Contact/email    <-Vorige  
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 18-11-2017, 20:37 uur.
  Het 100-dagen Nieuwsarchief   HTM in het nieuws   Waar is deze foto genomen?  

  - Welkom 
   
bezoeker
  - Persoonlijk welkom? 

  - Den Haag 
  - Scheveningen 
  - Loosduinen 
  - Toen & Nu 
  - Waar de trams zijn 

  - Bus 
  - Tram 
  - RandstadRail 
  - Meer HTM 
  - (Oud) Collega`s 
  - Soms gaat het fout 
  - foto`s uit het archief 

  - Wat is nieuw? 
  - Links 
  - webmaster 

      



Benoordenhoutschewg1923




 Mail deze pagina      



Gerard Blank | 2-4-2015
Dit was weliswaar voor mijn tijd, maar ik heb iets gevonden wat overeenkomt met deze periode http://www.blauwetram.nl/remsystemen.doc. Dit betreft toepassing van dit systeem bij de NZH, (de blauwe tram)

c. campagne | 2-12-2010
@ongering. Het oog (of ring aan de betreffende kabel) dat u bedoeld was, naar mij bekend, een mogelijkheid voor de aanhangwagenconducteur om de remmen van de motorwagen in geval van nood in werking te kunnen stellen, vandaar de kopdeuren in de aanhangwagens 101-120, deze hadden n.l. geen overstapfunctie. Dit moet te maken hebben met het Knorr-eenkamer-remsysteem. In de aanhangwagen zelf zou dan geen noodremhandle aanwezig moeten zijn, zoals bij het Knorr-tweekamer-remsysteem die bijvoorbeeld de Limburgers dat hadden. Iemand die goed op de hoogte is met dit Knorr-remsystemen zou hier over moeten kunnen vertellen. Wie helpt ons verder?
Doetinchem, 1-12-2010.

Arie | 1-12-2010
Ik denk dat het iets te maken heeft met het omschakelen van 600 volt stadsnet naar 1200 vo;t buitennet

Franz Ongering | 14-11-2010
Die drinkbak was voor paarden in het algemeen. Er stonder er tot na de oorlog nog vele, door de stad verspreid (bv. op het Prins Hendrikplein, zijde Laan van Meerdervoor, op 30 meter van mijn huis).
Op de foto te zien is op de linker raamstijl de ruitenwisser, maar op de rechterstijl hangt een aan een gevlochten metalen kabeltje bevestigd oog, dat rood geverfd was. Wie kan mij de functie daarvan uitleggen ? Niemand heeft op mijn vraag tot nu toe ooit een afdoende antwoord kunnen geven! Het schijnt iets met de luchtremmen (het was nog 'enkel lucht' !) te maken gehad te hebben, en scheen in verbinding te staan met een dunne stang, waarvan het topje aan de binnenzijde links van de bestuurder te zien was. Ik ben benieuwd, het lijkt mij wel van historisch belang.

Coos | 11-6-2010
Anders dan in Amsterdam en Rotterdam heeft Den Haag nooit een gemeentetram gekend. Bij het aflopen van de concessie aan de oude particuliere H.T.M. (1886-1926) werd de nieuwe concessie met ingang van 1 januari 1927 verleend aan de N.V.Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschappij. Gemengd betekende o.a. dat van de 9 leden van de Raad van Bestuur er 6 van de gemeente waren en 3 particulier.

Anton Zonneveld | 10-6-2010
Zien jullie die drinkbak op de voorgrond? Was nog een overblijfsel van de paardentram. Zo konden de paarden hun dorst lessen.

Haagse_Meester | 9-6-2010
De reden voor de getoonde eindpunt was de weigering v/d gemeente om de dan nog zelfstandige HTM een te prominente positie te geven: de interlokale lijnen vielen door hun consessie buiten de afspraken van gemeente en HTM mbt het stadsnet. Er is op een gegeven moment een onderzoek geweest waaruit naar voren kwam dat de Leidse lijn bij de Dierentuin beter aansloot op het stadsnet en pas nadat de huidige HTM was ontstaan eind jaren '20, als echte gemeentetram, was gebruik v/h stadsnet door de interlokale lijnen geen probleem meer (en werd ook de Delftse lijn doorgetrokken naar het Plein)

wil leebeek | 9-6-2010
Deze lijn beegon oorspronkelijk op deze plaats maar is op 5 augustus 1923
verlengd naar het eindpunt bij de "Dierentuin "op de Benoordenhoutseweg.
Op de hoek van deze weg bij de Koningskade lag de Haagse Dierentuin.
Op 1 mei 1928 volgde de volgende verlegging naar het Plein en op
5 augustus 1940 in opdracht vande Duitse bezetter werd het eind-/beginpunt
de Turfmarkt.

Hans R | 9-6-2010
Begrijp ik het goed dat dit het begin/eindpunt was en pas later de Turfmarkt?

coos | 5-10-2008
de bestemmingsfilm (zwarte letters op witte ondergrond) was te erg Duits en is snel veranderd, en in plaats van DEN HAAG stond er zelfs alleen HAAG !!!

Reageer
Houdt er vooral rekening mee dat een reactie op deze
pagina ook in de toekomst van waarde moet zijn!


Naam    (graag uw echte naam)
Reactie

< i > < b > < u > < groot > < klein > < rood > < quote >
                                  

Type de 4 cijfers over    3922


* Met het plaatsen van uw reactie verklaart u accoord te gaan met de spelregels.
Lees de spelregels >>>