Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-11-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Duindorpbrug




 Mail deze pagina      



robert55 | 16-1-2011
Als je verder terugkijkt op deze site op de pagina tram, zie je dat voor WO 2 lijn 10 over Willem de Zwijgerlaan - Kranenburgweg naar de Duivelandsestraat reed. Bij de afsluiting van de Festung Sceveningen in 1943 werd die lijn omgeleid naar het Valkebosplein en kwam die lijn '14A'. Na de oorlog zijn er plannen geweest om deze verbinding te herstellen en daar is ook wat voorwerk voor gedan. Zo hebben er tot midden jaren '60 rails in het asfalt bij de krusing met de Frederik Hendriklaan gelegen en ook de aansluiting bij het Statenplein heeft nog heel lang bestaan en is ook wel gebruikt als keergelegenheid bij stremmingen.

Henri Stembord | 15-1-2011
Ik was aan het zoeken naar de tramlijn die vanaf de brug over de Kranemburgweg liep en dan linksaf de Willem de Zwijgerlaan op. Vlak voor de WdeZ laan was/is een soort pleintje en daar heeft onze familie vanaf ca 1951 gewoond. Ik ben van 1948 en kan me nog vaag herinneren dat die rails aanwezig waren (althans dat denk ik). Na een speurtocht op internet begreep ik dat het om lijn 14A ging, die in 1944 is opgeheven. Het zou kunnen dat de rails tot begin 50-er jaren daar hebben gelegen. Misschien als verbindingsspoor, of met de bedoeling de lijn ooit weer in bedrijf te stellen. De rails waren al lang en breed weg, maar op de brug zijn ze minimaal tot eind 50-er jaren blijven liggen. Ik kan het weten, want omstreeks 1958 kwam ik op weg naar het zwembad op of nabij het Tesselseplein met mijn fiets tussen de rails en dat kostte me een paar tanden. Wat dat wachthuisje betreft: ik zie iets van een huisje diagogaal tegenover de pisbak. Dat van die goudsmit kan kloppen, maar de goudsmit die ik me weet te herinneren, zat in een huisje verderop tegenover de Van Foreeststraat, in het talud van het kanaal. Zijn dochter was bevriend met mijn zus. Die dochter staat toevallig op een foto die ik plaatste bij een artikel in de Oud Hagenaar okt/nov 2010, met de titel De Zandplek. Ik ben benieuwd of iemand weet hoe het met die rails op de Kranenburgweg is vergaan.
stembord@xs4all.nl

erven sleeboom | 7-8-2010
Nico Keus | 2-8-2010 Lijn 10 heeft nooit tot aan het Markendseplein gereden.
Nee, maar het was na de oorlog wel de bedoeling. Het tweede haltespoor in de keerlus (tijdelijk gebruikt door lijn 3) was bedoeld voor lijn 10.

joost | 4-8-2010
@Nico Keus
Er is wel degelijk een aftakking naar de Duivelandsestraat/Markenseplein geweest.
Zie de recentelijk geplaatste plattegrond van Duindorp onder:
Lijnen 0 en 10 aan Duindorp in de oorlogsjaren, goed te zien op de
plattegrond en 2 foto's uit de collectie van Wil Leebeek. Ofwel:
http://www.htmfoto.net/algemeen/tonen2.php?pagina=1280773676
Gr.
J.

Gerard van Tuyn | 2-8-2010
Als geboren en getogen Duindorper ben ik er eindelijk achter gekomen hoe de duintop is ontstaan.
Selant detail: ter "vervolmaking" is er in de oorlogsjaren door onze Oosterburen nog een geschutskoepel op geplaatst ter verwelkoming van de geallieerden.

CS | 2-8-2010
Zo Adje, dat is wel een héle andere Duindorpbrug geworden
Die van nu is wel heel erg breed...

Adje | 2-8-2010
http://www.htmfoto.net/Toen+Nu/Duindorpbrug.html

Nico Keus | 2-8-2010
Lijn 10 heeft nooit tot aan het Markendseplein gereden.

Dat was ook niet mogelijk omdat het spoor eindigde in de Pluvierstraat ter hoogte van de Schouwensestraat.

Er is nooit een aftakking naar de Duivelandsestraat geweest.

gr.

Nico Keus | 2-8-2010
Hans Zoef/ Dat heb ik niet eerder gehoord.

Waar kan ik daar iets over terugvinden?

Ik weet niet beter of alleen het voormalige Lindoduin was ontstaan uit 'havenzand'.

gr.

Hans (Zoef) | 31-7-2010
Wat velen niet weten is, dat oa. die duintop, waar vanaf de foto is genomen, en de duinen langs de Nieboerweg en de duinen langs de Houtrustweg geen natuurlijke afkomst hebben. Deze zijn ontstaan uit zand wat daar is gestort met de aanleg van de havens en het verversingskanaal.

FransW | 30-7-2010
@erven sleeboom: u heeft inderdaad gelijk! Het tramstel is afkomstig van de Duivelandschestraat en inderdaad onderweg naar de Stuwstraat.

FransW | 30-7-2010
erven sleeboom | 30-7-2010 | Andersom. Het tramstel links is op weg naar de Stuwstraat.

De foto is genomen vanaf een duintop gesitueerd op de hoek Houtrustweg / Nieboerweg. Aan de andere oeverzijde, langs de Kranenburgweg, zijn enkele ducdalfen zichtbaar en ook een kleinere overkluizing. Het water onder die overkluizing staat in verbinding met de Tweede Binnenhaven dat op de achtergrond vaag is te zien. Rechts op de achtergrond nog een duinenrij.

Uw suggestie dat het tramstel links onderweg is naar de Stuwstraat kan niet juist zijn. Dat zou betekenen dat de foto gemaakt moet zijn vanaf een standpunt langs de Kranenburgweg, ten noorden van de Westduinweg, kijkend op de Houtrustweg in de richting van de Bosjes van Poot. Aan de oeverzijde van de Houtrustweg is geen overkluizing aanwezig.

erven sleeboom | 30-7-2010
FransW | 30-7-2010 | Links rijdt het tramstel bestaande uit motorwagen 118 met aanhangwagen 620, komende van de Nieboerweg. Het tramstel is vertrokken vanaf de Stuwstraat en is onderweg naar het eindpunt Westduinweg.

Andersom. Het tramstel links is op weg naar de Stuwstraat.


FransW | 30-7-2010
Links rijdt het tramstel bestaande uit motorwagen 118 met aanhangwagen 620, komende van de Nieboerweg. Het is inderdaad lijn 10 (2e). Het tramstel is vertrokken vanaf de Stuwstraat en is onderweg naar het eindpunt WestduinwegWe kijken hier in de richting van de Tweede Binnenhaven (in aanleg). Ondanks de grote afdruk waarover ik zelf ook beschik, zijn de nummers van het trammaterieel in tegenovergestelde richting niet leesbaar.

Overigens: de brug werd in 1921 gebouwd als Westduinbrug. De naam Duindorpbrug werd pas in 1956 door de gemeenteraad vastgesteld.

erven sleeboom | 30-7-2010
De verlenging naar de Duivelandschestraat dateert van 1 november 1929 en deze foto zal inderdaad niet lang daarna genomen zijn. Winter 1929-30 dus.

DA Borgdorff | 30-7-2010
Ook weer zo'n prachtigeoverzichtsfoto, waarop het toenmalige Verversingskanaal nog goed te zien, in plaats van met de huidige schuine *brug* ;-(
dAb

erven sleeboom | 29-7-2010
Dit traject van lijn 10 via de Duindorpbrug naar de hoek Pluvierstraat/Duivelandsestraat (en verder naar de keerlus Markenseplein) zou na de oorlog weer in dienst komen. De sporen in de Willem de Zwijgerlaan bleven aangesloten op het net en bij een reconstructie van het Statenplein kwamen er zelfs weer nieuwe dubbele bogen in.

Het is niet gebeurd. Wel werd het zeer matig bezette traject van lijn 3 naar de Kwartellaan in 1955 hersteld, maar voor Duindorp zat eenterugkeer van lijn 10 er niet in. Nou ja, begrijpelijk was het wel, want buslijntje 32 Turfmarkt - Tesselseplein was ook geen vetpot.

Robert van Kesteren | 29-7-2010
Die pisbak. Daar staat een auto stil. Vast een taxi, zo te zien een Amerikaan maar geen Ford. Hupmobile. het kan een deftige heer geweest zijn die nodig moest. De gemeentepolitie hield de pisbakken altijd goed in de gaten.
De trams zijn van lijn 10 die naar het Tesselseplein liepen. Kennelijk net doorgetrokken want stonden zij op de Kranenburgweg stil. Het gebouwtje was voor de bestuurders c.s. Later zat er een goudsmid in.

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    3823


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>