat mij betreft te somber en geven niet de juiste sfeer weer van wat achter deze panden zich afspeelde.

Stefan | 9-8-2010
Deze foto's laten ook mooi de sporen van de allang verdwenen keerdriehoek van lijn 12 zien.

jaja | 8-8-2010
Altijd jammer gevonden dat de naam veranderd is.
Staatsspoor klinkt veel mooier dan Centraal station, buiten dat elke stad een "centraal station" heeft.

CS | 8-8-2010
Gelukkig zijn er diverse foto's die laten zien hoe het eens was...

tiktak | 8-8-2010
Triest voor woorden

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3843


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>