Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 21:03 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Vervlogen en toekomstige (bus) tijden
foto van Kevin Kloosterman d.d. 13-8-2009


Ter gelegenheid van het samen gaan van de vestigingen Radarstraat en Telexstraat.

Surftip van Kevin Kloosterman:www.haagsbusmuseum.com.





erven sleeboom | 14-8-2009
Ik herinner mij het groen van de 327 helemaal niet, want deze bus kwam nooit buiten, was opgelegd. Wel herinner ik mij de RET-kleuren van de 612 en zijn soorgenoten.
Ook herinner ik mij het crme & groen van de 226-305 en de 501-580 en het ivoorwit & groen van de 306-330.

De 327 ziet er nu uit zoals de 306-309 en 311-314 er uit zagen NA hun grote revisie van de jaren zestig (zie ook de groene band onder de voorruit die er eerst niet was, ook niet bij de 327). Dat groen klopt heel aardig.

Betweter | 14-8-2009
@mibia: sommige dingen zijn niet haalbaar ... Het blijft natuurlijk een afweging. De 327 had bijvoorbeeld bij aflevering hele kleine spiegels, daar mag je vandaag de dag niet meer mee rijden. Concessies ...

mibia | 14-8-2009
zo'n oud verfblikje met een kleurnummer, of bij de HTM ergens in de archieven? Ik ga ervan uit dat de Diehard liefhebbers/ vrijwilligers van de Haagse musea fanatiekelingen zijn en het zo origineel mogelijk willen houden. Dus me zorgen maken doe ik niet. Alleen wel jammer dat sommige onderdelen niet meer teruggezet kan worden naar het origineel, daar bedoel ik mee, niet de toestand toen het voertuig uit dienst ging, maar toen het in dienst kwam............denk maar aan de eerste PCC tram de 1001 met alleen voor en achter deur e.d..

coos | 14-8-2009
De plek van de schilderdatum weet ik alleen zeker van de Ombouwers, daar reed ik dagelijks mee naar school; bij andere types kan ik het me niet meer herinneren. Dat de groene kleur van de 327 niet goed is (veel te licht) leid ik af aan mijn eerste spontane reactie "wat krijgen we nou.........", en eerste reacties zijn doorgaans wel goed.

wil leebeek | 14-8-2009
Ik ben het met Coos eens. Het groen van het busdak was donkerder.
Ook de Chausson 48 heeft een veel te lichte kleur.
In de tijd van de Chaussons na de oorlog was de kleur hiervan ook donkerder
bruin met uitzondering van Chausson bus 43 die inderdaad wat lichter van
kleur was maar niet zo licht als bij de huidige Chaussonbus.

robert55 | 13-8-2009
Een zelfde kleurdiscussie wordt ook gevoerd over de hondekop van het Spoorwegmuseum, die heeft zo'n beetje hetzelfde groen, maar dan veel meer . Ik hb wel eens van dat 2-tje een foto gezien naast de 766 en dan vind ik de laatste overtuigender.
Weet iemand of de kleuren van de bussen gelijk waren aan die van de PCC's?
Behalve het vervagen speelt misschien ook mee dat kleurherinnering niet echt niet makkelijk is en dat we vooral afgaan op oude kleurenfoto's die hun eigen problemen met kleur hebben.
Coos: klein detail: de datum stond dacht ik in het zwart op de plaats die je noemt, keurig gepenseeld in vorm 13 - 8- 63. Bij de PCC's werd dat in de tijd van de klassieke wagennummers [ongeveer 1965] ook gedaan, maar aar stond het geloof ik op de schortplaat tussen eerste draaistel en middendeur

hansje | 13-8-2009
Net die foto met 1024 gezien.Dat lijkt meer op het groen dat op de bus had gestaan.

hansje | 13-8-2009
Volgens mij heeft Coos gelijk.Dat groen is inderdaad een beetje te licht.Als de lak ouder wordt,dan wordt het toch lichter,niet donkerder?
De Chausson had ik nooit meegemaakt in dienst,dus kan ik niet over oordelen.
Maar de PCC's waren toch wat feller in het ivoor of creme.Maar ja,dit zijn dus waarschijnlijk wel verschillende soorten lak,en het zal erg moeilijk zijn om ze precies hetzelfde te maken als vroeger.Zeer zeker als je geen blikje van het origineel meer hebt om te vergelijken.

Bruce | 13-8-2009
De aardgasbus zag ik enkele dagen geleden ook al rijden op lijn 25... Was dit proef of niet er werden al wel mensen meegenomen...

coos | 13-8-2009
Ik zou best eens van wat ouderen (65+) hun kleur-herinnering willen horen. Ik weet nog dat een pas geschilderde tram in de jaren 50 er veel geler uitzag dan de rest, en dat de zon daarna zijn werk deed, het werd dan fletser (o ja, de schilderdatum bij de trams van vr de PCC's stond altijd in witte letters rechtsvooraan beneden naast de tredebak van het voorbalcon.

Haagse_Meester | 13-8-2009
Probleem is dat RAL kleuren toen nog niet zo ingeburgerd waren. Daarbij, kleurwaarneming is subjectief (kleurblindheid!) en de indertijd gebruikte verf kon niet zo goed tegen de weersomstandigheden als de moderne varianten. De lak verschoot dus door de jaren heen en dat resulteert in kleurverschillen. Ga er maar van uit dat ook bij het HBM de schilders echt wel weten wat ze doen (en dat van een tram man )

coos | 13-8-2009
ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik herinner mij het groen van de HTM-bus 327 als donkerder dan hier op de foto, en de band op de PCC 1024 op die andere foto weer als iets lichter groen..................Net zoals het bruin van de Chausson 48 mij veel te lichtbruin is..........Zijn de originele kleuren niet meer verkrijgbaar? of weet niemand meer hoe het er eigenlijk uitzag toen ze nog in dienst waren?

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    0950


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>