Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 21-11-2017, 20:52 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



4 19090000 -04 Binnenhof




 Mail deze pagina      



aldo markus | 29-5-2011
Sinds 1 september 1880 reden er (paarden)trams over het Binnenhof, als eerste op de route Loosduinsebrug-Plein (lijn D). Deze lijn werd op 21 juni 1887 ingekort tot Loosd.brug-Buitenhof. Het vervallen deel werd opgenomen in de die dag nieuw ingestelde lijn C (L.v.Meerdervoort-Bezuidenhoutseweg/Laan v.N.O.Indië).
R.F.de Bock beschrijft in zijn boekjes (uit de Wyt-serie, 1969/70) hoeveel weerstand de Rijksoverheid bood tegen electrificatie van de tramroute via het Binnenhof. De ambtenaren van de belendende ministeries moesten vooral niet worden afgeleid door herrie van buiten.
Uiteindelijk werd op 21 april 1906 dit deel van lijn C toch vervangen door de electrische lijn 3. Op 4 maart werd ook lijn D geëlectrificeerd (lijn 4). Deze ging weer doorrijden naar het Plein (en Staatsspoor), via het Binnenhof.

Voor de lijnen 3 en 4 waren 38 trams beschikbaar: de Tweeramers (1-20) en de Laagdakkers (151-168). De andere trams waren iets hoger, en konden de Binnenhofpoortjes niet passeren. Boven de (enkelsporige) poortjes waren seinlichten aangebracht.

Op 15 april 1919 werd het traject Loosd.brug-Plein van lijn 4 overgenomen door een nieuwe lijn 13. De lijnen 3 en 13 kregen m.i.v. 24 december 1924 een route via de nieuwe Vijverdam, waarmee het Binnenhof tramloos werd.

Bijzonder was een tramlijn 15, die van 15 t/m 17 november 1923 (drie dagen!) heeft gereden. Eigenlijk was dit een wegens werkzaamheden op de eigen route omgeleide lijn 10, op het toen eigenlijk alleen 's zomers bereden traject Westduinweg-HS. De omleiding liep via Westeinde, Buitenhof, Binnenhof, Plein, Lange Poten, Spui en Wagenstraat!

Waarschijnlijk heeft een tekort aan lage wagens ertoe geleid, dat deze dienst op deze lange route al zo snel werd beëindigd.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    5486


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>