Home
Email/contactpagina          HTMfoto op Social Media                  
     
Welkom  
 bezoeker
Persoonlijk welkom?
     
 
HTMfoto.net / HonderdprocentHaags.nl is een particuliere website en heeft geen enkele binding met HTM, behalve dat de webmaster ook trambestuurder is bij diezelfde HTM.

Deze website wordt dagelijks bijgewerkt. Laatste update: 16-10-2017, 20:37 uur.

     
  deze pagina toont het toekomstige uiterlijk van HTMfoto/HonderdprocentHaags    
   

 
   




1904 - 100 JAAR ELEKTRISCHE TRAM - 2004
1904 - JAAR ELEKTRISCHE TRAM -

Op 6 augustus 1904 reed de eerste elektrische tram van HTM, op lijn 9 van Kurhaus naar Plein


Tramrijtuigen HTM vanaf 1904
Tweeramers (1-20)
1904





Met deze 20 trams begon HTM op 6 augustus 1904 de exploitatie van de elektrische tram, de wagens hadden een open balkon en waren geschilderd in de 'paardentram-kleuren' blauw / bruin.

1 - 10 gebouwd door Werkspoor - Amsterdam.
11 - 20 gebouwd door Van der Zypen & Charlier - Keulen.

1906
De balkons van al deze trams worden voorzien van een glazen afscherming (Wat zullen de trambestuurders daar blij mee zijn geweest!)

1908-1909

De wagens worden in de later zo bekende creme kleuren geschilderd.

1936

De hele serie trams wordt afgevoerd en 7 wagens worden meteen gesloopt.

april 1940


11 trams worden verkocht en gaan naar Polen. (De aflevering was pas in 1942.)
Wagennummer 8 komt opnieuw in dienst.

1948

Wagennr. 20 heeft vanaf 1948 in Meppel nog 'dienst' gedaan als noodwoning!

1953

Ook wagennummer 8 verlaat, als laatste, definitief de HTM.

Afvoerlijst




1930: 19
1936: 6, 7, 9, 15, 16, 17
1940: 1, 2, 4, 10, 12, 18
1948: 3, 5, 11, 13, 14, 20
1953: 8


Tweeramers 1 - 10, gebouwd door Werkspoor - Amsterdam
1 en 2, Toen en Nu
1 lijn 13 Plein, 1924.
2 lijn 3 Buitenhof naast standbeeld Koning Willem II, ca. 1907
2 + 6XX, Prinsessewal - Toussaintkade, foto 1913.
2 van lijn 13 richting Loosduinsebrug op het Binnenhof in 1924
3 lijn 9 Kanaal / Witte Brug, 1904.
4 lijn 9 Prinsessegracht / Bosbrug Boskant, 1905.
4 lijn 4 Binnenhof, 1909.
5 lijn 3 op het Sweelinckplein.
6 van lijn A op de Statenlaan
Groenmarkt in de jaren 20 met o.a. Tweeramer 6
7 + 602 lijn 3 Binnenhof, 1914.
8 lijn 9 Koninginnegracht / Atjehstraat, 1904.
10 lijn 9 Koninginnegracht, 1904.
10 + 309 lijn 3 Kerkplein / Dagelijkse Groenmarkt, 1906.
10 van lijn 3 Bezuidenhoutsche weg thv. Boslaan, rond 1912
10 in twee verschillende gedaantes


Tweeramers 11 - 20, gebouwd door Van der Zypen & Charlier - Keulen
11 lijn 9 Koninginnegracht, 1904.
11 lijn 3 Binnenhof, 1910.
11 van lijn 5 op de Prinsessegracht, ca. 1930(?)
12 Herengracht, 1906.
12 lijn 3 ri. Groot Hertoginnelaan (Valkenbosplein) op de Bezuidenhoutseweg, 1907.
13 van lijn 3 op het Valkenboschplein tussen 1906 en 1909
14 lijn 3 ri. Valkenbosplein in de Herenstraat, augustus 1911.
15 Binnenhof, foto 1910.
16 op het Plein plm. 1906
16 lijn 3 Binnenhof, 1910.
16 lijn 3 Gravenstraat hoek Kettingstraat, 1910.
17 lijn 9 Gevers Deynootplein, 1904.
17 lijn 3, Groot Hertoginnelaan/Waldeck Pyrmontkade 1906
17 lijn 3 Binnenhof, 1907.
17 van lijn 9 op de Nieuwe Parklaan
18 en 13, beiden lijn 3 Dagelijkse Groenmarkt / Gravenstraat, 1906.
19 lijn 3 Buitenhof, 1906.
19 Piet Heinstraat, foto 1906.
De nieuwe tram op het Gevers Deynootplein, 1905 (mw. 20 / lijn 9)
20, Prinsesssegracht/Koninginnegracht, brug naar dierentuin ca 1905
20 lijn 9 op het Rijswijkseplein in 1946.
Afvoer mw. 20, 156 en 158, bestemming "Noodwoning" Meppel in 1948



Op de foto wagennummer 19. Deze was als proef, vanaf het begin
voorzien van ramen op de balkons en geschilderd in de creme kleur.
Deze tram is in 1930 reeds afgevoerd.









Er zijn op dit moment 15 bezoekers.
(gebaseerd op bezoekers die de laatste 5 minuten een pagina hebben bekeken)


- Den Haag


- Scheveningen


- Loosduinen


- Toen & Nu


- Waar de trams zijn verdwenen

- Bus


- Tram


- RandstadRail


- Meer HTM


- (Oud) Collega`s


- Soms gaat het fout


- Foto`s uit het archief van HTM

- Het 100-dagen Nieuwsarchief


- HTM in het nieuws


- Waar is deze foto genomen?





- Wat is nieuw?


- Links


- Webmaster


Home


Email/contactpagina


HTMfoto op Social Media

facebook 


twitter 


YouTube 
Trambestuurders zijn stuurloos, anders waren ze wel buschauffeur geworden,
buschauffeurs sporen niet, anders waren zij wel trambestuurder geworden!