Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 19-10-2017, 20:36 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Gebouw PTT Kortenaerkade






Hans Klomp | 8-11-2014
Een atmosferische spoorlijn werd voortgedreven door middel van luchtdruk. Tussen de rails lag een buis waarin een cylinder door de perslucht werd voortbewogen. Deze cylinder zat vast aan het voertuig. Daarvoor was het nodig om bovenin de buis een gleuf te maken die werd afgedekt met leren "lappen". Deze lappen werden opzij gedrukt door de verbindings-stang tussen cylinder en voertuig. Er was echter veel lekkage van perslucht, waardoor het systeem slecht werkte. Slechts in Engeland heeft het enige tijd gefunctioneerd.
Maar toen het systeem juist in Engeland in gebruik was genomen, wilden enige heren deze wijze van aandrijving ook proberen in Nederland. Daarbij is er ook het plan geweest om een dergelijke spoorlijn aan te leggen van station Hollands Spoor naar Scheveningen. De lijn zou met een boog om de toen bestaande bebouwing lopen via een route die diagonaal door de latere Schilderswijk en vervolgens via wat nu de Waldeck Pyrmontkade is naar Scheveningen liep. Er zou daarbij een zijlijn komen die via de -toen ook nog niet bestaande- Elandstraat en Kortenaerkade naar het begin van de Zeestraat liep. Oftewel vlak bij het Scheveningsche Veer, toen hét grote vertrekpunt voor de omnibussen en rijtuigen naar Scheveningen. De lijn is er nooit gekomen, omdat al snel in Engeland de problemen met het systeem naar voren kwamen. Wel is het het oudste plan voor lokaal railvervoer in/bij Den Haag Ook is interessant dat er een zekere parallel is met de latere stoomtramlijn, nu tramlijn 11. Die liep immers ook om de bebouwing heen en had een zijlijn vanaf de Laan van Meerdervoort.

P.S. | 8-11-2014
@Hans Klomp Ik had geen idee wat een atmosferische spoorlijn was. het onderstaande engelse wikipedia artikel geeft daar uitleg over

http://en.wikipedia.org/wiki/Atmospheric_railway

Ik begrijp, zonder het artikel goe gelezen te hebben, dat de toepassingen in de 19e eeuw niet zo succesvol waren. Over de haagse plannen heb ik niets kunnen vinden.

Misschien kan Hans Klomp ons wijzer maken ?

Hans Klomp | 8-11-2014
Ruim twee jaar geleden plaatste ik onderstaande mededeling over de atmosferische spoorlijn. Daar had ik wel reacties op verwacht, maar die bleven uit. U wist dit allemaal al?

Hans Klomp | 15-3-2012
Een mooie foto van de plek waar rond 1845 het eindpunt van de zijlijn van de atmosferische spoorlijn HS - Scheveningen was gepland.

Robert | 15-3-2012
Ik heb hier gewerkt. Er waren van die Paternosterliften. Zouden die er nog zijn ?

Hans (Zoef) | 1-12-2008
Die hoge schoorsteen op de achtergrond is van het ketelhuis zwembad Mauritskade.

Een in een reactie geeft aan dat de tekst van de pagina is aangepast n.a.v. deze reactie.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >

                                                                     

Type de 4 cijfers over    3990


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>