Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-11-2017, 14:09 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Afmetingen en verschillen van de emr. 800-en
drie tekeningen uit het archief van HTM




De tekeningen zijn van 1953, toen was de 818 reeds afgevoerd.







erven sleeboom | 20-2-2010
Leuk, die berekeningen van het aantal passagiers. Want reken maar dat 14 staanplaatsen op het voorbalkon (of zonder bestuurder 15 op het achterbalkon) in werkelijkheid echt niet kan. Ook niet toen de mensen gemiddeld ietsje minder gezet waren dan nu.

Geert Koger | 19-2-2010
Te zien is ook dat de 801-820 een ander type deuren (vouwdeuren, door het personeel "schopdeurtjes" genoemd) hadden dan de 821-830 (klapdeuren). Die laatste had ombouwer 22 ook, maar de andere ombouwers hadden schuifdeuren die veel gemakkelijker te bedienen waren.
Daarom werden in de tweede helft van de jaren vijftig de schuifdeuren met de bijbehorende mechanieken van gesloopte ombouwers omgezet in 19 wagens van de serie 800, namelijk de 801, 803, 805, 806, 808, 811-816, 819, 822, 823 en 826-829. Dit waren dan ook de wagens die in 1965 tot het laatst toe op lijn 11 bleven rijden. Alleen de 816 en 819 met hun draaistellen "systeem Kamp" reden de kindertrams 7 en 12.

erven sleeboom | 19-2-2010
De radstand van 3800 mm bij de 801-815 was ondanks de Peckhambeugels, die een beetje meestuurden, blijkbaar toch te groot. Vandaar dat de 821-830 een toch iets kleinere radstand kregen van 3500 mm.
De 816-820 hadden een nog grotere radstand, maar waren door de eenassige draaistellen "systeem Kamp" veel soepeler in de bogen (althans dat hoorden ze te zijn).
Let op het verschil in gewicht: anders dan je zou verwachten waren de 816-820 zo'n 600 kg zwaarder dan de andere series.
In het kader van de standaardisering van het oudere materieel kregen de 821-830 later in de jaren vijftig motoren van SSW, afkomstig van gesloopte ombouwers. In verband met de op de ankeras werkende trekhandrem moest bij die motoren eerst de ankeras verlengd worden.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    9802


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>