Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 23-10-2017, 16:33 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



265-505 in dienst op lijn 9, Gevers Deynootplein 1964
foto uit de collectie H. Kalkoene


1964. Het pas gerestaureerde museumstel 265-505 op het eindpunt Kurhaus op het Gevers Deynootplein.
Het stel deed toen, tijdens de zomer, dagelijks dienst afwisselend op lijn 8 en lijn 9.

H. Kalkoene





coos | 24-10-2009
In mijn aantekeningen vind ik: 15 juli 1924 bruine glaspuien serie 265-279 geheel crème geschilderd.

Robert55 | 23-10-2009
Er staan helaas niet veel jaren 20 foto's van 250-ers op de site. De enige die ik zo snel kon vinden zijn van de 253 en 263 [dus allebei uit de eerste levering] en op die foto's die gedateerd worden op 1926-1927 zijn de puien helemaal creme, dus ook de raamlijst. Wat dan de beste keus is voor een wagen in de stijl van de jaren 20, wie zal het zeggen. Als het alleen een kwestie van smaak is, zou ik voor deze variant kiezen.
In Haagse tramhistorie staat in het jaarverslag van het museum dat de 265 [en ook 505 en 614] in zijn museale leven [ook al weer 45 jaar!] nog geen grote revisie heeft gehad, maar nu nog niet gemist kan worden [misschien als de 36 weer rijdt/}

D.A. Borgdorff | 23-10-2009
Naam ik meen te weten is de serie 250-280 -- i.t.t. de serie 290 en de H.T.M.-buitenlijners HAWA 1/6 & die vanaf 50 -- nooit voor de WOII van dakweerstanden voorzien, behoudens enkele *proef*blokken. Met het gereedkomen van nieuwe snelschakelkasten en (ook voor de 200-serie) sterkere Crompton-motoren, zijn die op een veelstellige schakelwals gebaseerde weerstanden, van zowel het Engelse (hogere = vierkante) Crompton-fabrikaat als het (normaler: iets gebogen) en spiraalvormige Duitse -spiraalvormige- Siemens-fabrikaat, en deze laatste ook hier toegepast. Verder ben ik zeker met de Erven e.a. schrijvers eens, dat bovenstaande (door de HTM gemaakte) uitmonstering = déh *correcte* -als jaren beeldbepalende- uitvoering van deze HAWA-wagenserie. (dAb) +

erven sleeboom | 6-6-2009
De weerstanden zijn niet naar het dak gegaan vanwege de nieuwe truck, maar vanwege nattigheid en bereikbaargheid (onderhoud). De originele trucks zijn al in 1938 vervangen, de weerstanden kwamen pas in de oorlog op het dak, dus de nieuwe truck kan de weerstanden onder de wagen wel hebben. Maar die weerstanden bepalen niet het beeld van de wagen. De beschildering van de balkonschermen doet dat wel.
Deze foto uit 1964 is het meest represntatief voor het vooroorlogse beeld van de 250-ers.
Kijk maar eens op oude foto's uit de jaren twintig. Hoe vaak zie je daarop zo'n donkerbruin voorbalkon? Never nooit.

Betweter | 6-6-2009
Ook iets om rekening mee te houden is de rest van je collectie en het beeld dat je neer wilt zetten. Als je een beeld 'door de jaren heen' wilt geven, is de 265 in (semi) afleveringstoestand aardig aan het begin van de 20-er jaren gepositioneerd :)

Charles | 6-6-2009
Het probleem is natuurlijk tweeledig: enerzijds zuiver technisch om historisch materieel te kunnen en mogen laten rijden op het huidige railwegennet en anderzijds verschillen de opvattingen wat 'men' origineel vind. In de praktijk zal er altijd een soort "gulden middenweg" gevonden moeten worden. Je zou bijvoorbeeld kunnen uitgaan van het uiterlijk waarmee de tram het langst heeft gereden Lijkt mij alleszins een redelijk standpunt, maar anderen vinden de 'afleveringstoestand' origineel. Blijft een moeilijke kwestie waarover vele discussies gevoerd kunnen worden.

Betweter | 6-6-2009
Ja, en gelijk de originele truck onder de wagen ... Anders passen die weerstanden er niet.

Welke toestand van een historische wagen je ook kiest, het is NOOIT goed.

geert koger | 6-6-2009
De reden waarom in 1965 die balkonschermen dat sombere bruin kregen, was dat de 265-279 (plus een aantal 650-ers) zo waren afgeleverd in 1921. De raamstijlen werden al heel snel 'gewoon' geel, net als bij de andere 250-ers en 650-ers.
Ik heb het altijd wat al te principieel gevonden om naar de afleveringstoestand te streven, als het gaat om een uiterlijk dat maar heel kort te zien is geweest en dat niet representatief is voor hoe de 250-ers eruit zagen.
Een tweede argument was destijds dat de Groningers 36-42 die bruine balkonschermen altijd gehouden hebben en dat de 265 op die manier dus ook herinnerde aan het Groninger trambedrijf. Nu er al heel lang een 'Groninger' 41 (ex-HTM 267) bestaat, vervalt ook dat argument.

coos | 6-6-2009
Misschien kunnen dan ook de weerstanden, die nu op het dak boven de balcons zitten, weer onder de vloer worden teuggebracht; dan is ook dat stukje origineel uiterlijk weer terug.

Stefan | 5-6-2009
Dat weet ik niet. Ik weet alleen dat er al jaren plannen zijn om deze HAWA eens goed aan te pakken. Net zoals dat de H5 terugverbouwd gaat worden tot 295.

Beweter | 5-6-2009
@Stefan: wil je daar mee suggereren dat de 265 na deze revisie (die voor zover ik weet nog niet gepland is) terug komt zonder bruine koppen?

Stefan | 5-6-2009
De 265 is al lange tijd aan het wachten op een algehele revisie...

erven sleeboom | 5-6-2009
Zo (geel) waren de raamstijlen van de balkons dat eerste jaar, maar al gauw werden ze in de bruine afleveringstoestand gebracht, hoewel slechts enkele 250-ers er maar héél eventjes zo hebben uitgezien.
Please trammuseum, maak ze weer geel alsjeblieft, zo horen ze te zijn...

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    1499


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>