Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-10-2017, 12:19 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Chausson - AH / Hotchkiss 41, lijn G op het Eiberplein
foto van Jan Voerman d.d. 10 november 1946


Achter de Chausson 41 staat de Kromhout TB-4 / Beijnes 121





Jaap Gestman Geradts | 10-10-2016
Ja dat vermoedde ik al, maar er werden rond 1962 toch heel vreemde bussen gebruikt voor zwemvervoer. Ik herinner me dat ze een neus hadden, zelfs langer dan deze Chausson en ze waren erg afgeleefd. Dus ik vraag me toch af, welke bussen dat geweest kunnen zijn. Wie kan dit raadsel oplossen?

erven sleeboom | 2-10-2016
 quote:
Jaap Gestman Geradts | 2-10-2016 Ik ben vergeten op welke leeftijd je naar schoolzwemmen ging, maar voor mij (geb. dec. 1951) moet dat omstreeks 1962 zijn geweest. Was deze bus toen nog voor zwemvervoer in gebruik? Hij stemt overeen met mijn herinnering.
Je herinnering neemt een loopje met je. De HTM heeft de 14 Chaussons in dienst gehad van 1946 tot herfst 1949. Ze waren bij jouw geboorte dus al twee jaar weg.

Jaap Gestman Geradts | 2-10-2016
Ik kan mij herinneren dat ik met een oude HTM-bus van het zwembad De Regentes, na het schoolzwemmen naar de school in de Vlierboomstraat werd gereden. Ik herinner mij ook dat het a) een stokoude bus was en b) dat hij een neus had, wat de gewone bussen van de HTM in die tijd geen van alle hadden. Ik ben vergeten op welke leeftijd je naar schoolzwemmen ging, maar voor mij (geb. dec. 1951) moet dat omstreeks 1962 zijn geweest. Was deze bus toen nog voor zwemvervoer in gebruik? Hij stemt overeen met mijn herinnering.

Fer Mählmann | 14-1-2010
@Frans
Bedankt voor de uitleg over de Chausson-met-dieselmotor.

Ik blijf wel zitten met de penetrante (......)geur in de bus...?
Kwam dat vaak voor? Voor zover ik nog weet stond dit type bus er voor bekend.

FransW | 8-1-2010
De Chausson 48 van het Haags Bus Museum, is niet hetzelfde voertuig als de toenmalige HTM 48. Het museumvoertuig mag worden gezien als een vertegenwoordiger van de eerste serie nieuwe na-oorlogse HTM-bussen, de serie 41/54. De 48 is sinds 19 maart 1980 bij ht HBM en aangekocht via een Franse zuster-organisatie. Van medio 1981 tot augustus 1989 werd de bus gerestaurateerd. De bus is hierbij identiek gemaakt aan de HTM serie 41/54 uit 1946. Een verschil is echter dat de 48 is voorzien van een 6-cylinder Panhard dieselmotor in plaats van de oorspronkelijke Hotchkiss benzinemotor. De carrosserie werd opnieuw opgebouwd door HTM en afgebouwd door Centraal Autoherstel Bedrijf te Utrecht in 1989. De Chausson is voorzien van een conducteurzitplaats achter in de wagen. Hiermee wordt de herinnering levend gehouden aan de 2-mansbediening op HTM-bussen. Daarbij moest men achter instappen en voor er weer uit. Voor de Chausson is een reservemotor aangekocht. De 48 is door de gemeente Den Haag aangewezen als roerend monument.

bron: www.haagsbusmuseum.nl

erven sleeboom | 7-1-2010
Ja hee, Fer, maar dat zijn foto's van het museumexemplaar. Is niet echt van de HTM afkomstig. Zal best een dieselmotor hebben, ook vroeger al. Maar die HTM-serie reed op benzine, hoor.

Fer Mählmann | 7-1-2010
@Wil

Op 9 december heb ik al gewag gemaakt van de penetrante dieselgeur in dit type stadsbussen. Ten bewijze van de aanwezigheid van dieselmotoren, zie:

http://gallery23965.fotopic.net/p15662412.html
http://gallery23965.fotopic.net/p14676785.html

Op beide foto's is het woord DIESEL meer of minder duidelijk te lezen.

wil leebeek | 7-1-2010
Ik geloof niet dat de Chaussons bij de HTM nog op diesel gereden hebben.
Op het laatst werden zij vooral tijdens de spitsen gebruikt en zwemvervoer.

f.everaers | 6-1-2010
Bijnaam van deze bussen voordat ze dieselmotoren kregen was : benzineslurpers. Het waren de eerste nieuwe bussen te verkrijgen door de HTM uit Frankrijk na de 2e wereldoorlog.

Wim van Es (admin) | 9-12-2009
Er staat nu 10 november 1946.
Bedankt voor de aanvulling!

Hans (Zoef) | 9-12-2009
Juli 1947 was bloedheet, één van de warmste zomers die we ooit gehad hebben en dan zit je niet met winterkleding in de bus.

wil leebeek | 9-12-2009
Op mijn afdruk, geleverd door ADV-dienst FOTOBUS de datum van 5 juli
1947 vermeld met het fotonummer van J. Voerman.
Inderdaad zal de datum 10-11.1946 goed zijn als je naar de kleding kijkt.
OPmerkelijk is dat op 5 juli 1947 bus 41 de voorganger is van bus 121
( aan de hand van mijn opname destijds van busnummers )

FransW | 9-12-2009
Mij lijkt de datum die Wim Vink opgeeft wel te kloppen, afgaande op de dikke stoffen jassen die de buschauffeurs aanhebben. En ook de kleding van de zittende passagiers in de bus, wijst daar op. De jongeman vooraan draagt een das om zijn hals en de dame draagt een lichtkleurige winterjas met gevoerde kraag die omhoog staat. Toch zal het wel niet zo verschrikkelijk winters koud zijn geweest, anders hadden in- en uitstapdeur zeker niet open gestaan aan het eindpunt.

Fer Mählmann | 9-12-2009
Het enige wat mij is bijgebleven, ik was maar 6 tot 9 jaar toen die bussen van 1946 tot 1949 in Den Haag dienstdeden, was de penetrante geur in de bus van, naar ik later begrepen heb, dieselolie. Niet zo'n vrolijk onderwerp, maar het heeft wel veel indruk gemaakt!

Wim Vink | 8-12-2009
Al jaren beheer ik de busnegatieven van jan Voerman. Ik heb het originele negatiefzakje erbij gehaald. Wat blijkt: beide data zijn fout.
Jan heeft op het zakje geschreven: 10-11-1946.
(die datum van 1947 stond gepubliceerd in een van zijn boeken, maar bleek achteraf fout).

wil leebeek | 8-12-2009
Helaas klopt de datum op de foto niet.
Jan Voerman heeft de foto op 5 juli 1947 gemaakt.

dAb | 8-12-2009
Na de oorlog was er een rond HTM-logo als vignet, dat slechts korte tijd bij Busmaterieel in gebruik was. Meestal werd met H.T.M. of HTM volstaan. D.A. Borgdorff

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    7019


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>